تکنیک بازاریابی هک رشد چگونه کار می کند؟

  • دوشنبه 07/آذر/1401
  • 0
تکنیک بازاریابی هک رشد چگونه کار می کند؟

دنیای استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی، دنیایی است که هر روز واژه، رویکرد یا مفهومی جدید را به شما معرفی می کنند. آیا تا به حال عبارت هک رشد Growth Hacking به گوشتان خورده است؟ اگر چه سال هاست که این عبارت در دنیای کارآفرینی و بازاریابی مطرح است، اما هنوز هم در بسیاری از موارد به درستی و به نحو احسن از پتانسیل آن بهره برداری نمی شود.

هک رشد چیست؟

اصطلاح هک رشد برای اولین بار توسط شان الیس (Sean Ellis) در سال 2010 ابداع شد. هک رشد یکی از تکنیک های بازاریابی است برای گسترش تکنولوژی شرکت های نوپا با استفاده از تفکر تحلیلی و سنجش های اجتماعی برای فروش محصولات و به دست آوردن ارائه بهتر به کار می رود. خلق رشد می تواند به عنوان بخشی از اکوسیستم بازاریابی آنلاین دیده شود. با استفاده از هک رشد به دنبال این هستیم که با حداقل هزینه، به سرعت به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.

تاثیر هک رشد

هر تصمیمی که هکر رشد می گیرد در جهت ایجاد رشد است. هر استراتژی هر تاکتیک و هر طرحی که او پیاده می کند، هیچ چیزی را دنبال نمی کند مگر خلق رشد. رشد خورشیدی است که هکر رشد در مداری همیشگی به دور آن می چرخد. البته بازاریابان سنتی هم به رشد اهمیت می دهند، اما نه به اندازه یک هکر رشد.

به خاطر داشته باشید که قدرت هکر رشد در تمرکز جنون آمیز و بی چون و چرای او بر یک هدف واحد است: رشد. او با نادیده گرفتن دیگر چیزها، فقط آنچه را برایش اهمیت دارد در افق دید باقی می گذارد و از هر مانع و چالشی عبور می کند تا به هدف تعیین شده ی خود برسد.

تیم بازاریابی هک رشد

اعضای کلیدی تیم رشد

تیم هک رشد بسته به ابعاد سازمان متفاوت است و طبیعی است که یک استارت آپ تیم هک رشدی متفاوت از یک سازمان بزرگ و جا افتاده خواهد داشت.

رهبر تیم رشد

از اسمش پیداست که باید رهبری کند و تسلط کامل در تمام فرایند کار داشته باشد. این شخص باید دانش مدیریت افراد، اطلاعات، محصول و تحلیل را داشته باشد تا بتواند به خوبی در راستای اهدافی که تعیین شده است، افراد تیم خود را هدایت کند.

مدیر محصول

وظیفه مدیران ارشد این است که از تیم هک رشد دفاع کنند، مدیر محصول باید شخصی باشد که به درستی محصول و نیازهای کاربر را بشناسد و از طرفی نیز مدیر محصول می تواند انحصار طلبی در شرکت ها را از بین ببرد؛ تا بتوانند بهترین تاثیر را بگذارند.

بیشتر بدانید: استراتژی فروش محصولاتی که تاریخ انقضا رو به اتمام دارند

مهندس نرم افزار

مهندس نرم افزار باید بتواند با بهره گیری از اصول دقیق مهندسی به منظور رسیدن به نرم افزاری با کیفیت و با صرفه اقتصادی در توسعه و استقرار نرم افزار موفق عمل نماید. به تعبیری هدف یک کارشناس نرم افزار مهیا نمودن چارچوبی جهت توسعه نرم افزارهایی است که از کیفیت مطلوب و بالایی برخوردار باشند.

متخصص بازاریابی

متخصص بازاریابی در توسعه تیم و اجرای کمپین هایی برای به دست آوردن مشتری های احتمالی و افزایش فروش کمک می کند بنابراین وجودش در یک تیم هک رشد الزامی است.

تحلیل گر داده

فردی است که داده های خام را به بینش معناداری تبدیل می کند. تحلیل گر داده به دنبال فرآیند تجزیه و تحلیل داده ها است و بر اساس داده ها و اطلاعاتی که ارائه می شود، مشکلات مربوطه را حل می کند و یا به سوالات خاصی پاسخ می دهد.

طراح محصول

این فرد باید خیلی خبره و کار آمد باشد تا به محض اینکه گروه به این نتیجه رسید که باید در محصول خود تغییر و یا رشدی ایجاد کند این فرد دست به عمل شود.

مراحل مختلف فرآیند هک رشد

فرآیند هک رشد از 4 بخش تشکیل شده است:

  1. تحلیل و پیدا کردن موارد مورد نظر
  2. ایده پردازی برای همان بخش
  3. اولویت بندی
  4. تست

چگونه کاربرها به “لحظه آها” می رسند؟

اگر چه اسم «لحظه» روی آن گذاشته شده است، یافتن این لحظه زمان بر است و شامل مجموعه اقدامات مختلفی است که کاربرانی را که احتمال ماندگاری بیشتری دارند از دیگر کاربران جدا می کند. هر شرکتی یک «لحظه آها» منحصر به فرد دارد و کشف آن برای حفظ و نگهداری بیشتر، بسیار مهم است.

اولین قدم باید به دنبال تجزیه و تحلیل نمودار های حفظ مشتری بود، در مرحله بعدی فرضیه های جدید بسازید، سپس رفتار و داده های وفادارترین کاربران خود را بررسی کنید.

حالا وقت آن است فرضیه را تست کنید شما اکنون می دانید که کدام اقدامات با حفظ و نگهداشت مشتری ارتباط دارد پس اکثر کاربرانی که این اقدام را انجام داده اند، ماندگار هستند و جزو کاربران وفادار محسوب می شوند. همچنین اکثر کاربرانی که ماندگار هستند و از خدمات شما استفاده می کنند، این عمل را انجام دادند.

اگرچه شما تا به این جای کار، نقاط شکست و بهترین اقدامات خود را را شناسایی کردید، برای کامل شدن باید تست های A / B انجام دهید تا تعیین کنید که چگونه تغییرات در حفظ محصول و ماندگاری مشتری واقعاً تأثیر می گذارد. پس از رسیدن به این نقطه طلایی و یافتن «لحظه آها» تمرکز اصلی تیم را روی آن بگذارید. با این کار شما رشد استارتاپ خود را رقم می زنید.

هک رشد بر چه بستری شکل گرفت؟

اینترنت همه چیز را برای همیشه تغییر داد. حال دیگر خلق یک محصول، منحصر به داشتن یک خط تولید مکانیزه نبود، بلکه می شد ایده ها را نیز در قالب صفر و یک های دیجیتال فروخت.

از سوی دیگر، فرآیند توزیع و تبلیغ محصولات نیز دچار انقلابی اساسی شد. به عبارت دیگر اینترنت باعث وقوع دو رخداد محصول و توزیع کاملا ویژه شد که این دو رخداد لزوم و شرایط مناسب برای پیدایش هک رشد (Growth Hacking) را فراهم کردند.

گزارش فصلی

4 دستاورد بارز باشگاه هک رشد

بازدهی سریع تر

با استفاده از تجربه ها و عملیاتی ساختن آن ها در سازمان، زودتر از همیشه به نتیجه خواهید رسید.

کاهش هزینه ها

با به کارگیری آموزش های همه جانبه در سازمان، هزینه های اضافه ی خود را کاهش می دهید.

توسعه تبلیغات

با استفاده از منابع تولید محتوا با کیفیت، نمایش محصولات خود را موثرتر کنید.

ارتباطات سودآور

با استفاده از تخصص یکدیگر در کسب و کار خود، تعاملات سودآوری تشکیل دهید.

بیشتر بدانید: فرآیند خرید و تحلیل رفتار مشتری

استراتژی های هک رشد

معمولاً هدف استراتژی های هک رشد، افزایش هر چه سریع تر مشتریان یا گسترش جامعه کاربران با حداقل هزینه است و عموم آن ها در یکی از این سه دسته کلی قرار می گیرند:

  1. بازاریابی محتوایی (استفاده از محتوا برای ترویج و تبلیغ برند)
  2. بازاریابی محصول (ترویج استفاده از محصول با خود محصول)
  3. تبلیغات (ترویج مالی)

استفاده از روش های مختلف بازاریابی محتوایی، با عنایت به نوع تاکتیک و اقداماتی که به آن ها متوسل می شوید می تواند گزینه مقرون به صرفه ای برای افزایش آگاهی مردم و اعتبار محصول و به تبع آن، هک رشد کسب و کار باشد. از جمله روش های مؤثر بازاریابی محتوایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راه اندازی وبلاگ و تولید محتوای ارزشمندی که مخاطب را ترغیب به در میان گذاشتن آن با دیگران می کند؛
  • وبلاگ نویسی به عنوان مهمان برای سایت های دیگر؛
  • تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی؛
  • نوشتن کتاب های الکترونیکی و مقالات جامع و مستند؛
  • تولید و شرکت در برنامه های پادکست؛
  • اجرا و شرکت در وبینار؛
  • برگزاری مسابقه و اعطای جایزه؛
  • متقاعد ساختن وبلاگ نویس ها و تولید کنندگان محتوا برای بررسی محصول؛
  • پیوستن به فروم ها، گروه ها و جوامع مجازی مرتبط و متناسب در اینترنت؛
  • بهره برداری از پلتفرم های پرسش و پاسخ.

نمونه های معروف هک رشد

  • استراتژی هک رشد جیمیل: در ابتدای معرفی جیمیل، ثبت نام در این سرویس صرفاً از طریق دعوت نامه امکان پذیر بود و همین باعث ایجاد ترس از قافله عقب ماندن در کاربران اینترنت شد و عطش آن ها را برای دریافت یک آدرس انحصاری در جیمیل بیشتر کرد.
  • استراتژی هک رشد فیس بوک: فیس بوک با استفاده از ساز و کار اطلاع رسانی ایمیلی خود برای رویدادهایی مانند تگ شدن کاربران توانست میزان تعامل آن ها را افزایش داده و رشد قابل توجهی را در مدت زمان کوتاهی تجربه کند.
  • استراتژی هک رشد توییتر: توییتر با سیستم پیشنهاد خودکار حساب های توییتری متناسب تر برای دنبال کردن، به کاربران انگیزه داد تا تعامل خود را با این پلتفرم حفظ کنند و پس از مدتی آن را رها نکند.

تمام کسب و کارهای نوپا جدا از هر فعالیتی که باید برای توسعه کار خود به کار ببرند به یک رشد اولیه نیاز دارند تا جایگاه خود را تثبیت کنند. «هک رشد» همان چیزی است که می تواند این امتیاز اولیه را به کسب و کار نوپای شما بدهد. پس حتما در برنامه کاریتان قرار دهید. موفق باشید. برای مدیریت موجودی لحظه ای از نرم افزار انبار آنلاین کمک بگیرید تا گزارشی جامع از اطلاعات مشتری، شماره تماس ها، ایمیل، خرید ها و ... از کسب و کار خود داشته باشید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید