راهکار جلوگیری از سررسید تاریخ انقضای کالاها در سوپر مارکت

  • دوشنبه 22/اردیبهشت/1399
راهکار جلوگیری از سررسید تاریخ انقضای کالاها در سوپر مارکت
مدیریت موجودی در سوپرمارکت

در مدیریت موجودی حالت ایده آل این است که محصولات مناسب در زمان مناسب، در مقادیر مناسب و در شرایط مناسب سفارش داده شوند. به عنوان مثال کنترل و مدیریت موجودی در سوپرمارکت تضمین می کند که کالاها در شرایط مناسب و پیش تاریخ انقضا به دست کاربر نهایی می رسند. پیگیری و کنترل تاریخ انقضای کالا، نیاز به ایجاد خط مشی، برنامه ریزی، مستندسازی و کنترل سیستم دارد و نتیجه آن محافظت از سیستم در برابر ضایعات و ضررهای مالی ناشی از گذشتن تاریخ انقضای محصول خواهد بود.

تاریخ انقضا سوپرمارکت

پیشگیری از اتمام تاریخ انقضای محصولات و مدیریت موجودی در سوپر مارکت

یک سیاست برای کنترل موجودی ایجاد کنید و آن را با تمام کارکنانی که با کالاهای فاسد شدنی کار می کنند، به اشتراک بگذارید. کلیه رویه ها و فرم های موردنیاز برای شناسایی، علامت گذاری و پیگیری را برای موجودی هایی که تاریخ انقضا دارند شرح دهید.مسئولیت های نظارت و روش های کنترل را تشریح کنید تا مطمئن شوید که ردیابی و کنترل مناسب، همان طور که مشخص شده، صورت می گیرد.

شرایط نگهداری و ذخیره سازی کالا را در مشخص و بر رعایت آن نظارت کنید.برخی از محصولات فاسد شدنی نیاز به حفاظت در مقابل گرما، نور و یا سرما دارند. با تأمین کننده در تعامل باشید تا شرایط مطلوب ذخیره سازی را برای موجودی های دارای تاریخ انقضا ایجاد کنید.یکی از پیش نیازهای موفقیت در مدیریت موجودی در سوپرمارکت توجه به شرایط نگهداری و نظارت بر رعایت آن در بازرسی های کنترل موجودی است.

تاریخ انقضا سوپرمارکت

تاریخ انقضای موجودی های فاسد شدنی را در تحویل موجودی بررسی کنید و این اطلاعات را به پایگاه داده محصولات موجود در فروشگاه و یا نرم افزارهای کنترل و مدیریت موجودی در فروشگاه اضافه کنید.

از نشانه گذاری ها و یا برچسب های رنگی استفاده کنید تا به صورت بصری بتوانید زمان ورود موجودی ها را بررسی کنید.می توانید رنگ ها را بسته به شرایط و نیازهای هر محصول به صورت هفتگی و یا ماهانه تغییر دهید.

انبارداری با سیاست اولین صادره از اولین وارده یا FIFO از اجزای مهم مدیریت موجودی در سوپرمارکت است. قفسه های انبار را طوری طراحی کنید که امکان استفاده از سیاست FIFO را داشته باشید.به عنوان مثال، قفسه های ذخیره سازی می توانند دسترسی دوطرفه داشته باشند تا از در دسترس بودن موجودی های قدیمی تر اطمینان داشته باشیم، برای مثال این قفسه ها می توانند از پشت پر شده و از جلو تخلیه شوند. در قفسه های یک طرفه از تابلوهای سفیدی استفاده کنید که نشان می دهند کدام دسته از محصولات باید زودتر به قفسه فروشگاه منتقل شوند.

شاید برای شما مفید باشد:تاریخ انقضا در نرم افزار انبارداری

اطلاعات مربوط سری ساخت محصولات را بر روی کاربرگ های شمارش موجودی قرار داده و محصولات دارای شماره های متفاوت سری ساخت را به عنوان آیتم های جداگانه در نظر بگیرید. به عنوان مثال، ممکن است از محصول با کد 1550 به اندازه 100 واحد در انبار داشته باشید، اما 25 عدد از آن با شماره سری ساخت 12 و بقیه با شماره سری ساخت 30 باشند.از 1550-12 و 1550-30 به عنوان دو آیتم جداگانه در کاربرگ های شمارش استفاده کنید تا قدیمی ترین موجودی به راحتی شناسایی شود.

کنترل تاریخ انقضا در انبار

کنترل تاریخ انقضا در مدیریت موجودی در سوپرمارکت بسیار مهم است ولی این موضوع به همین جا ختم نمی شود. بلکه باید به صورت بصری نیز از موجودی ها بازرسی کنید و مثلاً ممکن است بسته بندی محصولاتی که تاریخ انقضای آن ها فرا نرسیده است، دچار مشکل شده باشد و نیاز باشد آن را به تأمین کننده عودت بدهید.

منبع:pakhshoghab.com
درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید