تعریف سیستم اطلاعاتی و فرم های انبار

  • دوشنبه 13/مرداد/1399
تعریف سیستم اطلاعاتی و فرم های انبار
متداولترین فرم های مورد استفاده درسیستم اطلاعاتی انبار به شرح زیر می ‌باشند

منظور از سیستم اطلاعاتی ایجاد روشی سیستماتیک و منطقی است برای اجرای عملیات مربوط به کالای موجود در انبار و همچنین اعمال کنترل های لازم روی مراحل مختلف این عملیات، یا می توان گفت که ایجاد روشی است، سیستماتیک و منطقی که امکان انجام عملیات تهیه و نگهداری جنس را از مرحله درخواست اجناس با مرحله تهیه کامل و تحویل به مصرف کننده میسر می سازد.

جزئیات عملیات در واحدهای مختلف تولیدی یا خدماتی، بسته به نوع فعالیت و سازمان داخلی، ممکن است با هم تفاوت داشته باشند ولی نتایج زیر از اجرای هر طرح سیستم اطلاعاتی انبار عاید موسسه می شود.

  1. ایجاد رابطه های بهتر و منطقی تر در داخل کارخانه برای تبادل اطلاعات
  2. تسریع درعملکرد قسمت های مختلف به کمک طرح فرم های مناسب
  3. ایجاد کنترل های بهتر در مؤسسه (کارخانه)
  4. کمک به شناسایی بهتر کالاهای موجود در انبار با توجه به تنوع آن ها
  5. سفارش به موقع کالا و به میزان مورد نیاز به آن
  6. ایجاد اطمینان در مدیریت از عدم سوء استفاده در موجودی های انبار
  7. شناسایی کالاهای بلا استفاده که سبب اتلاف فضای انبار و راکد نگهداشتن سرمایه مؤسسه می شوند

انواع فرم های انبار

انواع فرم های انبار

متداولترین فرم های مورد استفاده درسیستم اطلاعاتی انبار به شرح زیر می باشند:

کارت انبار

این فرم جهت ثبت کلیه نقل و انتقالات مربوط به موجودی مورد استفاده قرار می گیرد و توسط انباردار تهیه می شود و برای موارد زیر به کار می رود:

  • ثبت مقادیر ورودی و خروجی هریک از اقلام موجودی
  • مبنای کنترل گردش اقلام موجودی
  • مبنای مقایسه با کارت حسابداری انبار و اصلاح مغایرات
  • تشخیص اقلام کم گردش و راکد
  • ضبط سوابق سفارش موجودی

برگ درخواست جنس از انبار

این فرم جهت دریافت کالا از انبار مورد استفاده قرار می گیرد و توسط مصرف کننده پر می شود و دارای کاربردهایی به شرح زیر است:

  • ذکر مشخصات و مقادیر اقلام درخواستی از انبار
  • مجوز تحویل جنس به درخواست کننده
  • مبنای صدور درخواست خرید

حواله انبار (برگ مصرف کالا)

این فرم هنگام تحویل کالا به متقاضی تنظیم می شود و توسط انبار پر می شود و دارای کاربردهای زیر است:

  • اعلام نوع و مقدار اقلام صادره از انبار جهت هر یک از واحدهای درخواست کننده
  • مبنای ثبت کارت موجودی و حسابداری انبار
  • مبنای تهیه صورت خلاصه گردش اقلام در انبار
  • مبنای قیمت گذاری اقلام صادره
بیشتر بدانید: اصطلاحات عمومی و تخصصی انبارداری

برگ درخواست خرید

این فرم توسط انبار تکمیل می گردد و به منظور خرید اقلام برنامه ای یا بر اساس مصوبات شرکت مورد استفاده واقع می گردد.

رسید موقت انبار

این فرم مشخص کننده این است که جنس به انبار رسیده و تحویل انباردار گردیده ولی به دلایلی چون نرسیدن کامل اجناس و یا بزرگ بودن محوطه و در راه بودن بقیه، همة آن نرسیده است، دارای کاربردهای زیر است:

  • ضبط اطلاعات کلی اقلام وارده هنگامی که بررسی دقیق اقلام به سرعت امکان پذیر نباشد
  • به عنوان رسید موقت در دست تحویل دهنده است
  • مبنای پرداخت پس کرایه حمل است

رسید موقت انبار

رسید انبار

هنگام دریافت ورسید کالا به انبار این فرم بمنزلة تأیید تحویل کالا به انبار بوده و توسط انبار تنظیم می شود و دارای کاربردهای زیر می باشد:

  • اعلام و تأئید رسید اقلام وارده به انبار و ذکر مشخصات اقلام
  • اعلام رسید محموله های برگشتی از فروش به انبار محصول
  • اعلام رسید اقلام امانی به انبار
  • قیمت گذاری اقلام وارده
  • ثبت کارت های موجود و حسابداری آن ها

کارت حساب انبار

این کارت توسط مسئول کاردکس مرکزی عمل می شود و تقریباً مثل کارت انبار است با این فرق که ستون مبلغ هم در آن وجود دارد. یک کارت حساب هم مقدار فیزیکی و هم ریالی را کنترل می نماید.

برگ کنترل اسناد

این فرم همراه یک دسته از فرم ها که قرار است از قسمتی به قسمت دیگر فرستاده شوند ارسال می شود تا در صورتی که فرم های ارسالی تعدادشان تغییر کرده باشد مشخص می شود و توسط قسمت ارسال کننده فرم ها تهیه و تنظیم می شود.

برگ درخواست تأمین کالا

این برگ توسط یکی از دوایر برای انبار جهت درخواست تأمین کالا ارسال می شود.

منبع:drtaftiyan.com

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید