• بمناسبت شروع 12مین سال فعالیت شرکت، پلن 12 ماهه را 14 ماهه تمدید و خرید کنید. از 12 ظهر 6 اردیبهشت تا 12 ظهر 12 اردیبهشت
  • خرید

تغییر سال مالی و شروع سال مالی جدید

  • دوشنبه 22/اسفند/1401
تغییر سال مالی و شروع سال مالی جدید

سال مالی و دوره کاری چیست؟

دوره 12 ماهه، 6 یا سه ماهه ای که شرکت و کسب و کارها برای اهداف حسابداری خود در نظر می گیرند، سال مالی نام دارد. انتخاب این دوره بسته به چرخه تجاری و سود هر کسب و کار متفاوت خواهد بود. پس از تعیین سال مالی، نمی توان آن را تغییر داد. بنابراین مدیران باید قبل از انتخاب سال مالی، همه موارد لازم را با دقت در نظر بگیرند. از جمله این موارد:

  • بستن حساب های دائمی و موقف
  • گزارش ترازنامه، بیلان یا صورت وضعیت مالی

می باشد. علاوه بر این در حسابداری موارد زیر را تعیین و تکلیف می کنند در ادامه چک لیست سال مالی را خواهید دید:

  1. ثبت هزینه های جاری
  2. ثبت گردش مالی بانک
  3. ثبت اجاره های محل، اجاره وسائط نقلیه و... پرداخت شده
  4. ثبت حقوق و دستمزد ها
  5. ثبت فیش مالیات حقوق های پرداخت شده
  6. ثبت عیدی، پاداش و سنوات
  7. ثبت فاکتورهای فروش
  8. ثبت پرداخت های ارزش افزوده
  9. ثبت پرداخت های تامین اجتماعی
  10. ثبت سندهای استهلاک
  11. تایید ثبت گزارش های فصلی تمام فصول
  12. ثبت فیش مالیات های پرداخت شده
  13. تهیه ترازآزمایشی، تهیه صورت سود و زیان
  14. ثبت اسناد هزینه تنخواه
  15. چک کردن نهایی مجدد فاکتورهای خرید، به ویژه فاکتورهای رقم بالا
  16. شناسایی فاکتورهای خرید رسمی جهت اعلام در سامانه فصلی
  17. ثبت وام ضروری کارکنان و بازپرداخت
  18. ثبت پرداخت های حقوق و دستمزد، عیدی، پاداش و سنوات
  19. ثبت پیش دریافت ها و پیش پرداخت ها
  20. ثبت مطالبات مشکوک الوصول
  21. بررسی و ثبت اسناد بهای تمام شده کالای فروش رفته و یا تولید شده
  22. ثبت سند اختتامیه، تهیه ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد
بیشتر بدانید: بهترین نرم افزار انبارداری آنلاین که می شناسید کدام است؟

نکاتی که در بستن سال مالی به آن ها توجه می شود:

  • معرفی نرم افزار به مالیات
  • نوشتن فاکتورهای فروش ملخی
  • نوشتن دفاتر رسمی روزنامه و کل
  • پرینت روکش سندها و ضمائم مالی مانند فاکتورها، پرداخت ها، قراردادها و غیره

تغییر سال مالی در انبار

تعریف سال مالی جدید چه مزایایی دارد؟

نکات مثبتی که در تعریف سال مالی جدید در انبار وجود دارد:

  • افزایش سرعت نرم افزار در انجام امور
  • واکشی سریع تر اطلاعات و گزارشات
  • خلوت شدن جدول ها، کاردکس و لیست های گذشته
  • انجام حسابرسی ها با کمترین هزینه

آیا همه با آغاز سال جدید دوره کاری و مالی جدید تعریف می کنند؟

جواب این سوال بصورت کلی بله است. اکثر کسب و کار ها آغاز سال مالی را 1/1 یا همان اول فروردین ماه، و یا پایان 29/12 در نظر می گیرند. اما این تاریخ بستگی به انتخاب و مدل کسب و کار شما دارد. شما می توانید سالی مالی را سه ماهه یا شش ماهه انجام دهید.

کسب و کارهایی که داده های مالی سالانه شان منطبق با شرکت های خارجی است، می توانند سالی مالی خود را منطبق با سال میلادی یعنی 11/10 تا 10/10 سال بعد انتخاب کنند.

همچنین کسب وکارهایی که در ابتدای سال فرصت کافی نداشته و ترافیک کاری دارند؛ می توانند سال مالی خود را به نیمه دوم سال و آخر مرداد ماه منتقل کنند.

آیا برای تعریف سال مالی نیاز به انبارگردانی دارم؟

قبل از شروع سال مالی جدید بهتر است انبارگردانی کنید. ایجاد سال مالی جدید و انتقال مانده و موجودی ها معمولا در ماه پایانی سال که کم ترین میزان موجودی در انبار است انجام می شود و این باعث کم شدن هزینه و زمان انبارگردانی می شود. تعیین و تکلیف موجودی و فرم های ایجاد شده کمک می کند تا موجودی سالم و واقعی را به سال بعد منتقل کنید. و از انتقال خطاهای پیش آمده به سال بعدی جلوگیری کنید.


مشاهده آموزش انبارگردانی

چه اتفاقی برای سال قبل می افتد؟

بعد از تعریف سال مالی، فرم ها و کاردکس ها آرشیو می شوند. امکان ویرایش و تغییر در سال مالی قبل وجود نداشته و امنیت داده ها حفظ خواهد شد.

در حسابداری انبار فرم ورود اول دوره رو می تونم قیمت بدم؟

خیر. آخرین قیمت ها ورود و خروج داده شده به دوره کاری جدید منتقل خواهند شد.

بیشتر بدانید: مهاجرت به نرم افزار انبارداری حرفه ای انبار آنلاین چگونه است؟

چگونه سال جدید مالی را با نرم افزار انبار آنلاین آغاز کنیم؟

برای انتخاب سال مالی جدید در انبار کافیست تمامی فرم های خود را رسیدگی و نهایی کنید. سپس از تنظیمات، وارد دوره کاری شده، نام دوره را تعریف کنید. پس از ثبت دوره کاری جدید فرم ورود و خروجی بصورت اتومات ساخته می شود که موجودی های دوره قبل را به دوره جدید منتقل می کند.

در این حالت کاردکس کالا خالی شده و در دوره ای جدید ادامه فعالیت انبارداری خود را انجام خواهید داد. دوره کاری و دوره مالی قبلی به صورت آرشیو شده در اختیار شما خواهد بود. مشاهده آموزش دوره کاری جدید

برای تست واقعی می توانید از دمو نرم افزار های انبار آنلاین بصورت رایگان دیدن کرده و با آن کار کنید.

نرم افزار آنلاینلینک
دریافت دمو نرم افزار انبارداری حرفه ای web.anbaronline.ir
دریافت دمو نرم افزار انبارداری داروخانه daroo.anbaronline.ir
دریافت دمو نرم افزار خرید و تدارکات logistic.anbaronline.ir
دریافت دمو نرم افزار فروشگاهی/وب سایت فروشگاهی Shop.anbaronline.ir

در صورت نیاز به مشاوره با تیم پشتیبانی تماس بگیرید.

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید