چطور از بالا بردن نرخ تبدیل بهره ببرم؟

  • دوشنبه 03/بهمن/1401
چطور از بالا بردن نرخ تبدیل بهره ببرم؟

چشم انداز نهایی تمامی کسب و کارها چند درصد سود بیشتر، در کسب و کارشان است. اما این امر چگونه حاصل می شود؟

تجسم کنید صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید؛ سرمایه زیادی برای راه اندازی آن صرف کرده اید و همانگونه که فکر می کردید سایت شما بازدید زیادی هم داشته است. اما موضوع مهم و دردناک این است که حتی یک فروش هم در فروشگاهتان ثبت نشده! این یکی از تلخ ترین مشکلاتی است که می تواند کسب و کار اینترنتی شما را درگیر کند.

البته تفاوتی ندارد که وب سایتتان آموزشی یا فروشگاهی باشد، حتی در اندازه های بزرگتر هم اصلا تفاوتی ندارد که کسب و کار اینترنتی داشته باشید یا یک دکان کوچک کنار بازار. در همه ابعاد یک موضوع مهم در کسب و کار شما وجود دارد به اسم نرخ تبدیل. این موضوعی است که مشخص می کند چقدر در رسیدن به اهدافتان پیروز بوده اید و چقدر موفق در رسیدن به سود مالی و غیر مالی دلخواه بودید. اگر با مفهوم نرخ تبدیل، روش های بهینه سازی آن و دیگر نکات مهمش آشنایی ندارید، این مقاله برایتان مفید خواهد بود. پس با ما همراه شوید.

conversation rate یا نرخ تبدیل چیست؟

وقتی فرقی ندارد که کسب و کارتان یک فروشگاه اینترنتی داشته باشد و یا یک مغازه در بازار باشد؛ مهم هدفی است که این فروشگاه ها بخاطرش دایر شدند. وب سایت فروشگاهی مانند سبزآبی قصدش دقیقا فروش محصول است. همینطور بعضی از وب سایت ها مثل انبار آنلاین که در زمینه ارائه خدمات فعالیت می کند، در کنار فروش محصول و یا ارائه خدمات یک هدف مهم دیگر هم دارد: دریافت اطلاعات مخاطب برای ایجاد رابطه صمیمی تر و بازاریابی محصول.

نرخ تبدیل یا Conversion Rate اشاره به تعداد افرادی دارد که از میان کل مخاطبان وب سایت یا کسب و کار شما، هدف مورد نظرتان را انجام می دهند.

مثلا اگر در ماه از میان 1000 نفر مخاطب وب سایتتان، 100 نفرشان محصول یا از خدمات مورد نظر شما را دریافت کنند، نرخ تبدیل سایتتان 10 درصد است. یا در مثال دیگر: اگر از بین 5 هزار نفری که ماهانه به سایت انبار آنلاین سر می زنند؛ 500 نفر برای دریافت جزوه های راهنما، کسب اطلاعات بیشتر، دریافت مشاوره و... شماره تماسشان را در اختیار این وب سایت قرار دهند، نرخ تبدیل انبار آنلاین هم 10 درصد است.

چرا باید به نرخ تبدیل در وب سایت اینترنتی اهمیت داد؟

اطلاع داشتن از اینکه دقیقا چه درصدی از بازدید کنندگان سایت عملیاتی که شما مدنظر دارید را روی سایت انجام می دهند می تواند به اندازه گیری میزان موفقیت سایت و همچنین پیدا کردن بخش هایی که نیاز به بهبود دارند کمک کند.

با یک مثال می توانم برایتان توضیح دهم، اگر ما همین حالا دکمه ای در منو سایت انبار آنلاین ایجاد کنیم که روی آن عبارت «آموزش تولید محتوا» نوشته شده و وجود این دکمه باعث شود که افراد بیشتری دوره تولید محتوای سایتمان را بخرند، (قابل توجه که این سایت آموزش تولید محتوا را رایگان در اختیار عموم گذاشته) بنابراینCRO یا بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion rate optimization) به کارها و فعالیت های مختلفی اشاره دارد که باعث افزایش نرخ تبدیل سایت می شود. بنابراین ما یک قدم برای بهینه سازی نرخ تبدیل به جلو برداشته ایم پس دیدید که نرخ تبدیل چه اهمیت بالایی دارد.

راهکار تبدیل نرخ بهره

باورهای اشتباه در بهینه سازی نرخ تبدیل

· با توجه به این موضوع که بهینه سازی نرخ تبدیل آن نیست که حدس و گمان هایی که هیچ آماری پشتشان وجود ندارد را پیاده کنید.

· به هیچ عنوان خواسته و نظر مدیر وب سایت و کارفرما بر نظر مخاطب سایت اولویت ندارد.

· اگر روی بهینه سازی نرخ تبدیل وب سایتتان کار نکرده باشید؛ افزایش بازدید کنندگان آن بازخورد خاصی برایتان ندارد. بنابراین مرحله اول CRO است.

به فرآیند هدف گذاری، محاسبه نرخ تبدیل و بهینه سازی سایت یا اپلیکیشن به منظور بهبود وضعیت نرخ تبدیل را بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO می گویند.

بیشتر بدانید: استراتژی فروش محصولاتی که تاریخ انقضا رو به اتمام دارند

راهکارهای افزایش و بهینه سازی نرخ تبدیل سایت چیست؟

CRO از طریق نظریه پردازی در خصوص علل عدم تبدیل بازدیدکنندگان به خریدار شروع می شود. سپس باید روش هایی که باعث بهبود وضعیت می شود را پیدا و اجرا کرد. در اینجا باید روش های اجرا شده را از طریق پروسه A/B Testing بررسی کرد.

در این روش دو ورژن مختلف از یک صفحه در مقایسه با هم بررسی می شود تا مشخص شود که کدام ورژن عملکرد بهتری داشته است.

یک روش مفید که در بحث UX UI بسیار مطرح می باشد بحث Card Sorting می باشد. در این طرح، مسیر هدف شما به صورت فرآیندهای مجزا تفکیک شده و قسمت های مختلف این فرآیند روی چندین کارت مشخص شده اند و در اختیار جامعه کوچکی از کاربران قرار می گیرند.

کاربران بر اساس نظر شخصی و اینکه ترجیح می دهند مسیر هدف چگونه باشد، ترتیب کارها را مشخص می کنند. هر کدام از نوع چیدمان که آمار بالاتری داشته باشند به عنوان مسیر اصلی هدف انتخاب می شوند .بد نیست بدانید که در اکثر سایت ها، فرآیند خرید محصول بیشترین ریزش مشتریان را دارد و اگر در این فرآیند بهبود ایجاد کنید، حتی اگر کاربران سایت شما افزایشی نداشته باشند، آمار تبدیل کاربران قدیمی به مشتریان جدید افزایش خواهد داشت.

این فرآیند از جمله اصلی ترین نکات در طراحی وب سایت می باشد و باید در طراحی سایت حرفه ای حتما رعایت شود. این امر با نرم افزار ها و انبارداری کالا ها به آسانی امکان پذیر است. مشاهده دمو رایگان انبار آنلاین کمک می کند تا انواع گزارش های لازم را بررسی کنید.

فرمول و نحوه محاسبه نرخ تبدیل چگونه اندازه گیری می شود؟

تنها راه دستیابی به یک آمار مورد تایید، در نظر گرفتن دوره زمانی نسبتا بلند مدت می باشد. در محاسبه نرخ تبدیل به حجم و کیفیت اطلاعات توجه کنید. البته که نمی توان برای تمامی کسب و کارهای بزرگ و کوچک یک نسخه پیچید و یک بازه زمانی را برای همه آن ها در نظر گرفت، اما بنابر شرایط و فاکتورهای خاص هر بیزنسی، لازم است که بازه زمانی مشخص شود. بازاریاب های زیادی از مدت زمان یک ماهه استفاده می کنند، اما اگر سایت بزرگی دارید، به احتمال زیاد اطلاعات یک روز برای دریافت آمار دقیق، کافی خواهد بود.

نرخ تبدیل

بهترین میزان نرخ تبدیل چقدر است؟

احتمالا تاکنون متوجه شده اید که نرخ تبدیل با توجه به فاکتورهایی مانند کیفیت ترافیک، حوزه ترافیک، حوزه فعالیت و نوع کسب و کار شما دست خوش تغییرات قرار می گیرد. بنابراین اگرچه می توان بر مبنای آمار موجود، به طور کلی ارقام گوناگونی از یک نرخ خوب را برای حوزه های مختلف تجویز کرد، ولی مطلوب بودن این آمار به کسب و کار و کمپین بازاریابی شما وابسته است. مطالعات زیادی برای مشخص شدن میانگین نرخ تبدیل در زمینه های مختلف کسب و کار انجام شده است. در ادامه چند مورد از بهترین نرخ های تبدیل را آورده ایم:

  • آموزش های شغلی: 6,1درصد
  • وام و استقراض: 5,6درصد
  • سفر: 5درصد
  • مشاوره تجاری: 5درصد
  • خدمات تجاری: 3,5درصد

و…

به طور کلی بهترین آمار مربوط به این حوزه، بین ارقام 2 تا 5 درصد قرار می گیرند. البته به عنوان مثال، اگر نرخ تبدیل سایتتان 2 درصد باشد و آن را به 4 برسانید، مسلما رشد چشم گیری داشته اید. اما لازم است به این نکته توجه داشته باشید که بازه 2 تا 5 درصد به صورت کلی یک بازه قابل قبول است و برای رسیدن به رده های ممتاز نیاز به تلاشی بیشتری خواهید داشت. نکته مهم دیگری که در رابطه با این موضوع باید بدانید این است که تبدیل، همواره به معنای خرید نیست و هدف نهایی ممکن است موفقیت در اقدامات بازاریابی و دریافت واکنش از کاربران باشد.

7 راه ترغیب بازدید کنندگان به خرید

1- بهینه سازی صفحه فرود (Landing Page Optimization) یا (LPO)

در این مورد از قرار دادن تعداد محصولات زیاد در صفحه فرود پرهیز کنید، هرچقدر لندینگ پیج شما خلوت تر و مرتب تر باشد، آشفتگی ذهنی کاربر هم کمتر شده و راحت تر اقدام به خرید می کند.

2- بهبود سئو سایت

بدیهی است که اگر بدانید روش صحیح استفاده از تکنیک های سئو چیست و آن ها را به درستی انجام دهید، مورد تشویق و توجه گوگل قرار می گیرید. در نتیجه، وب سایت و محصول شما در اولین جستجوهای کاربران، نمایش داده می شود و به این ترتیب مشتریان بیشتری را جذب می کنید.

3- طراحی وب سایت ریسپانسیو

افزایش میزان استفاده از گوشی های هوشمند، باعث شده تا نیمی از ترافیک وب سایت ها توسط موبایل ها باشد، به همین دلیل باید وب سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که کاربران با تلفن همراه به راحتی وارد سایت تان شده و از صفحات سایت بازدید کنند. پس طراحی وبسایت ریسپانسیو الزامی است.

تاثیر نظرسنجی

4- نظرسنجی از کاربران

قراردادن یک نظرسنجی ساده بر روی سایت، یکی از تکنیک های مفید و بدون هزینه برای شناخت خواسته ها و نیازهای مشتری، پی بردن به نواقص محصولات، اشکالات موجود در قسمت های مختلف سایت، ارتباط کارکنان با مشتری و در نهایت افزایش نرخ تبدیل است. در این روش می توانید، از جوایز و امتیازات ویژه برای ترغیب کاربران به شرکت در نظرسنجی استفاده کنید.

5- بالا بردن سرعت سایت

اگر خود را جای کاربران بگذارید و برای دیدن سایتی که راه اندازی کرده اید، قرار باشد زمان زیادی صرف کنید، هنوز هم تمایل به بازدید از صفحات آن سایت دارید؟ سرعت سایت و لود شدن صفحات آن تأثیر به سزایی در ماندگاری و بازدیدهای بعدی کاربران دارد، پس هنگام طراحی سایت خود، استانداردهای لازم را رعایت کنید.

6- قراردادن اطلاعات تماس و ارتباط با ما

وجود اطلاعات مربوط به تماس در سایت به ویژه در قسمت فوتر، باعث ایجاد اطمینان خاطر در کاربران تازه وارد به سایت می شود. از سوی دیگر، هنگامی که بازدید کننده در زمان اقدام به خرید محصول، سوالی در این زمینه دارد که در صورت پاسخگویی از جانب شما یا کارکنان روابط عمومی، باعث تکمیل فرآیند خرید می شود؛ بدون هیچ گونه هزینه و تبلیغات خاصی، او را به یک مشتری تبدیل نموده اید.

بیشتر بدانید: چرا به یکپارچه سازی انبار فروشگاه اینترنتی نیازمندیم؟

7- استفاده از تست A/B

این تست در رفتارشناسی کاربران، کمک بسیاری به شما می کند تا متوجه شوید که کدام صفحات وب سایت، بازدهی بیشتری دارند. به این صورت که بهترین تجربه کاربری را در اختیار بازدید کننده قرار داده و او را تبدیل به یک مشتری می کنید. نحوه انجام Bucket Listing به این صورت است که:

از یک صفحه سایت، دو نسخه ایجاد می شود که در هرکدام، مورد آزمایشی به شکلی متفاوت قرار داده می شود. مثلا در صفحه A دکمه دعوت به اقدام رنگ قرمز دارد و در پایین صفحه گذاشته می شود و در صفحه B دکمه CTA به رنگ سبز و در بالای صفحه قرار داده می شود.

حال که نرخ تبدیل برایتان قابل درک شده و راه های افزایش آن را فرا گرفتید به راحتی می توانید تعداد خریدتان را در وب سایتتان بالا ببرید. موفق باشید.

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید