فرصت تجارت الکترونیک در زمان بحران کرونا برای قرار گرفتن در سبد مردم

  • چهارشنبه 27/فروردین/1399
فرصت تجارت الکترونیک در زمان بحران کرونا برای قرار گرفتن در سبد مردم
شیوع ویروس کرونا به فروپاشی بورس ها و قرار گرفتن شرکت ها در وضعیتی سخت منجر شده است

تجارت الکترونیک که با نام تجارت اینترنتی نیز یاد می شود، به خرید و فروش کالا با استفاده از اینترنت و انتقال پول و اطلاعات برای اجرای معاملات الکترونیک، گفته می شود. تجارت الکترونیک در بیشتر موارد برای فروش محصولات واقعی به صورت آنلاین به کار می رود، ولی هم چنان می تواند هر نوع معامله تجاری که از طریق اینترنت انجام می شود را توصیف نماید.

شیوع ویروس کرونا

شیوع ویروس کرونا به فروپاشی بورس ها و قرار گرفتن شرکت ها در وضعیتی سخت منجر شده است و از دیگر تبعات این ویروس ضررهای اقتصادی بسیار بزرگ است که چه بسا باعث تحولات بزرگ تری در جهان شود و به نظر می رسد در میان این بحران، برنده بزرگ شرکت های بخش فناوری و اینترنت و تجارت الکترونیک باشند.

با قرنطینه شدن حدود یک میلیارد نفر در خانه هایشان در سراسر جهان و به وجود آمدن شرایط فوق العاده کنونی، همه به خدمات الکترونیکی و ابزارهای جدید پناه آورده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «سالی متلیس» استاد رفتار سازمانی در دانشگاه آکسفورد گفت که «معتقدم برخی از جنبه های کار و سازمان پس از خروج از بحران ویروس کرونا تغییر خواهد کرد».

وی افزود: مردم بزودی پی خواهند برد که می توانند کار و ارتباط خود را به روشی که قبلا انجام نمی دادند، انجام دهند و این آنها را وادار می کند تا هرچه بیشتر با فناوری انس و خو بگیرند.

شیوع ویروس کرونا

غول های تجارت الکترونیکی در مقابل فروشگاه های مستقل

سایت های بزرگ خرید الکترونیکی درخواست های زیادی را دریافت می کنند در زمانی که مصرف کنندگان در قرنطینه به خرید اینترنتی کالاهای ضروری و اساسی خود روی آورده اند.

روز 16 مارس روز سیاهی برای بورس های جهان بود و سهام غول های توزیع آمریکایی مانند آمازون و ولمارت کاهش یافت هر چند اوایل هفته سهام آنها بهبود و افزایش یافت.

شرکت آمازون اعلام کرد که «شاهد رشد استقبال مشتری های برای خریدهای اینترنتی هستیم و این روند باعث خالی شدن انبارهای شرکت بخصوص کالاهای اساسی خانه ها و لوازم پزشکی شده است».

این درحالی است که "مایک چری" رئیس اتحادیه شرکت های کوچک در انگلیس گفت که کسب و کارهای مستقل و کوچک از این وضعیت رنج می برند.

وی افزود که این مرحله، اساسا برای فروشگاه های کوچک در انگلیس بسیار سخت است و نگرانی های بزرگی در خصوص زنجیره های عرضه در زمانی که تعداد مشتری ها دائما کاهش می یابد و به عبارت دیگر چشم انداز این فروشگاه ها در هفته های پیش رو ناامیدکننده تر است.

پخش اینترنتی و رنگ باختن رونق سینما

با رونق تقاضای اینترنتی، شرکت های عمده تلویزیونی و ویدئوئی مانند نتفلیکس و کانال + و گوگل (شرکت مادر سایت یوتیوب) اقدام به کاهش کیفیت فیلم های خود کرده اند تا از فشار بر روی اینترنت در اثر ازدحام کاربران در اروپا بکاهند.

بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ در آخر هفته گذشته شبکه های پخش اینترنتی در جهان با افزایش استقبال 20 درصدی روبه رو بودند.

در مقابل نقش بزرگ سینما به شکل بی سابقه ای کم رنگ شده و درهای برخی از سالن های سینما برای مشارکت در مهار ویروس کرونا (کوید 19) به طور موقت بسته شده است.

در آمریکا سهام سینماهای «سینمارک» و«ای ام سی اینترتمنت» AMC Entertainment روز جمعه گذشته با سقوط 60 درصدی یعنی بالاترین سطح در ماه های ژانویه و فوریه مواجه شد.

شیوع ویروس کرونا

جت های خصوصی مقابل هواپیماهای تجاری

شرکت های هواپیمایی هزینه های کلانی را به دلیل قرنطینه خانگی مردم و بسته شدن مرزها متحمل شده اند و برخی از آنها به مرز ورشکستگی رسیده اند.

با توجه به این وضعیت، انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) روز پنجشنبه گذشته هشدار داد که شرکت های هواپیمایی به کمک فوری به ارزش 200 میلیارد دلار نیاز دارند.

«الکساندر دی جونیاک» رئیس این اتحادیه اظهار داشت که بحران کرونا خطرناکتر و گسترده تر از بحران برهه بعد از 11 سپتامبر 2001 و ویروس سارس در سال های 2003-2002 و بحران مالی جهانی سال 2008 است.

این در حالی است که تقاضا از شرکت های هواپیماهای اختصاصی که در کارهای خود شاهد شکوفائی هستند، افزایش یافته است.

«دانیل تانگ» از شرکت «مای جتس» مستقر در هنگ کنگ گفت: مشتریان ثروتمند این شرکت ها ترجیح می دهند کنار صدها مسافر دیگری که نمی دانند به کدام کشورها قبلا سفر کرده اند، قرار نگیرند.

«ریچارد زاهر» رئیس هیات مدیره شرکت هواپیماهای خصوصی مستقر در آمریکا هم با بیان اینکه «درخواست ها رونق گرفته است»، گفت که فروش رزرو بلیت شرکت ها 20 تا 25 درصد افزایش داشته است.

کلاس های ورزشی اینترنتی بجای سالن های ورزشی

با بسته شدن درهای بسیاری از سالن های ورزشی،ورزشکاران برای ادامه تمرینات خود در خانه به درس های اینترنتی روی آورده اند.

سهام شرکت تجهیزات ورزشی آمریکایی Peloton به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و سرمایه گذاران به تقاضای روز افزون تجهیزات فردی مرتبط به اینترنت و درس های آنلاین خود دل بسته اند.

کنفرانس های ویدیوئی به جای نشست ها

در حالی که بسیاری از مردم کارهای خود را از منازل انجام می دهد، تقاضا ها برای فناوری هایی که نشست های مجازی و اینترنتی را ممکن می کند، افزایش داشته است.

«کارولینا میلانسی» تحلیلگر شرکت «کریتیف استراتژیس» گفت: استقبال واقعی از دورکاری موجب شده تا سهام شرکت هایی مانند «Zoom» که متخصص در برگزاری کنفرانس های ویدئویی است، افزایش یابد.

در این میان، تعویق یا لغو نشست های کاری و رویدادهای ورزشی و فرهنگی ادامه دارد و همچنان یک سوال بزرگ در باره برگزاری بازی های المپیک در ژاپن در تابستان امسال مطرح است.

تجارت الکترونیک پسا کرونا

انواع تجارت الکترونیک که امروزه شاهد آن هستیم

هر چند در تمام مواردی که قصد بیان آن ها را داریم ماهیت تجارت الکترونیک یکسان است، اما با توجه به تراکنش های گوناگون در ۶ دسته بندی کلی قرار داد.

کسب و کار با کسب و کار (B2B)

تجارت الکترونیک B2B که در حقیقت مخفف شده ی عبارت Business to Business می باشد، به نوعی از مبادله ی الکترونیکی گفته می شود که طرفین معامله در آن یک شرکت، بیزینس یا کسب و کار هستند، دادوستد میان شرکت های گوناگون با یکدیگر از نوع تجارت B2B است، به عنوان مثال هنگامی که قطعات مورد نیاز برای ساخت خودرو توسط یک کارخانه تولید و در اختیار سازندگان خودرو قرار می گیرد، یک معامله ی B2B رخ داده است، چون طرفین این تراکنش در نقش یک کارخانه هستند.

کسب و کار با مشتری (B2C)

این توع دادوستد، همانطور که از نام آن نیز مشخص است، به هر نوع تراکنشی میان کسب و کار و مشتری (Business to Customer) گفته می شود، تقریبا بسیاری از تراکنش های روزمره ای که با آن ها سروکار داریم از نوع تجارت B2C هستند، خرید از فروشگاه های اینترنتی مانند دیجی کالا دقیقا نوعی از دادوستد B2C به حساب می آید، در این معامله دیجی کالا در نقش Business و خریداران در طرف دیگر و در نقش Customer هستند.

مشتری با کسب و کار (C2B)

در این نوع تجارت الکترونیک مشتری (Customer) خدمات یا پروژه ای را در اختیار یک کسب و کار (Business) قرار می دهد، به عنوان مثال جلسات مناقصه را می توان در این نوع تجارت دسته بندی کرد، فرض کنید قصد دارید یک پروژه ی طراحی وبسایت را به صورت آنلاین انجام دهید، در چنین شرایطی این پروژه را اعلام کرده و شرکت های گوناگون برای انجام آن به شما پیشنهاد قیمت می دهند و شما با توجه به نیاز و بودجه ی خود یکی از این شرکت ها را برای انجام پروژه ی خود انتخاب می کنید، این فرایند را می توان نوعی از تجارت C2B یا همان Customer 2 Business دانست.

تجارت الکترونیک پسا کرونا

مشتری با مشتری (C2C)

این فرایند که اختصار عبارت Customer 2 Customer می باشد در حقیقت بین انجام یک فرایند تجاری که هر دو طرف آن مشتری یا مصرف کننده قرار دارد، اطلاق می گردد، مطمئنا شما با اپلیکیشن هایی مانند دیوار و شیپور آشنایی دارید، در این گونه برنامه ها هر دو طرف معامله افراد عادی (یا به عبارتی مشتریان) قرار دارند، دادوستد در این گونه اپلیکیشن ها دقیقا نمونه ای از تجارت الکترونیک C2C است.

دولت با مشتری (G2C)

این نوع دادوستد که می توان آن را به صورت Government to Customer تفسیر کرد، به نوعی از مبادله الکترونیکی میان دولت یک کشور با مشتریان داخلی (مردم) می شود، به عنوان مثال دولت الکترونیک یا دادوستد سازمان ها و نهادهای دولتی با مردم را می توان به عنوان نمونه ای از تجارت الکترونیک G2C به حساب آورد.

دولت با دولت (G2G)

واژه ی اختصاری G2G از عبارت Government to Government به وجود آمده و همانطور که از نام آن مشخص است به نوعی از معاملات تجاری که میان دولت ها انجام می شود اطلاق می گردد، به عنوان نمونه انواع صادرات و واردات کشور، شامل خرید و فروش کالا، نفت و… از نوع تجارت G2G یا همان دولت با دولت هستند.

نمونه هایی از تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک می تواند انواع مختلفی را داشته باشد که شامل روابط تجاری مختلف بین فروشندگان و مصرف کنندگان است که در این روابط وسایل مختلفی به عنوان بخشی از این معاملات در این بین مبادله می شود.

خرده فروشی: فروش یک محصول توسط یک شرکت به طور مستقیم به مشتری بدون هیچ واسطه ای

عمده فروشی: فروش محصولات به صورت عمده به یک خرده فروش که سپس آن ها این محصولات را به مصرف کننده به فروش می رساند.

تحویل مستقیم از تولید کننده به مصرف کننده: به فروش محصولی که توسط شخص ثالثی ساخته شده و به محل مصرف کننده مستقیم فرستاده می شود.

پیش فروش: گرفتن پول به عنوان پیش پرداخت از خریداران به منظور افزایش سرمایه اولیه برای عرضه محصول مورد نظر به بازار

فروش با اشتراک: خرید خودکار یک محصول یا گرفتن یک خدمات به صورت منظم تا زمانی که مشترک خرید خودکار را لغو کند

محصولات فیزیکی: هر گونه کالایی که نیاز به فهرست و ثبت موجودی دارند و سفارشات به صورت آنلاین به مشتریان فروخته شده و به صورت فیزیکی به آن ها ارسال می شود.

محصولات دیجیتال: کالاهای دیجیتالی قابل دانلود مانند دوره ها یا رسانه هایی که باید برای استفاده قانونی خریداری شوند.

مهارت یا مجموعه ای از مهارت هایی که در ازای چیزی ارائه می شود. مدت زمان ارائه شده توسط ارائه دهنده خدمات، به ازای مبلغی می تواند خریداری شود.

تجارت الکترونیک پسا کرونا

نتیجه گیری

اینطور که به نظر می رسد انسان باید به بودن ویرویس کرونا عادت کند و حفظ اصول بهداشتی و پروتکلهای اعلامی از سوی نهادهای بهداشتی به روال طبیعی زندگی خود برگردد. همچنین رونق در یک کسب و کار بدون رونق در کل بازار و اقتصاد اتفاق نمی افتد. امید آنکه در همه زمینه ها شاهد رشد و شکوفایی و رونق باشیم.

سلامت باشید

منبع: irna.ir - shabta.com


درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید