آشنای با اجزای تشکیل دهنده لیفتراک

  • شنبه 22/آذر/1399
آشنای با اجزای تشکیل دهنده لیفتراک
لیفتراک ها دستگاه های پیچیده ای هستند و برای ساخت آن ها در کارخانه از مواد و قطعات زیادی استفاده می شود.
اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که برای اولین بار، یکی از انواع لیفتراک های نو را خریداری کرده اید و هنوز به طور کامل با این دستگاه ها و اجزای تشکیل دهنده آن آشنایی ندارید، مطالعه این مطلب می تواند راهنمای مناسبی برای شما باشد.شکل زیر، اجزای کامل یک لیفتراک را نمایش می دهد. البته لازم به ذکر است که بسیاری از قطعات لیفتراک در قسمت های داخلی دستگاه تعبیه شده اند، نظیر قطعات موتور، سیستم های ترمز و اهرم ها، بخش هیدرولیک تایرها و....دکل، شاخک ها (چنگال)، دیواره محافظ بار، صفحه حمل کننده، چراغ ها، اتاقک راننده، بدنه لیفتراک، تایرها، صفحه نمایشگر وضعیت عملکرد لیفتراک، موتور، اهرم، ترمز و...، مهم ترین قطعات لیفتراک هستند.بدیهی است سلامت این قطعات، تضمین کننده ایمنی حمل و نقل می باشد.

بدنه

پایه دستگاهی است که دکل، محورها، چرخ ها، وزنه تعادلی، گارد بالاسری و منبع تغذیه به آن وصل می شود.

وزنه تعادل لیفتراک

وزنه تعادلی یک قطعه فلزی ریخته گری شده و سنگین است که در پشت لیفتراک جهت حفظ پایداری و تعادل باری که برداشته میشود قرار می گیرد، در لیفتراک های برقی باتری لیفتراک نقش قسمتی از وزنه تعادل را ایفا می کند. در این خصوص به شما پیشنهاد می کنیم مقاله مرکز ثقل لیفتراک را مطالعه کنید.

گارد بالاسری

یک سقف فلزی می باشد که توسط هر گوشه از کابین پشتیبانی می شود که دلیل بودن آن محافظت از اپراتور در برابر هر گونه اشیاء در حال سقوط می باشد. در برخی از مدل ها این قسمت با بدنه یا فریم لیفتراک یکپارچه است.

کابین لیفتراک

فضایی است شامل : صندلی اپراتور، پدال ها، قربیلک فرمان، اهرم ها و سوئیچ های کنترلی، نمایشگرهاکابین ممکن است فقط شامل یک گارد بالاسری و باز باشد و یا محصور با شیشه و ورق های آهن باشد. در کابین های بسته می توان از کولر و بخاری جهت تنظیم دمای هوا استفاده نمود

دکل لیفتراک

همانطور که می دانید دکل، یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده لیفتراک است. دکل در حقیقت نقش اساسی را در بالا بردن و حمل بار ایفا می کند.
پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه از لیفتراک استفاده کنید، اطلاعات کاملی در مورد دکل لیفتراک به دست بیاورید.

بیشتر بدانید: شرایط اخذ گواهینامه لیفتراک
پیش از روشن کردن لیفتراک باید دکل آن را به دقت بازرسی کنید تا مطمئن شوید به درستی کار می کند.
برخی از اصطلاحات تخصصی در مورد دکل لیفتراک وجود دارند که آن ها را در اینجا برای شما بیان می کنیم.

  • ارتفاع بالابری (Lift Height): ارتفاع بالابری به ارتفاعی گفته می شود که چنگال های لیفتراک در بالاترین وضعیت خود قرار دارند؛
    چنگال ها یا همان شاخک های لیفتراک، یکی دیگر از قطعات لیفتراک هستند که توسط دکل دستگاه حرکت می کنند.
  • ارتفاع بالابری آزاد (Free Lift): ارتفاع آزاد بالابری به ارتفاعی گفته می شود که شاخک ها به طور معمولی، بار را بالا می برند، بدون آنکه دکل به حداکثر اندازه خود رسیده باشد.
    ارتفاع آزاد بالابری در حقیقت وضعیتی است که ارتفاع دکل لیفتراک هنوز افزایش پیدا نکرده است.
  • حداقل ارتفاع (Lowered Height): ارتفاعی که دکل و شاخک ها در کمترین ارتفاع از سطح زمین هستند، حداقل ارتفاع نامیده می شود.
  • ارتفاع گسترده (Extended Height): ارتفاع گسترده به ارتفاعی گفته می شود که بالاتر از ارتفاع دکل در حالت حداکثر خود قرار دارد.

​از این دکل ها برای مواردی با کاربردهای محدود استفاده می شود. حمل درب کانتینرها نمونه ای از کاربردهای دکل های 4 مرحله ای است.

دکل لیفتراک

Cariage لیفتراک

قسمتی می باشد که شاخک ها یا سایر اتصالات بر روی آن سوار می شوند. ریل های دکل را بالا و پایین می برد و این کار را به وسیله زنجیرها یا توسط اتصال مستقیم به سیلندر هیدرولیکی انجام می دهد. هم چنین همانند دکل دارای غلطک هایی می باشد تا ریل های در هم تنیده دکل را مدیریت کند

تکیه گاه بار لیفتراک

به منظور جلوگیری از عقب رفتن بار هنگام رانندگی و در ارتفاع بودن از این صفحه فلزی مانند دیواره قفس استفاده می شود.، هم چنین با این کار از سیلندرهای دکل در برابر بار محافظت می کند.

شاخک لیفتراک

شاخک ها دارای یک بسط طولانی ماننده بازوها هستند که به Carriage وصل می باشند. چنگال ها برای پشتیبانی از پایین بار مورد استفاده قرار می گیرند و همین طوربرای بلند کردن پالت مورد نظرچنگال ها در داخل محل مورد نظر در پالت قرار می گیرند و امکان جابه جایی و بلند کردن را فراهم می کنند. در عرض های متنوعی تولید می شوند و از راست به چپ بر روی Carriage تنظیم می شوند

تایرها

تایرها مهم ترین قطعات لیفتراک ها هستند که موجب سهولت حرکت و افزایش قدرت مانور در موقعیت های مختلف را برای دستگاه می باشد.
استفاده نادرست و عدم نگهداری اصولی از تایرها می تواند هزینه های زیادی را به صاحبان این دستگاه ها و همچنین کسب و کارها تحمیل کند.
نوع تایرهایی که برای لیفتراک انتخاب می کنید به محیط کاری، زمان استفاده از دستگاه و شرایط کاری یک صنعت بستگی دارد. به طور کلی، سه نوع اصلی از انواع تایر برای لیفتراک ها استفاده می شوند:

  • تایرهای پنوماتیک: این تایرها برای حرکت در سطوح ناهموار، مناسب هستند.
  • تایرهای پنوماتیک مقاوم به پنچری: از این تایرها در لیفتراک هایی استفاده می شود که باید در سطوح بسیار خشن و سخت حرکت کنند.
  • تایرهای معمولی: بسیاری از مدل های لیفتراک از این نوع تایر استفاده می کنند. تایرهای معمولی، متداول ترین قطعات لیفتراک هستند و برای سطوح معمولی مناسب می باشند.
  • تایرهای بدون اثر: این تایرها هنگام حرکت بر روی سطوح، اثرات سیاه شدگی یا تغییر رنگ را بر روی سطح بر جای نمی گذارند.

اهمیت تعمیرات و نگهداری قطعات لیفتراک

علاوه بر قطعات لیفتراک که در قسمت قبلی ذکر شدند، سایر قطعات این دستگاه های صنعتی نیز اهمیت زیادی دارند، به گونه ای که باید حتماً اصول و قواعد مربوط به نگهداری از آن ها رعایت شوند.
لیفتراک ها عموماً در تمام صنایع کاربرد دارند اما انتخاب یکی از مدل های آن، طبق شرایط کاری هر کسب و کار انجام می شود.
مواردی که شامل بازرسی و نگهداری اصولی از لیفتراک می باشند عبارتند از:

  • بازرسی و کنترل قطعات لیفتراک قبل از آغاز به بارگیری
  • بازرسی دوره موتور و قطعات داخلی آن
  • تست دکل ها و شاخک ها در سهولت تحرک به سمت بالا و پایین
  • بررسی لاستیک ها قبل از آغاز به کار
  • بررسی ترمزها و اهرم ها
  • کنترل سطح روغن موتور، آب رادیاتور و روغن ترمز دستگاه
  • تهیه یک چک لیست از عملکرد کلی لیفتراک
  • در فصل سرما لیفتراک را در جا گرم نگهدارید.
  • فیلتر هوا هر دو هفته یک باربا استفاده از باد تمیز شود
  • پس از هر بار استفاده از لیفتراک باک گازوئیل مجددا پر شود.
  • در فصول سرد سال ۲ لیتر الکل به ازای هر باک پر، به گازوئیل اضافه شود.
  • حتما” برای ریختن گازوئیل از صافی ظریف استفاده شود و گازوئیل عاری از هرگونه مواد اضافی و یا آب باشد.
  • هر روز صبح پس از روشن کردن، لیفتراک به مدت ۱۵ دقیقه در جا کار کند سپس حرکت داده شود.
  • هر ۱۵۰ ساعت کارکرد روغن موتور تعویض شود و هر ۸۰۰۰ ساعت فیلتر روغن تعویض شود.
  • مقدار روغن هیدرولیک (جک) هر هفته یکبار چک شود در صورت کاهش، روغن ۶۸ اضافه شود. (به اندازه مقدار فول نشانگر).
  • مقدار روغن دیفرانسیل (واسکازین) ماهی یکبار چک شود. در صورت کاهش، روغن واسکازین اضافه شود. (به اندازه مقدار فول نشانگر)
  • مقدار روغن گیربکس ماهی یکبار چک شود. در صورت کاهش، از نوع روغن ۵۶ اضافه شود. (به اندازه مقدار فول نشانگر)
  • هر هفته یکبار گیریس کاری انجام شود.
درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید