بررسی وظایف حسابدار و حسابرس در شرکت و سازمان ها

  • شنبه 30/بهمن/1400
بررسی وظایف حسابدار و حسابرس در شرکت و سازمان ها
شغل حسابداری (Accountant) جزء آن دسته از مشاغلی به شمار می ‌آید که آینده و چشم انداز خوبی دارد و درآمد آن نیز بالاتر از حد متوسط است.

به مدیریت یا بازرسی سوابق مالی شخص یا شرکت و سازمان، حسابداری می گویند. مشاغل زیادی وجود دارند که جزء شغل های رشته حسابداری به شمار می آیند، از جمله حسابدار، حسابرس، بازرس مالی، دفتردار، کارمند دفتری حسابداری و موارد دیگر. تمام این موقعیت های شغلی به مهارت هایی حسابداری نیازمند هستند.

شغل های رشته حسابداری

شغل حسابداری (Accountant) جزء آن دسته از مشاغلی به شمار می آید که آینده و چشم انداز خوبی دارد و درآمد آن نیز بالاتر از حد متوسط است. به مدیریت یا بازرسی سوابق مالی شخص یا شرکت و سازمان، حسابداری می گویند. مشاغل زیادی وجود دارند که جزء شغل های رشته حسابداری به شمار می آیند، از جمله حسابدار، حسابرس، بازرس مالی، دفتردار، کارمند دفتری حسابداری و موارد دیگر. تمام این موقعیت های شغلی به مهارت هایی حسابداری نیازمند هستند.

حسابداری

حسابدار موظف است اطلاعات مالی سازمان ها و شرکت ها را جمع آوری، سازماندهی و بررسی کند. آن ها گزارش های مالی به دست آمده از درآمد ها، هزینه ها، دارایی ها و بدهی های مربوط به سازمان را تهیه می کنند و بر اساس این گزارش ها نیازمندی های مالی دولت، سهامداران و سایر نهاد های خارجی را برآورده می کنند.
حسابداران، برای اینکه مطمئن شوند سازمان ها یا کارفرمای خودشان از شیوه های قانونی و سیاست های مشخص شده شرکت برای معاملات مالی و نگهداری سوابق پیروی می کنند، حسابرسی را انجام می دهند.
آن ها با استناد به یافته های خود گزارش هایی تهیه می کنند و راه حل هایی را برای حل مشکلات و کاهش خطر دعاوی و خسارات مالی به دلیل خطاهای کارکنان، توصیه می کنند.
حسابداران برای به حداقل رساندن میزان بدهی های مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی تهیه می کنند و از درآمد شرکت و یا سازمان گزارش تهیه می کنند. آن ها برای محدود کردن بار مالیاتی شرکت ها و سازمان ها در آینده، به مشتریان یا مدیریت شرکت خود، توصیه ها و راهکار هایی پیشنهاد می کنند.

شغل حسایرس

حسابرس

وظایف حسابرس بسیار شبیه به وظایف حسابدار است که در بالا توضیح داده شد. حسابرس مانند حسابدار، سوابق مالی را تهیه، تحلیل و مدیریت می کند. با این حال، حسابرسان معمولاً به جای اینکه برای یک شرکت خاص کار کنند، برای شرکت های حسابداری که کار آن ها رسیدگی موردی به مسائل مربوط به حقوق و دستمزد است، کار می کنند. حسابرس وظایفی که حسابدار یک شرکت انجام داده است را بررسی می کند. او اغلب به چندین شرکت به طور همزمان کمک می کند تا بتوانند امور مالی خود را انجام دهند.
در واقع حسابداری یعنی عمل ثبت و حفظ اسناد و مدارک و تهیه و ارائه صورت های مالی، و حسابرسی عبارت است از فعالیت تایید کنندگی و ارزشیابی صورت های مالی جمع شده توسط حسابدار.

حسابرس ممیزی

حسابرس ممیزی، مسئول فعالیت های حسابداری برای یک شرکت خاص است. او ممکن است اظهارنامه های مالی، بودجه شرکت، پردازش داده و یا گزارش های مالیاتی را تهیه کند. حسابرس ممیزی معمولاً به مدیر ارشد مالی (CFO) گزارش می دهد یا حتی ممکن است، خود مدیر ارشد مالی باشد.

هدف از انجام حسابداری و حسابرسی چیست؟

یکی از تفاوت حسابداری با حسابرسی مربوط به هدف آنه است. حسابداری، زبان کسب و کار است و به منظور پیگیری تراکنش های مالی شرکت ها توسط کارمندان همان شرکت انجام می شود. در حالی که حسابرسی با هدف بررسی و تایید اعتبار اسناد و مدارک مالیِ آماده شده صورت می گیرد. بنابراین، تعیین کننده ی اعتبار و پایایی اطلاعات حسابداری است. حسابرسی برخلاف حسابداری، توسط افراد مستقل از شرکتِ مورد نظر، انجام می گیرد.

مهارت های مورد نیاز برای حسابداری و حسابرسی

  • دقت و تمرکز بالا
  • قدرت تحلیل و ادراک بالا
  • قدرت و توانایی حل مساله
  • صداقت و درستکاری
  • امانت داری از اطلاعات شرکت
  • اعتماد به نفس
  • مهارت مذاکره و فن بیان
  • ثبات و مسئولیت پذیری

شغل حسایرس

وظایف یک حسابدار و وظایف یک حسابرس

یکی از تفاوت حسابداری با حسابرسی مربوط به وظایف آنها است. اگر چه بخش زیادی از مهارت های مورد نیاز برای دو رشته حسابداری و حسابرسی مشابه یکدیگرند، اما همانطور که هدف از انجام حسابداری با هدف از انجام حسابرسی متفاوت است، وظایف یک حسابدار نیز با وظایف حسابرس تفاوت های زیادی دارد. از جمله وظایفی که بر عهده ی یک حسابدار است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رعایت انواع قوانین مانند: قانون مالیات های مستقیم، قانون تجارت و سایر قوانین تاثیرگذار در این شغل
  • ثبت، بررسی و تنظیم انواع اطلاعات و اسناد حسابداری
  • تهیه و تنظیم صورت های مالی
  • تهیه لیست ماهانه حقوق و دستمزد کارمندان
  • تهیه لیست بدهکاران و بستانکاران حقیقی و حقوقی
  • رسیدگی به امور مربوط به چک، بررسی تاریخ سررسید چک ها، و …
  • جمع آوری و بررسی اسناد مربوط به هزینه های شرکت
  • رسیدگی به اختلاف حساب های شرکت با افراد طرف قرارداد

و اما برخی وظایف حسابرس که شامل موارد زیر است:

  • بررسی و مقایسه حساب های شرکت با قوانین مالی جهت اطمینان از درستی آن
  • تحلیل کلیه اطلاعات و آمار و ارقام جهت اطمینان از صحت گزارشات حسابداری
  • ارزیابی سیستم گزارش های مالی مجموعه به منظور اطمینان از عملکرد صحیح

وظایف یک حسابرس نیز مانند حسابدار به موارد بالا محدود نشده و بسیار گسترده است. اما با مقایسههمین موارد ذکر شده نیز متوجه تفاوت چشمگیر دو شغل حسابرسی و حسابداری می شویم.

در نهایت با توجه به نکات بالا نتیجه می گیریم که پس از پایان عملیات حسابداری، نوبت به حسابرسی رسیده تا با بررسی تمام داده ها و گزارشات ارائه شده از سوی تیم حسابداری، از صحت حساب ها و تطابق آن با واقعیت، اطمینان حاصل شود.

تحلیلگر مالی

تحلیلگر مالی شخصی است که مشاغل و پروژه ها را ارزیابی می کند، تا ببیند کاندیدای مناسبی برای سرمایه گذاری یا شراکت هستند. تحلیلگران مالی ممکن است در مورد سرمایه گذاری در یک شرکت خاص، به بانک ها، شرکت ها یا سرمایه گذاران مختلف توصیه کنند. تحلیلگران مالی به جای بررسی صورت های مالی برای اهداف مالیاتی شرکت ها، علاقه دارند تا میزان درآمد خالص و اندوخته مالی شرکت ها، ارزش شرکت ها و امکان خرید و فروش سهام آن ها را بررسی کنند.

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید