انتخاب خرید و فروش درست در سازمان

  • دوشنبه 26/آبان/1399
انتخاب خرید و فروش درست در سازمان
اهمیت و اهداف خریدو فروش در مجموعه ای از سازمان

اهمیت بخش خرید درسازمان

هدف اساسی: هدف اساسی از هر فعالیت صنعتی ساخت محصولاتی است که بتواند در داد و ستد سود آور باشد. دستیابی به این هدف با ترکیب مناسب(ماشین، نیروی انسانی، تکنولوژی، مواد، سرمایه و مدیریت) میسر است.
نقش مواد: امروزه مواد در صنعت نقش حیاتی دارد و باید در زمان مناسب، مقدار مناسب، منبع مناسب، قیمت مناسب و کیفیت مناسب تهیه شود.عدم امکان این مواد باعث فروش غیر کارا و افزایش بهای تمام شده و در نتیجه کاهش سود می شود.

اهداف بخش خرید در سازمان

حمایت از واحدهای عملیاتی(تولیدی
خرید عاقلانه و رقابتی.
زیان ناشی از فساد، از مد افتادگی و دزدی در موجودی را به حداقل برساند.
منابع جایگزین مطمئن برای عرضه کالا را شناسایی کند، این وظیفه مهم ترین وظایف بخش تدارکات است.
برقراری روابط خوب و مداوم با فروشندگان کالا.
ایجاد هماهنگی کامل با سایر ادارات و موسسات.
آموزش و رشد کارمندان به ویژه کارمندان شایسته.
تشکیل بانک اطلاعات در تمام زمینه های مربوط به خرید.
کمک به تحقق اهداف والا با نازل ترین قیمت را امکان پذیر می سازد.
اطلاع رسانی به سایر بخش های سازمانی در زمینه کالاهای درخواستی
تهیه و تدوین طرح ها و برنامه ها، خط مشی ها، آیین نامه ها و دستور العمل های لازم در تمام زمینه ها.

پنج اصل در خرید

1. کیفیت مطلوب
2. مقدار مناسب
3. قیمت مناسب
4. منبع مناسب
5. زمان مناسب

پنج اصل در خرید

منبع مناسب

- استانداردها و مشخصات دقیق کالاهای تولیدی
- چگونگی نظام اداری و سابقه عملکرد گذشته کارخانه(فروشنده)
- امکانات تولیدی و رساندن به موقع مواد اولیه
- سرمایه ثابت و جاری و امکانات اعتباری

اطلاعات بخش خرید به سه دسته تقسیم می شوند

1. اطلاعاتی که از بیرون(محیط خارج) به بخش خرید می رسند.
2. اطلاعاتی که از بخش خرید به دیگر قسمت های موسسه می رسند.
3. اطلاعاتی که از داخل موسسه به بخش خرید می رسند.

1. اطالاعاتی که از بیرون(محیط خارج) به بخش خرید میرسد:

- امکانات تولیدی فروشنده
- منابع تامین مواد اولیه
- امکانات حمل و نقل و هزینه های حمل و نقل
- اطلاعات محصول جدید
- اطلاعات تولیدی
- شرایط کارگری
- وضعیت اقتصادی بازار در جهات کلی از قبیل میزان عرضه و تقاضا، رکود

2. اطالاعاتی که ازبخش خرید به دیگر قسمتهای موسسه می رسد

- اطلاعات مربوط به تامین منابع مواد مالی به امور مالی ارجاع داده می شود.
- اطلاعات مربوط به مواد اولیه خریداری شده به حسابداری ارجاع داده می شود.
- اطلاعات مربوط به مواد و قیمت های آن به امور فنی ارجاع داده می شود.
- اطلاعات مربوط به کیفیت امور تولید که می تواند در انتخاب مواد و نوع کالا مؤثر واقع شود.​​

3. اطلاعاتی که از داخل موسسه به بخش خرید می رسد

- میزان موجودی موسسه.
- فضای موجود در انبار.
- وضعیت نقدینگی موسسه و روند طبیعی آن.
- ضوابط داخلی موسسه شامل آیین نامه و دستور العمل های خرید
- امکانات حمل و نقل داخلی موسسه

مسائل درون سازمانی بخش خرید

- میزان(ارزش) کالای مورد نیاز
- نیروهای موجود
- تخصص مسئول واحد
- مقدار کالای مورد نیاز
- حجم فعالیت واحد های صنفی و ستادی

چگونگی دستیابی و شناخت منابع تامین و عرضه

از طریق مراکز تهیه و توزیع
از طریق مناقصه آزاد
از طریق اتحادیه های صنفی
از طریق موسسات اطلاع رسانی دولتی و خصوصی
مراجعه به بازار بورس و اوراق بهادار
از شبکه های اطلاع رسانی و اینترنت
از نرم افزار های اطلاعاتی

بررسی قیمت در سطح بازار بین الملل

1. از طریق مناقصه
الف) مناقصه آزاد: این مناقصه با استفاده از جراید و نشریات، تمام شرایط را مطرح می کنند و افراد از شرکت های مربوط به آن صنعت به طور آزاد دعوت می شود که در مناقصه شرکت کنند.
ب) مناقصه محدود: در این مناقصه، شرکت ها نیاز خود را از طریق تلکس، به طور محدود به تعدادی از فروشندگانی مخابره می کنند که به مرور زمان به عنوان تامین کننده مواد به این شرکت مشخص شده اند و در نتیجه، بهترین پیشنهاد را می پذیرد.
2. از طریق دریافت پیشنهاد و بدون دریافت ضمانت نامه:
برخی از شرکت ها با استفاده از لیست فروشندگانی که سابقه کار دارند، اقدام به دریافت قیمت و پس از بررسی ها و مذاکرات لازم، خرید می کنند.
3. از طریق تلفیق این دو روش(دو روش قبل)
4. دریافت قیمت از طریق استعالم بها

بررسی قیمت در سطح بازار بین الملل

تخفیف

اگر خرید بر اساس مناقصه باشد، قیمت پایین تر باتوجه به کیفیت کالا انتخاب می شود؛ اما اگر خرید براساس استعلام بها صورت گرفته باشد معمولاً پیام هایی مبنی بر اخذ تخفیف برای بعضی از فروشندگان فرستاده می شود.
1. تخفیف نقدی:
هدف عمده ای که در این گونه تخفیفات دنبال می شود،ت رغیب خریداران به پرداخت وجه کالای خریداری شده در کمترین زمان است.
2. تخفیف تجاری:
وقتی تولید کنندگان احساس کنند به دلیل ناکافی بودن سود خریداران، آن ها قادر به توزیع کامل محصولات تولیدکنندگان نیستند با اعطای تخفیف از هزینه خریداران می کاهند وقدرت توریع آنها را افزایش می دهند.
3. تخفیف مقداری:
به این صورت که تولید کننده و یا فروشنده به نسبت خرید مقدار معینی از کالا به خریدار تخفیف داده می شود، این تخفیف باعث افزایش فروش مقدار کالا میشود
4. تخفیف فصل :
تولید کنندگان به دلیل جلوگیری از زیان در مواقعی که تقاضا کم است تخفیفاتی برای متقاضیان خود قائل می شوند به این نوع از تخفیف، تخفیف فصلی گفته می شود.

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید