• بمناسبت شروع 12مین سال فعالیت شرکت، پلن 12 ماهه را 14 ماهه تمدید و خرید کنید. از 12 ظهر 6 اردیبهشت تا 12 ظهر 12 اردیبهشت
  • خرید

خدمات دلیوری چیست؟

  • دوشنبه 01/آبان/1402
خدمات دلیوری چیست؟

دلیوری delivery فرایندی است که در آن، محصولی مشخص از یک مبدا مشخص به مقصدی که از پیش تعیین شده است، ارسال می ‎شود. در واقع به فرایند جابه جایی یک کالا از یک جایی به جای دیگر، دلیوری گفته می شود. دلیوری در خدمات لجستیک، صنایع مختلفی مانند حمل و نقل محصولات الکترونیکی، کالاهای زودمصرف و صنایعی که در آن به حمل و نقل و جابه جایی محصولات نیاز است، وجود دارد.

مثلا دلیوری غذا شامل فرایند ثبت سفارش غذا توسط مشتری و دریافت غذا بدون نیاز به حضور در رستوران از طریق پیک است.

انواع دلیوری یا تحویل کالا

دلیوری غذا و مواد غذایی

امروزه میزان سفارش غذا به صورت تلفنی و آنلاین روز به روز بیشتر شده است. معمولا اکثر رستوران ها، خدمات دلیوری و ارسال غذا را به مشتریان خود ارائه می دهند. در واقع امروزه کمتر رستورانی را پیدا می کنید که غذا را تنها به صورت حضوری ارائه دهد و تقریبا خدمات دلیوری و تحویل غذا در تمامی آن ها وجود دارد. باید اشاره کرد که دلیوری غذاها تمامی غذاها مانند دلیوری پیتزا و فست فود، غذاهای سنتی، مواد غذایی سوپرمارکتی و ... را دربرمی گیرد.

دلیوری فروشگاه آنلاین

فروشگاه های اینترنتی و انلاین مانند دیجیکالا یا حتی آمازون که می توانند هر نوع محصولی اعم از قطعات الکترونیکی، لباس، دستگاه های مختلف را به فروش برسانند، نیاز دارند تا خدمات دلیوری و جابه جایی این کالاها را به کاربران خود ارائه دهند؛ زیرا تنها ویژگی ارسال درب منزل است که آن ‎ها را نسبت به فروشگاه های سنتی و آفلاین متمایز می سازد.

بیشتر بدانید: نکات مهم در بسته بندی مرسولات پیکی

دلیوری واسط

شاید برای یک کسب وکار نوپا، تاسیس یک سیستم دلیوری اختصاصی، کار بسیار سختی باشد. پرداخت هزینه های بالا در این روش ارسال باعث شده تا شرکت های واسط مانند میاره، پیشتاز، الوپیک، پادرو و ... بوجود آیند. شرکت های واسط حمل ونقل این مشکل کسب وکارها را حل کرده و مشاغل مختلف می توانند به کمک این شرکت های واسط، به راحتی و با هزینه مناسب، خدمات دلیوری محصولات خود را به مشتریان ارائه دهند.

تفاوت دلیوری و شیپینگ چیست؟

زمان

شیپینگ و دلیوری ممکن است مشابه به نظر برسند اما این دو در تعریف و عمل با یکدیگر متفاوت هستند. شیپینگ زمان، روز یا تاریخی است که کالا از انبار تأمین کننده خارج می شود. اگر فروشنده به شما گفت محصولی که به شما فروخته، ارسال شده است، نشان می دهد که سفارش شما در مرحله شیپینگ قرار دارد و از انبار فروشنده نیز خارج شده است. حال باید مسافت را طی کند تا به شما تحویل داده شود.

دلیوری زمانی است که محصول به مقصد نهایی خود برسد. در واقع دلیوری نشان دهنده زمان، روز یا تاریخی است که خریدار کالایی را که خریداری کرده، دریافت می کند. بنابراین تفاوت دلیوری و شیپینگ به موقعیت بسته ارتباط دارد.

نوع کالا

با توجه به اندازه محموله، نوع محصولات و بسته بندی می توان یکی از جنبه های اصلی تفاوت دلیوری و شیپینگ را درک کرد. برای مثال، اقلام کوچک تر و سبک تر، مانند لباس، کفش، ابزارهای الکترونیکی، لوازم خانگی، در بخش حمل ونقل تجارت الکترونیکی قرار می گیرند که می توان آن ها را با استفاده از خدمات پستی یا پیک محلی بسته بندی و برای مشتری ارسال کرد.

در حالی که برای اقلام بزرگ تر و سنگین تر مانند مبلمان، تلویزیون، یخچال، ماشین هایی که ممکن است برای راه اندازی آن ها نیاز به پشتیبانی خدمات داشته باشند، توسط بهترین خدمات پیک برای تجارت الکترونیکی در زیرمجموعه دلیوری طبقه بندی می شوند. در هنگام دلیوری شخصی قرار است به در منزل مشتری برسد تا در صورت نیاز به محصول و نصب آن کمک کند. این اقلام را نمی توان با استفاده از پیک محلی یا خدمات پستی پست و ارسال کرد.

بیشتر بدانید: بسته بندی بار و حداکثر ابعاد و وزن ماشین باربری

اهمیت خدمات دلیوری در کسب وکارها

اگر شما کسب وکاری مبتنی بر ارائه محصولات فیزیکی دارید، خدمات دلیوری می تواند یکی از اصلی ترین دلایل رشد شما باشد.

دسترسی به تعداد بیشتری از مشتریان یکی از اصلی ترین مزیت ها در فروش است که با حضور فروشگاه های آنلاین و شبکه های اجتماعی فراهم آمده است.

اگر شما تنها در یک منطقه و به صورت حضوری، محصولات خود را به فروش می رسانید، از فروش به مشتریانی که در شهرهای دیگر کشور ساکن هستند، غافل خواهید شد و فروش شما تا حد زیادی محدود به منطقه جغرافیایی محل کار شما محدود می شود. اما با ارائه خدمات دلیوری به مشتریان و فروش آنلاین شما امکان فروش محصول به افراد بیشتر، در مناطق جغرافیایی مختلف را دارید و می توانید درآمد بیشتری را نیز کسب کنید.

استفاده از شرکت های واسط خدمات حمل و نقل

یکی از رایج ترین روش هایی که در ایران کسب وکارها خدمات دلیوری را برای مشتریان خود ایجاد می کنند، استفاده از شرکت های واسط دلیوری و حمل ونقل است. به عبارت دیگر، کسب وکارها و فروشگاه های آنلاین می توانند از سازمان هایی مانند پست و سایر شرکت های خصوصی مانند الوپیک، میاره، اسنپ باکس، تپسی پیک، پادرو ...، برای ارائه خدمات دلیوری کمک بگیرند.

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید