بک لینک چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟

  • دوشنبه 22/فروردین/1401
بک لینک چیست و چه اهمیتی در سئو دارد؟
لینک بیلدینگ یا همان بک لینک به فرایند ایجاد لینک های خارجی برای وب سایت گفته می شود.

در دنیای تجارت الکترونیک امروزی، مدیران سایت ها برای معرفی خدمات و محصولات خود باید روش های مختلف و متنوعی را امتحان کنند. تو فضایی که تعداد رقبا بسیار زیاده و بعد مسافت هم جاش رو به کیفیت و قیمت مناسب داده، پس باید روش های جدید تری رو برای معرفی و پرزنت به کار برد. یکی از این روش ها لینک بیلدینگ هست.

لینک بیلدینگ چیست؟

لینک بیلدینگ، ایجاد بک لینک، link building همگی به یک معنی بوده و به طور کلی روند دریافت لینک از سایت های دیگر به سایت ما گفته می شود. link building یکی از موارد مهم در دریافت رتبه بهتر در موتور های جستجو(سئو) مخصوصاً گوگله.

لینک بیلدینگ به معنی ایجاد لینک برای سایته؛ به عبارت ساده تر، زمانی که شما یک کلمه کلیدی رو تو سایت دیگه ای(یا سایت خودتون) قرار میدید و اون رو به یکی از صفحات سایتتون لینک می کنید، بک لینکی ساختید که کاربر های اون سایت(صفحه) رو به سمت خودتون هدایت کردید.​در برخی مواقع هم، مشتریان شما سایتتون رو تو سایت های دیگه معرفی می کنن و آدرس شما رو به اون لینک می کنن؛ اکنون کاربر ها برای سایت شما یک بک لینک ساختند.

بک لینک

تاثیرات بک لینک

  • سئو سایت: قبلا افزایش سئو و رتبه الکسا یک وب سایت کار بسیار ساده ای بود. کافی بود که کلمات کلیدی را تعریف کرده و بعد چند دفعه یا به طور مرتب آن ها را به کار ببرید. سایت شما به طور چشمگیری و سریع در صفحه اول گوگل قرار می گرفت، البته در آن موقع تعداد وب سایت ها محدود بود. اما با افزایش تعداد وب سایت ها و تغییر الگوریتم گوگل و معرفی الگوریتم های جدید، گوگل این مورد را منسوخ اعلام کرد و یکی از مواردی که به آن اهمیت زیادی می دهد لینک بیلدینگ و ارتباط بین صفحات که همراه با تولید محتوای ​عالی است.
  • کسب و کار:به کمک لینک سازی صحیح اعتبار برندتان افزایش می یابد و در میان رقبا به عنوان برندی قابل اعتماد شناخته خواهید شد.می توانید آگاهی مخاطبان تان را نسبت به برندتان افزایش دهید.
  • افزایش ترافیک:​ همه ما می دانیم که با بهبود رتبه (سئو)، میزان ترافیک ورودی به سایت نیز افزایش پیدا می کند؛ چرا که اغلب کاربران روی اولین نتایج نمایش داده شده روی گوگل فقط کلیک می کنند.

ارتباط لینک بیلدینگ و سئو با یکدیگر

علاوه بر مواردی که بالا گفته شد، موتور های جستجو به دو دلیل لینک های موجود در یک صفحه را دنبال می کنند:

  • چه صفحات و سایت های جدیدی در وب به وجود آمده اند.
  • سایت ها را رتبه بندی کنند.

هنگامی که موتور های جستجو صفحات موجود در وب را جستجو کردند، می­ توانند محتوای آن صفحات را استخراج کرده و به فهرست ­های خود اضافه کنند. به این ترتیب­، آن­ ها می­ توانند تصمیم بگیرند که آیا صفحه­ های از کیفیت کافی برخوردار است تا بتواند برای کلمات کلیدی مرتبط رتبه ­بندی شود یا خیر. هنگامی که آن­ ها در حال تصمیم ­گیری در مورد این هستند، موتور های جستجو فقط به محتوای صفحه نگاه نمی­ کنند. آن­ ها همچنین به تعداد پیوند های اشاره شده به آن صفحه از وب سایت­ های خارجی و کیفیت آن ­ها نگاه می­ کنند. به طور کلی، هرچه وب سایت­ های با کیفیت بالا به شما لینک دهند، احتمال رتبه ­بندی شما در نتایج جستجو بیشتر است.​

یکی از سخت ترین کارها در سئو خارجی لینک بیلدینگ است. بسیاری از سئو کاران وقت زیادی را صرف انجام صحیح این کار می کنند. بنابراین اگر شما بتوانید در این کار مهارت پیدا کنید، واقعا شما را یک سر و گردن از رقبایتان جلو می اندازد.​

پس لینک بیلدینگ یکی از مهم ترین روش ها برای سئو سایت است و به خلاقیت، مهارت و توانایی بسیار نیاز است. لینک ها به سه روش لینک خود ساخته و لینک طبیعی و لینک های دستی بوجود می آیند.حتما به این نکته توجه بکنید که فقط تعداد لینک ها مهم نیست بلکه کیفیت لینک ها می تواند سایت شما را رشد دهد.

لینک بیلدینگ

انواع لینک ها

  • لینک های طبیعی:لینک هایی که دیگر وب سایت ها به طور طبیعی به صفحات وب سایت شما مخصوصا محتوا یا همان بخش مقالات می دهند.
  • لینک های دستی:ایجاد لینک های دستی که توسط خود صاحب وب سایت ایجاد می گردد مانند ثبت در دایرکتوری ها، ارسال لینک در ایمیل یا پرداخت هزینه.
  • لینک های خود ساخته​​:لینک هایی که توسط کاربران در دیگر وب سایت ها مخصوصا انجمن و فروم ها ایجاد می شود. این لینک شاید خیلی ارزش نداشته باشند اما وقتی زیاد باشند، می تواند تاثیری هم اندازه دو مورد بالا داشته باشند. مانند:کامنت گذاری در پست های بلاگی

کدام لینک ها برای موتور های جستجو اهمیت دارند؟

  • لینک خارجی یا لینک داخلی: از نظر موتور های جستجو، لینک های خارجی ارزشمند تر از لینک های داخلی هستند. آن ها به لینک های خارجی مانند رای مثبت نگاه می کنند.
  • تازگی لینک: اگر از سایت هایی لینک دریافت کنید که قبلا به شما لینک نداده اند، از نظر موتور های جستجو این لینک ها ارزشمندترند.
  • تنوع لینک: دریافت لینک از سایت های متنوع و مختلف ارزشمندتر از دریافت لینک از سایت های یک شرکت یا یک مجموعه است.
  • اسپم: لینک هایی که از سایت های اسپم می آیند ارزش بسیار کمی دارند. شاید شما لینکی را در صفحه یک سایت قرار داده باشید، اگر آن سایت به صفحات خود توجه نکند و از هر ناکجا آبادی لینک در آن قرار دهد، بر سئوی سایت شما تاثیری مخرب خواهد گذاشت.
  • فالو یا نوفالو بودن لینک ها: ربات های خزش گر موتور های جستجو به دنبال لینک های فالو هستند. زمانی که شما در وبسایتتان لینک فالویی را ایجاد می کنید در واقع به موتور جستجو می گویید که این لینک محتوایی ارزشمند دارد و از نظر شما قابل اعتماد است.به کد "rel="nofollow در زیر دقت کنید. این کد به گوگل می فهماند که این لینک را نباید در PageRank استفاده کند. در واقع، این کد به گوگل اطلاع می دهد که نباید به این لینک اعتماد کند و آن را برای رتبه بندی به حساب بیاورد. در نتیجه، لینک های nofollow تاثیری در رنکینگ گوگل ندارند.

بک لینک

انواع روش های بک لینک

به دو روش می توان لینک سازی را در وب سایت انجام داد. یکی لینک سازی داخلی و دیگری لینک سازی خارجی.

در لینک سازی داخلی، مطالب مربوط به یکدیگر را در و​ب سایتتان به هم لینک می دهید ولینک بیلدینگ داخلی یکی از بخش های اصلی سئو داخلی می باشد که به خزنده های موتور های جستجو به درک بهتر محتوای صفحات شما و بهبود ایندکس های آن کمک می کند.

در لینک سازی خارجی از دیگر وبسایت ها لینک دریافت می کنید.لینک های خارجی با افزایش اعتبار دامنه سایت شما و افزایش ترافیک ورودی به آن، به ارتقاء نتایج سایت شما کمک می کنند.

  • برخی از وب سایت ها هستند که در حیطه کاری شما مشغول بلاگینگ و محتوا نویسی اند. می توانید از آن ها بخواهید که به صورت مهمان در وب سایت شان بنویسید.
  • با سفارش رپورتاژ آگهی از وبسایت های معتبر می توانید لینک های معتبری را به دست آورید.
  • با فعالیت در شبکه های اجتماعی میزان تعامل افراد را با خود افزایش دهید.
  • از اینفوگرافی ها استفاده کنید و آن ها را نشر دهید.

استفاده بیش از حد لینک بیلدینگ چه پیامدی دارد؟

اخیرا Google به وب ­سایت­ هایی که سعی در استفاده بیش از حد از لینک بیلدینگ دارند نمره منفی می­ دهد. اغلب به این روش، بهینه­ سازی بیش از حد گفته می­ شود. به روزرسانی­ های منظم الگوریتم پنگوئن Google یکی از این موارد است.

نکات مهم

  • محتوا هایی بنویسید که لینک بیشتری را جذب خود کند. در واقع محتوایتان باید آن قدر خوب باشد که دیگر وب سایت ها ترغیب شوند که به آن لینک دهند.
  • به طور مرتب لینک سازی کنید. اگر مدتی لینک سازی کنید و بعد برای مدت زیادی این کار را انجام ندهید به نظر می رسد که در حال تقلب هستید. بنابراین سعی کنید این کار را در برنامه همیشگی تان قرار دهید.
  • تعداد زیاد بک لینک در یک بازه زمانی کوتاه نسازید.
  • از مزارع لینک، لینک نخرید. خرید لینک به این صورت می تواند برایتان تعداد زیادی لینک اسپم به وجود آورد و وب سایت تان را با مشکل مواجه کند.​
  • اگر مطلبی را جدیدا منتشر کرده اید سعی نکنید تعداد لینک زیادی در زمانی کم برای آن بگیرید چرا که ممکن است از طرف گوگل خطا برایتان لحاظ شود.
  • جهت ساخت بک لینک از سایت های معتبر با پیج رنک های بالا و معتبر استفاده کنید.​
درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید