شرایط نگهداری و انبارداری لاستیک، رینگ و تایر

  • شنبه 10/آبان/1399
شرایط نگهداری و انبارداری لاستیک، رینگ و تایر

در ابتدا به بررسی انواع آج لاستیک می پردازیم:

آج لاستیک

مهندسین طراحی لاستیک، طرح های مختلفی را بر اساس نیاز و هدف رانندگان و متناسب با شرایط آب هوایی مختلف، نوع خودرو و شرایط جاده ها طراحی می کنند. آج لاستیک ها چهار نوع هستند:

  1. جهت دار
  2. متقارن
  3. نامتقارن و جهت دار
  4. نامتقارن​

جهت دار (یک طرفه)

لاستیک هایی که آج جهت دار دارند در یک جهت می چرخند و در دیواره بیشتر آن ها فلشی وجود دارد که جهت چرخش را مشخص می کند. برای اینکه این تایر ها عملکرد خوبی داشته باشند باید در یک جهت باشند و از جلو به عقب جا به جا شوند. این گونه آج می تواند آب بیشتری را از سطح لاستیک خارج کند و بدین گونه آب پیمایش بهتری دارد.

متقارن

تایر هایی که آج متقارن دارند دارای یک الگوی کاملاً مشابه در کل تایر می باشند (شیارهای مداوم و / یا لبه های مستقل). تایر های متقارن بی صدا هستند به همین دلیل بیشتر در خودرو های سواری و غیر لوکس استفاده می شود. این تایر های در جهت های مختلف چرخیده می شوند به همین دلیل عمر طولانی و کارایی زیادی دارند.

نامتقارن

در ماشین های اسپرت بیشتر از تایر های متقارن استفاده می کنند، در این تایر ها طرح گل های مختلف برای حداکثر چنگ زنی در هر دو جاده مرطوب و خشک ترکیب می شوند. معمولاً تایر برای چسبندگی در سطح خیس و/ یا زمستانی طراحی می شود در حالی که قسمت خارجی تایر برای داشتن حداکثر توانایی پیچیدن در سطوح خشک نیاز به بلوک های بزرگ آج دارد. بر روی دیواره این تایر ها تایر “خارج” و “داخل” مشخص شده است تا لاستیک به صورت کاملاً صحیح بر روی خودرو (برای به حداکثر رساندن قابلیت جابجایی) قرار گیرد. لاستیک های با آج نامتقارن با طرح گل های متنوعی طراحی می شوند.

جهت دار/ نامتقارن

در میان انواع مختلف آج، آج تایر جهت دار/ نامتقارن بهترین نوع آن است که در این نوع تایر از الگوی آج V شکل جهت تخلیه بهتر آب (آب پیمایش) استفاده می شود که این حالت باعث می شود تایر در هوای خشک چسبندگی داشته باشد. الگوهای چرخش این نوع آج با آج جهت دار یکسان است و باید شما آن ها را رعایت کنید. خودرو ها و وسایل نقلیه ای که تایر هایی با اندازه مختلف را در جلو و عقب خود دارند نمی توانند از تایر های با آج جهت دار/ نامتقارن استفاده کنند.

لاستیک ها برای انواعی از خودروها و وسائل استفاده می شوند که عبارتند از:

  • لاستیک خودرو
  • لاستیک باری سنگین
  • لاستیک باری سبک
  • لاستیک آفرود OFF Road
  • لاستیک کارتینگ
  • لاستیک ماشین آلات کشاورزی
  • لاستیک مینی لودر، لاستیک بابکت
  • لاستیک لیفتراک، لاستیک توپر

آج لاستیک

در این مطلب چند نکته در مورد انبار کردن لاستیک و نحوه نگهداری آن می​ پردازیم. در نگهداری طولانی مدت تایر باید به نکات زیر توجه نمود:

  • حتی​ الامکان از نگهداری تایر برروی زمین آلوده به حلال​ های نفتی و یا روغن خودداری شود چون این امر موجب متورم شدن لاستیک و نفوذ روغن یا حلال به داخل اجزاء تایر می ​شود. ترجیحا بهتر است تایرها بر روی قفسه​ ها و خرک ​های مخصوص اینکار و به صورت عمودی نگهداری شوند. به همین دلیل برخی خودروهایی که می​ خواهند چند سال یک جا متوقف بمانند را روی جک یا خرک می گذارند.
  • از نگهداری تایر در محیط خیلی گرم خودداری شود.
  • با توجه به این​که تایرهای تولید داخل غالبا فاقد پوشش پلاستیکی هستند بهتر است محل نگهداری آن ها طوری انتخاب شود که از تابش مستقیم آفتاب به آن ها پیشگیری شود.
  • از قرار دادن تایرها برروی یکدیگر و به تعداد زیاد در طولانی مدت خودداری شود، در این حالت حداکثر تعداد تایرهای سبک 10 و تایرهای سنگین از 8 حلقه نباید بیشتر شود. در صورتی که به هر دلیل مجبور به انجام این کار هستید هر 2 یا 3 هفته یکبار تایرها را به نحوی دوباره چینی نمایید که تایرهای رویی به زیر و تایرهای زیری به رو منتقل شوند.

انبارداری تیوب

در انبارداری تیوب نیز باید به نکات زیر توجه کنید:

  • تیوب را دور از مولدهای حرارت (مثل بخاری و یا رادیاتور) و دور از نور مستقیم و یا حتی غیر مستقیم آفتاب نگهداری کنید. برای این منظور بهتر است تیوب ​ها در داخل کیسه​ های پلاستیکی سیاه رنگ و یا کارتن نگهداری شوند.
  • از نگهداری تیوب به​ صورت تا خورده در طولانی مدت خودداری شود. زیرا تیوب از گوشه ​های محل تاخوردگی دچار ترک خواهد شد. در صورتی ​که ناچار به نگهداری تیوب بصورت تا زده هستید بهتر است محل تاخوردگی را هر از گاهی عوض نمایید.
  • بهترین حالت نگهداری تیوب بازکردن آن در داخل تایر است. به هر حال برای جلوگیری از ترک در محل تا خوردگی سوزن تیوب را باز نموده تا کمی هوا در داخل تیوب وارد شود و از شدت تاخوردگی بکاهد.

لاستیک ها را عمودی روی هم بچینید

توجه کنید که اگر تعداد لاستیک های شما زیاد است آن ها را تقسیم کنید و بعد بچینید. یعنی اینکه برجی از لاستیک نسازید و ارتفاع چیدمان را بالا نبرید. چراکه تعداد زیاد لاستیک ها و قرار گرفتن آن ها روی هم باعث می شود تا فشار روی لاستیک های زیرین بیشتر شود. پس در نهایت لاستیک ها خراب می شود.

لاستیک ها باید از نور خورشید به دور باشند

لاستیک ها به دلیل وجود کربن (دوده)، سیاه هستند. رنگ سیاه هم نور خورشید را بیشتر به خود جذب می کند. اگر تایر ها در معرض نور خورشید قرار گیرند دمای آن ها به راحتی می تواند تا 120 درجه سانتی گراد افزایش یابد. این مسئله باعث تخریب کائوچوی داخل لاستیک می شود.

لاستیک ها خنکی را دوست دارند

سعی کنید لاستیک ها را در محیطی خشک و بدون رطوبت ولی خنک نگهداری کنید. به هیچ عنوان لاستیک را در فضای باز انبار نکنید. چراکه هر نوع شرایط آب و هوایی روی لاستیک ها تاثیر گذارند.

بطور کلی تایر، تیوب و نوار نسبت به عوامل جوی بسیار تاثیر پذیرند و همچنین بایدازنگهداری آن ها در مجاورت مواد شیمیایی اجتناب نمود. با توجه به مراتب فوق برای نگهداری مناسب تایر توجه به نکات ذیل ضروری است:

  • تایر را در محل خشک و خنک، زیر سقف نگهداری نموده، از قراردادن آن درمعرض نور مستقیم خورشید و دیگر منابع حرارتی خودداری کنید.
  • از قرار دادن تایر در معرض منابع تولید ازن مانند خورشید، مراکز جوشکاریلامپ های بخار جیوه و کابل های فشار قوی خودداری کنید.
  • وجود مواد شیمیایی نظیر نفت، گریس و غیره در انبار و مجاورت تایر موجبتخریب اجزای تایر می گردد.
  • حتی الامکان تایرها را بصورت عمودی روی قفسه های مناسب نگهداری کنیدو درصورتی که تایرها را به حالت افقی روی یکدیگر قرار می دهید نباید ارتفاعچیدن آن ها از 5/1 متر تجاوز کند.
  • در صورت کمبود جا و در مواقع ضروری (آنهم برای مدت زمان کوتاه) میتوان حداکثر تا تعداد ده حلقه تایر سبک و در اندازه های سنگین حداکثر تا تعداد پنج حلقه تایر را بر روی هم قرار داد. ضمنا باید هر دو تا سه هفته یکبار، تایرها را بنحوی دوباره چینی نمایید که تایرهای رویی به زیر و تایرهای زیری به رو منتقل شود تا از تغییر شکل و دفرمه شدن تایرها جلوگیری گردد.
  • تایر ها را از ناحیه طوقه بلند نکنید. قلابهایی تیز (برنده) و چنگال های (ناخن های) لیفتراک باعث صدمه زدن و پارگی ناحیه طوقه تایر گردیده و امکان نشتی هوای داخلی تایر را از همان نواحی صدمه دیده، فراهم می نماید.
  • لازم است که نقل و انتقال تایرها، با احتیاط و توسط لیفتراک های دارای شاخک های مناسب با روکش لاستیکی انجام گیرد. در صورت نبودن شاخک مناسب، می بایست حمل و جابجایی این تایر ها با استفاده از نوارهای پهن (غیر از فلز و زنجیر و معمولا از جنس برزنت) انجام گیرد.
  • برای حمل از گیره های مخصوص جهت حفظ فاصله طوقه ها استفاده می گردد.
شاید برای شما مفید باشد: آشنایی با لیفتراک هایی که در انبارداری استفاده می شوند

انبارداری تایرهای نو

  • تمامی تایر ها باید در مکانی خشک (عاری از رطوبت) و تاریک و خنک نگهداری شوند. در صورتی که تایرها را در محیط باز نگهداری می نمایید، باید با پوشش مخصوص ضد آب پوشیده شوند.
  • کلیه تایرها باید در زمان نگهداری، از تماس با آب و رطوبت محافظت گردند. در صورت امکان، تایرها را بر روی رینگ نصب نموده و به میزان 25 درصد فشار باد داخلی استاندارد باد زده و بصورت عمودی (ایستاده) نگهداری نمایید.
  • تایر ها باید دور از دستگاه های الکترونیکی مثل موتورها و کلیدهای برق نگهداری شوند. این دستگاه ها منابع گاز ازون می باشند که باعث ایجاد ترک های ریز در لاستیک بدنه تایر می گردند.

  • تایرها نباید نزدیک به گازوئیل یا روان کننده ها نگهداری شوند، زیرا لاستیک بدنه تایر، گازهای تبخیر شده از گازوئیل و روان کننده ها را جذب نموده و باعث خرابی تایر می گردد. لازم است که تعداد کافی کپسول آتش نشانی (دستگاه خاموش کننده) در انبار وجود داشته باشد و مطمئن شوید که خروجی های اضطراری انبار مسدود نبوده و براحتی قابل دسترسی باشند.
  • تایرها را از هر گونه شئ نوک تیز که باعث سوراخ شدن آن ها می گردد، دور نگهدارید.
شاید برای شما مفید باشد: در انبار خود از تجهیزات آتش نشانی استفاده کنید

شرایط کلی محیط انبار برای نگهداری لاستیک

کف انبار باید با بتون یا آسفالت و یا سنگ فرش پوشیده شده باشد بطوریکه کاملا مقاوم و نفوذ ناپذیر بوده و تمیز و قابل شستشو باشد.

روشنایی انبارها طوری باشد که از نور کافی برخوردار بوده و حتی الامکان این روشنایی از نور طبیعی باشد و طراحی نورگیرها بایستی طوری باشد که از تابش مستقیم نور خورشید جلوگیری شود.

انبار باید دارای سکوی تخلیه و بارگیری باشد که می تواند ثابت و یا متحرک بوده و برای تسریع در امر بارگیری و تخلیه مورد استفاده قرار گیرد و ارتفاع آن در صورت ثابت بودن به اندازه ارتفاع خودروهای حمل بار باشد و در صورت استفاده از تجهیزات مکانیکی (جک هیدرولیک) می تواند قابل تنظیم برای کلیه خودروها باشد.

چیدمان تایرها باید طوری باشد که محموله ای که زودتر وارد انبار می گردد، زودتر خارج شود. ( قانون FIFO )

دمای هوای انبار معمولی، عموما بین 15 تا 30 درجه سانتی گراد می باشد.

شرایط نگهداری تایرهای مصرف شده

تایرها را قبل از انبار کردن، بازرسی و تمیز نموده و در صورت نیاز آن ها را تعمیر و سپس ذخیره سازی نمایید.

تعمیر نواحی صدمه دیده تایر که در آن نواحی سیم یا نخ، نمایان شده است، بسیار مهم می باشد. رطوبت می تواند به بخش های آسیب دیده تایرکه شامل نواحی سیم یا نخ نمایان شده می باشد، رسوخ نماید.

کلیه دستورالعملهای ذخیره سازی تایرهای مصرف شده همانند دستورالعملهای ذخیره سازی تایرهای نو می باشد، لذا رعایت دستورالعمل های ذخیره سازی تایرهای مصرف شده نیز الزامیست.

توجه: به هیج وجه تایری را که بر روی دستگاه نصب شده است، تعمیر نکنید.(حرارت دادن و باف زدن و... باید در حالت خارج از رینگ انجام شود.)

انبار تایر های نصب شده روی دستگاه (ماشین)

شرایط نگهداری از تایرهای نصب شده برروی دستگاهی که قرار است به مدت طولانی متوقف باشد به شرح زیر است:

هر یک از تایرها را با پوشش محافظ مخصوص ضد آب بپوشانید.

خودروهای متوقف و ساکن، می بایست ماهی یکبار حرکت کنند تا از تخت شدگی (لهیدگی) تایر که بر اثر تغییر ابعاد ناشی از اعمال تنش بر روی یک بخش از تایر ایجاد گردیده، جلوگیری شود.

در صورتی که شرایط ذخیره سازی و نگهداری تایر بسیار مشکل می باشد، با نمایندگی های مربوطه برای اخذ راهکار مناسب مشورت نمایید.

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید