اهمیت حاشیه سود در کسب و کارها

  • دوشنبه 27/تیر/1401
اهمیت حاشیه سود در کسب و کارها
در مبانی حاشیه سود Profit margin می دانیم که کسب و کارها و افراد در سراسر جهان، فعالیت های اقتصادی انتفاعی را با هدف ایجاد سود انجام می دهند.

با این حال، اعداد مطلق مانند فروش ناخالص X میلیون دلار، هزینه های تجاری Y هزار دلار یا درآمد Z دلار نمی تواند تصویری روشن و واقع بینانه از سودآوری و عملکرد یک کسب و کار ارائه دهد. چندین معیار کمی مختلف برای محاسبه سود یا زیان کسب وکار به کار می رود که ارزیابی عملکرد یک کسب وکار را در دوره های زمانی مختلف یا مقایسه آن با رقبا آسان تر می کند. این اقدامات حاشیه سود نامیده می شوند.

در حالی که کسب و کارهای اختصاصی، مانند مغازه های محلی، ممکن است حاشیه سود را به تعداد دفعات دلخواه خود محاسبه کنند (مانند هفتگی یا دو هفته یکبار)، کسب و کارهای بزرگ از جمله شرکت های بازرگانی، موظف اند آن را مطابق با بازه های زمانی استاندارد گزارش (مانند سه ماهه یا سالانه) گزارش دهند. کسب وکارهایی که با پول قرض شده کار می کنند ممکن است ملزم به محاسبه و گزارش آن به وام دهنده (مانند بانک) به صورت ماهانه به عنوان بخشی از روش های استاندارد باشند.

سود یا حاشیه سود چهار سطح دارد:

  • سود ناخالص
  • سود عملیاتی
  • سود قبل از مالیات
  • سود خالص

محاسبه حاشیه سود ناخالص

حاشیه سود ناخالص، در ازای دریافت درآمد فروش است و در ازای ان هزینه های مستقیم خدمات محصولات به عنوان هزینه در نظر گرفته می شود. در این حالت حاشیه سود ناخالص حاصل می شود.

محاسبه حاشیه سود عملیاتی

هزینه هایی که به طور غیر مستقیم با تولید محصول در ارتباط است، از جمله تبلیغات، بازاریابی و تحقیق و تفحص و.. حاشیه سود عملیاتی است.

حاشیه سود قبل از مالیات

بعد از مرحله فوق سود بدهی را پرداخت می کند و هرگونه هزینه غیرمعمول یا جریان ورودی غیرمرتبط با کسب و کار اصلی شرکت را با سود حاشیه ای باقی مانده قبل از مالیات، اضافه یا کم می کند و حاشیه سود قبل از مالیات حاصل خواهد شد.

حاشیه سود خالص

در نهایت مالیات باید پرداخت گردد و حاشیه سود خالص به دست می آید. این حاشیه سود ناشی از درآمد خالص نیز است.

حاشیه سود

محاسبه حاشیه سود

(هزینه نهایی/درآمد نهایی) - ۱ = حاشیه سود

مطابق آنچه در بالا می بینید هرچقدر نسبت هزینه به درآمد کاهش پیدا کند می توانیم بیشترین مقدار حاشیه سود را داشته باشیم. در مواردی درآمد افزایش پیدا می کند و هزینه پایین است حاشیه سود بالاتر است. در مواردی که یک شرکت فروش پایین تر دارد و هزینه های خود را پایین نگه داشته است. در این قسمت می توان به اهمیت قیمت گذاری بر محصول هم پی برد. قیمت گذاری در حاشیه سود نقش بسزایی دارد. در مواردی که حاشیه سود به اعداد زیر برسد عملکرد یک کسب و کار را مشخص می کند.

  • در مورادی که حاشیه سود بیشتر از ۲۰% باشد عملکرد سازمان خوب برآورد می شود
  • در مورادی که بین ۱۰ تا ۲۰% باشد می توان گفت که عملکرد سازمان متوسط است
  • در مورادی که زیر ۱۰% باشد عملکرد ضعیف برآورد می شود

البته با توجه به نوع صنعت مورد فعالیت می تواند حاشیه سود، عملکرد متفاوتی نسبت به بالا را برآورد کند.

بیشتر بدانید: محاسبه و تحلیل بهای تمام شده و شیوه پیاده سازی ABC

حاشیه سود میزان درآمد یک شرکت یا یک فعالیت تجاری را اساسا با تقسیم هزینه ها بر درآمد اندازه گیری می کند. حاشیه سود که به صورت درصد بیان می شود نشان می دهد که برای هر دلار فروش چند سنت سود ایجاد شده است. برای مثال هزینه ها و مواردی که در دو شغل کافی شاپ و فروش محصولات آرایشی باعث افزایش حاشیه سود می شود را بررسی می کنیم.

حاشیه سود کافی شاپ

در چندین سال اخیر کافی شاپ ها رشد زیادی کرده و قرارهای دوستانه، کاری و... در این مکان ها برگزار می شود. از این رو به دلیل محبوبیت این مکان فرهنگی بسیاری از افراد اقدام به تاسیس آن کرده اند. به طور تقریبی اگر هر ماه از میزان درآمد کافی شاپ، هزینه های جاری را کسر کنید. مبلغ 20 الی 30 میلیون برای شما باقی خواهد ماند.
حاشیه سود کافی شاپ موضوعی تعیین کننده در میزان کسب موفقیت فرد در حرفه نام برده شده می باشد. همان طور که می دانید هیچ شغل موفقی را نمی توانید بیابید که بدون سود دهی نیز همچنان پا برجا مانده باشد. پس لازمه موفقیت و بقای یک شغل، سود رسانی و درآمد کافی شاپ است. در غیر این صورت فرد تاسیس کننده ور شکست خواهد شد.

ترفندهایی جهت سود دهی کافی شاپ

اگر در زمینه سود دهی کافی شاپ یک سری ترفند را آموخته و بلد باشید می توانید بدون پرداخت ضرر و زیان در این حرفه موفق و سر آمد شوید این ترفندها عبارتند از:

برند سازی کافی شاپ

ساختن برند تجاری و معروفیت آن تاثیر به سزایی در جذب مشتری خواهد داشت و با استفاده از این مورد می توانید در شبکه های اجتماعی مانور داده و اقدام به تبلیغات گسترده نمایید.

منویی خوب و منحصر به فرد

جهت افزایش سود آوری و درآمد کافی شاپ خود لازم است منوی روتین و عادی که همه کافی شاپ ها دارند را شما نداشته باشید و با استفاده از خلاقیت سعی کنید طعم هایی جدید و خاص بیافرینید تا در سطح شهر افراد برای چشیدن طعم منحصر به فرد نوشیدنی ها و غذاهای کافی شاپ شما به آن جا مراجعه کنند.

باریستا حرفه ای و تیم خوب

حضور یک باریستای امروزی و حرفه ای تاثیر به سزایی در امر سود دهی کافی شاپ خواهد داشت. فردی که تحت عنوان باریستا همواره از متدهای جدید دم کردن قهوه و غیره آگاهی دارد می تواند برای کافی شاپ شما مانند ستاره ای درخشان باشد. پس این مورد را دست کم نگیرید.

لازم است برای موفقیت بیشتر سلیقه همه رنج سنی را در نظر بگیرید و مطابق میل و سلیقه هر گروه سنی خوراکی های جذاب و خاص داخل منوی خود بگذارید. این کار باعث می شود کافی شاپ شما مختص گروه خاصی از افراد نباشد.
و در آخر لازم به ذکر است دوره های آموزش کافی شاپ به صورت تخصصی می تواند به شما در این زمینه کمک های بسیاری برساند.


سرمایه لازم برای راه اندازی مغازه لوازم آرایشی بهداشتی

در صورتی که قصد دارید در زمینه فروش محصولات آرایشی بهداشتی بصورت عمده فروش داشته باشید، نیاز به سرمایه بسیار زیادی دارید. همچنین علاوه بر مبلغ زیاد سرمایه گذاری، نیاز به یک محل با مساحت بالا و مطلوب دارید تا بتوانید لوازم آرایشی را نگهداری کنید. ولی اگر بخواهید در این زمینه خرده فروشی کنید باید در قسمت های مختلفی سرمایه گذاری کنید که درادامه شرح داده شده است.
در ایران که پر مصرف ترین کشور در جهان در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی است، مشاغل متعددی در زمینه خرید و فروش لوازم آرایشی وجود دارد. هر روزه نیز افراد زیادی به دنبال تاسیس یک فروشگاه بزرگ هستند تا بتوانند محصولات آرایشی و برندهای مطرح لوازم آرایشی بهداشتی را به فروش برسانند. این شغل ها مجموعه کاملی از محصولات آرایشی و بهداشتی را از مراکز توزیع عمده لوازم آرایشی جمع آوری می کنند، سپس این محصولات را به مشتریان ارائه کرده و در قبالش مبلغی را به عنوان اصل سرمایه محصول و سود اضافه مغازه خود دریافت می کنند.

موارد سرمایه گذاری

هزینه های رهن و اجاره فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی

قسمتی از سرمایه مورد نیاز برای آغاز به کار در زمینه فروش محصولات آرایشی و بهداشتی، بستگی به محل و موقعیت مغازه شما دارد که معمولا توسط صاحبان کسب و کار اجاره می شود. این سرمایه بستگی به استان، شهرستان و دارد. بدون شک هزینه اجاره یک محل در تهران بیشتر از شهرستان ها است ولی در عوض ظرفیت فروش روزانه در این مراکز نیز بیشتر از فروش شهرستان ها می باشد.

سرمایه لازم برای دکوراسیون فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی

اولین چیزی که در ارائه محصولات آرایشی مهم است و منجر به فروش بیشتر می شود، ارائه محصولات در پوششی زیبا است. فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی نیز نباید از این موضوع غافل شوند. اولین چیزی که به فروشگاه آرایشی شما اعتبار می دهد، دکوراسیون زیبا است که سبب جلب توجه مشتریان شما می شود. با این وجود مقدار سرمایه لازم برای دکوراسیون فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی به سیاست های شما بستگی دارد که می تواند بسیار با قیمت بالایی انجام شود یا بصورت مختصر تنها نسبت به قفسه بندی آن اقدام کنید.

بیشتر بدانید: معرفی تمامی صورت های سود و زیان

تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی چقدر هزینه می طلبد؟

به علت تنوع بالای محصولات آرایشی و بهداشتی، قیمت بسیار زیاد برخی محصولات، وارداتی بودن برخی از محصولات آرایشی، وابستگی به نرخ ارز، تنوع بالای شرکت ها و برندها، در واقع بیشتر سرمایه این شغل مربوط به این بخش است. میزان این سرمایه در هر فرد متفاوت است و بستگی به نظر صاحب کسب و کار، حجم سرمایه گذاری، مساحت محل فروشگاه، انبار داشتن یا نداشتن، موقعیت مغازه شما و … دارد. ولی بطور کلی در سال 98 برآوردی در این زمینه صورت گرفته که نشان می دهد به ازای هر متر مربع مساحت فروشگاه سرمایه ای در حدود 15 الی 20 میلیون نیاز است تا نیازهای اولیه این محصولات تامین شود. این هزینه اکنون در سال 1401 قطعا افزایش یافته است.

اهمیت و مزایای محاسبه حاشیه سود برای کسب و کارها

اهمیت و مزایای حاشیه سود از این جهت است که معیاری برای سنجش عملکرد شرکت است. با حاشیه سود می توان کارآیی تولید را مورد بررسی قرار داد و نقطه سر به سر را مشخص نمود. معیاری برای ارزیابی ریسک و سود آوری شرکت است. شما با نسبت حاشیه سود می توانید ارزیابی از میزان تولید داشته باشید. افزایش هزینه ها و کاهش درآمد می تواند حاشیه سود را به صفر یا عددی منفی برساند که مدیران باید تصمیماتی در جهت تغییر میزان تولی و مدیریت هزینه ها بگیرند.

  • کارایی تولید و بررسی ادامه و یا توقف تولید
  • ارزیابی ریسک و سود آوری
  • حاشیه سود سودی است که از پول کسب شده از تولید یک واحد اضافی است
  • مشخص نمودن مقیاس تولید
درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید