مقایسه کنترل کیفیت با تضمین کیفیت بهمراه شخصیت شناسی کارشناس QC

  • دوشنبه 20/آبان/1398
مقایسه کنترل کیفیت با تضمین کیفیت بهمراه شخصیت شناسی کارشناس QC
کنترل کیفیت (Quality Control) چیست؟ و چه نقشی در مدیریت کیفیت دارد؟

تعریف کنترل کیفیت را می توان اینگونه ارائه کرد:
مجموعه عملیاتی نظیر اندازه گیری یا آزمون است که بر روی یک محصول یا کالا انجام می گیرد تا مشخص شود که آیا مشخصات آن محصول با مشخصات فنی یا استانداردها مطابقت دارد یا خیر؟
یا به عبارت دیگر، تعیین تطبیق یا عدم تطبیق یک فرآورده با مشخصات فنی مورد نظر.
واحد کنترل کیفیت یکی از واحدهای مهم در سازمان است که پیشنهاد می شود مستقیما زیر نظر مدیرعامل یا مدیریت سازمان کارکند.
یکی از وظایف مهم کنترل کیفیت، نظارت بر تولید است و در صورت بروز هر مشکلی باید این قدرت را داشته باشد که بتواند خط تولید را متوقف نماید تا از تولید محصول مشکل دار جلوگیری شود. اگر واحد کنترل کیفیت مستقیما زیر نظر بالاترین فرد سازمان نباشد و چنین اختیاری هم برای ایشان تعریف نشده باشد، مطمئنا توان انجام این کار را هم نخواهد داشت.

اهداف کنترل کیفیت

اهداف کنترل کیفیت

حفظ استانداردهای تعیین شده، کشف و تصحیح انحرافات پروسه در عمل و ارزیابی کارایی واحد ها و افراد.

فعالیت های کنترل کیفیت

  • کنترل طرح محصول و هم چنین طرح فرایند
  • کنترل مواد ورودی
  • کنترل حین تولیدبه منظور اقدامات پیشگیرانه
  • مطالعات ویژه در فرایند با هدف ریشه یابی مشکلات اصلی

وظایف مختلفی بر عهده واحد کنترل کیفیت است که براساس نوع شرکت ها می تواند این وظیفه ها نیز متفاوت باشد، درادامه برخی از مهمترین وظایف کنترل کیفیت یا همان QC را مرور می کنیم.

همکاری در تدوین طرح کنترل یا CP) Control Plan):

طرح کنترل، سندی است که در آن تمام نقاط کنترلی محصولات درج می شود تا کارشناسان کنترل کیفیت با استناد به آن محصولات و قطعات را کنترل نمایند. این سند با بهره گیری از الزامات مشتری، استانداردها و تجارب سازمانی تهیه می شود.

  • کنترل کیفیت مواد و قطعات ورودی براساس شناسنامه ها و الزامات مشتری و الزامات استانداردها و بر اساس طرح کنترل
  • اندازه گیری و کنترل فرایند تولید به منظور اطمینان از تولید محصول با کیفیت و در صورت لزوم ارائه اخطارهای کیفی
  • اندازه گیری و پایش محصولات نهایی به منظور اطمینان از ارسال محصولی با کیفیت برای مشتریان
  • شناسایی و ردیابی محصولات جهت پیگیری های احتمالی بعدی. بعنوان مثال شرکتی بر روی محصولاتش کدی را درج می کند و تمام اطلاعات و گزارش ها بر اساس کدها ثبت می شوند و اگر قطعه ای توسط مشتری بازگشت بخورد، می توان کامل بررسی کرد که این قطعه چه روزی تولید شده، با چه ماده اولیه تولید شده، چه اپراتوری آنرا تولید کرده و بسیاری پارمترهای دیگر. بحث شناسایی و ردیابی در هر سازمانی می تواند متفاوت باشد.
  • کنترل محصول نامنطبق. اینکار برعهده کنترل کیفیت است و او باید محصولات نامنطبق را شناسایی کرده و آن ها را تعیین تکلیف نماید. محصول نامنطبق محصولی است که با مشخصه ها و الزاماتی که در طرح کنترل آمده مغایرت دارد.
  • ثبت و پیگیری اقدامات اصلاحی برای رفع علل عدم انطباق ها. مسئولین کنترل کیفیت باید علل بوجود آمد خطاها و عدم انطباق ها را شناسایی کنند و بدنبال راهکارهایی باشند تا از بروز مجدد این ایرادها و خطاها جلوگیری شود. اقدام مهم دیگر در این زمینه این است که پیش از وقوع عدم انطباق، علل شناسایی شده و بصورت پیشگیرانه از وقوع ایرادها و محصولات نامنطبق جلوگیری شود.

ابزارهای کنترل کیفیت

ابزارهای واحد کنترل کیفیت

در واحدهای کنترل کیفیت ابزارهای مختلفی استفاده می شود که این ابزارها بسته به نوع محصولات تولیدی و ماهیت کسب و کار متفاوت است. برخی از ابزارهای مرسوم که در بسیاری از شرکت ها دیده می شود عبارتند از:

  • کولیس
  • ورنیه
  • خط کش
  • ارتفاع سنج
  • و...

بسیاری از شرکت ها مجهز به آزمایشگاه های کنترل کیفیت هستند که در این آزمایشگاه ها، کنترل ها و تست های مربوط به هر محصولی را انجام می دهند. دستگاه هایی مانند سختی سنج، کشش و....

نکته مهم که وجه مشترک همه ابزار آلات اندازه گیری مورد استفاده در کنترل کیفیت است، موضوع کالیبراسیون تجهیزات اندازه گیری است. بصورت کلی کالیبراسیون، اطمینان از صحت اندازه گیری ابزار است که می تواند در درون شرکت و یا توسط شرکت های ذیصلاح انجام شود.

عوامل ایجاد کالای بی کیفیت

عوامل ایجاد کالای بی کیفیت

  1. خطاهای انسانی
  2. مواد اولیه
  3. ماشین آلات و ابزار آلات
  4. محیط تولید
  5. ضعف در طراحی
آشنایی با : اصول هشت گانه سیستم مدیریت کیفیت

عوارض ناشی از کالای معیوب

  1. ادعای خسارت
  2. برگشت محصولات تولید شده
  3. هزینه های اصلاحی
  4. هزینه های پیشگیرانه
  5. سلب اعتماد مشتریان از سازمان

تضمین کیفیت یعنی چه؟ وظایف مسئول تضمین کیفیت کدامند؟

مسئول تضمین کیفیت مسئولیت بررسی و رسیدگی و کنترل تمامی موارد مربوط به سیستم و فرایند را دارد. معمولا در شرکت هایی که استاندارد ایزو 9001 اجرا شده است واحد تضمین کیفیت وجود دارد.
واحد تضمین کیفیت ناظر بر اجرای سیستم مدیریت می باشد و این واحد باید تمام گزارشات دوره ای از روند سیستم را به مدیران مربوطه بدهد.
از دیگر وظایف تضمین کیفیت پیگیری شاخص ها و دستیابی به آن ها در واحدها و فرایندهای مختلف سازمان می باشد.
واحد تضمین کیفیت مسئولیت مدیریت و انجام ممیزی های داخلی در سازمان نیز بر عهده دارد.

 ایزو 9001

با توجه به تعاریف ارئه شده متوجه تفاوت های بین کنترل کیفیت و تضمین کیفیت شده اید در واحد کنترل کیفیت تمرکز بر اقلام ورودی و محصولات و انطباق ها با الزامات استاندارد محصول می باشد و اما واحد تضمین کیفیت تمرکزش بر روی سیستم و انطباق و فرایندها با الزامات سیستمی ماندد ایزو 9001 می باشد.

چه افرادی مناسب برای شغل کارشناس کنترل کیفیت هستند

کار کارشناس کنترل کیفیت، بررسی محصولات و فرآیندهای صنعتی برای مطابق بودن با استاندارد های کیفیت ملی و بین المللی مانند ISO 9000 است. همچنین ممکن است در راه اندازی و مدیریت سیستم های کنترل کیفیت شرکت ها کمک کنید.

ساعات کار و محل کار کارشناس کنترل کیفیت

ساعت کاری این متخصصان به صورت تمام وقت است. همچنین در بخش تولید گاهی شیفت های کاری که در شب ها و تعطیلات هستند، وجود دارد. بسته به نوع صنعت محیط کار کارشناس کنترل کیفیت می تواند اداره و شرکت یا آزمایشگاه و یا کارخانجات باشد.

در مثال های زیر نوع کار کارشناس کنترل کیفیت در صنایع مختلف توضیح داده می شود.

صنعت تولید غذا و نوشیدنی:

  • یافتن و رفع عیوب موجود در مراحل مختلف فرآیند تولید (که تحت عنوان تجزیه و تحلیل خطر و نقطه بحرانی شناخته می شود)
  • آزمایش فیزیکی، شیمیایی و میکروبیولوژیکی نمونه ها
  • اطمینان یافتن از درست بودن برچسب ها
  • بررسی انطباق روش های تولید با قوانین مربوطه

مهندسی تولید:

  • نظارت بر هر بخش از فرآیند تولید
  • استفاده از تجزیه و تحلیل آماری برای اطمینان یافتن از رعایت شدن میزان قدرت تحمل مجاز قطعات ماشین
  • بازرسی مواد و محصولات برای یافتن عیوب موجود با استفاده از روش هایی مانند تست های غیر مخرب (NDT)

وظایف کارشناس کنترل کیفیت (مشترک در همه صنایع)

  • گرفتن بازخورد و شکایات مشتریان و تجزیه و تحلیل و بررسی آن ها و انتقال برخی از مباحث به مدیران در صورت لزوم
  • بررسی و رتبه بندی تامین کنندگان بر اساس میزان کیفیت مواد اولیه یا قطعات ارسالی به خط تولید کارخانه
  • بازنگری و به روز رسانی سیاست های کنترل کیفیت و مشارکت با مدیریت ارشد شرکت در این زمینه
  • آموزش و نظارت بر کارکنان جدید به منظور شناخت کامل نظام نامه کیفیت توسط آن ها و جلوگیری از بروز اشتباهات احتمالی توسط آن ها که به کیفیت محصولات تولیدی لطمه وارد می کند
  • تهیه گزارش برای مدیران کیفیت یا مدیران ارشد شرکت (سازمان)
آشنا شوید با دیگر : وظایف کارشناس کنترل کیفیت

شخصیت شناسی کارشناس کنترل کیفیت

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

شخصیت شناسی کارشناس کنترل کیفیت بر اساس تست MBTI

  • ESTJ این تیپ شخصیتی در جمع آوری، سازماندهی و تحلیل اطلاعات توانمندند. آن ها همچنین علاقه مند به سبک کاری سازمان یافته هستند.
  • ISTJ این تیپ شخصیتی دوستدار شرایط کاری با ثبات است. او در نگهداری حساب هزینه ها و درآمدها تبحر زیادی داشته و اجازه نمی دهد اشتباهی صورت گیرد.
درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید