ویژگی های اولیه نرم افزار انبارداری

  • پنجشنبه 25/آبان/1396
ویژگی های اولیه نرم افزار انبارداری

صنعت تولید نرم افزار در این سال ها با توجه به نیازی که احساس می شده در تمامی بخش ها نفوذ کرده است. در این میان یکی از حوزه های اقتصادی که نرم افزار به آن ورود پیدا کرده است، انبار و انبارداری است.
در زمان های قدیم انبارداری دستی رایج بوده است. در این روش به صورت دستی و توسط افراد مختلف کارهای انبار انجام می شد. در این مدل از انبارداری، انجام محاسبات به صورت دستی و توسط افراد مختلف انجام می شد که این کار باعث ایجاد خطاهای متعدد و طولانی شدن زمان انجام آن می شد که در سیستم های بزرگ این کار بسیار دشوار و تقریبا غیر ممکن بود.

نرم افزار انبارداری رایگان

بنابراین بیش از پیش احساس به یک سیستم کامپیوتری جهت تسهیل در امر انبار بوجود آمده است. در ابتدا وجود یک نرم افزار ساده که بتواند راه گشا باشد کافی بود ولی با پیشرفت علم و تکنولوژی و رشد فنی مدیریت انبار نیاز به یک سیستم انبارداری که بتواند به صورت کامل تمامی نیازهای انبار را تحت پوشش قرار دهد احساس می شود. در مقاله های بعدی به ویژگی های پیشرفته یک سیستم نرم افزاری خواهیم پرداخت. در حال حاضر در این مقاله به عملیات و گزارش های مورد نیاز هر سیستم انبارداری می پردازیم :

  • امکان ثبت اطلاعات پایه انبار (تعریف کالا، کدینگ کالا، مراکز هزینه، فهرست تامین کنندگان و مشتریان) و ایجاد انواع انبار (انبار سفارشات در راه، انبار کالاهای امانی و...).
  • امکان انجام کلیه عملیات ورود کالا به انبار و عملیات خروج کالا از انبار، امکان ثبت انواع درخواست کالا از انبار.
  • امکان عملیات جستجو، حفظ و نگهداری و کنترل موجودی کالا، ثبت سفارش خرید.
  • امکان ایجاد جانمایی کالاها در انبار و دارای عملیات بروزرسانی.
  • امکان عملیات مربوط به مغایرت های مالی انجام انبارگردانی، عملیات انتقال موجودی به سال مالی جدید.
  • دارای امنیت و حدود دسترسی.
  • دارای امکان کنترل و اصلاح اسناد.
  • امکان ایجاد انواع گزارش های تاریخچه ای، عملیاتی و مدیریتی به صورت آماری و نموداری.
  • امکان گزارش گیری از موجودی کالا در انبار، فهرست و مشخصات کالاها و گزارش های کنترل موجودی.
  • امکان گزارش گیری از اقلام تحویلی به واحدها.
  • امکان گزارش مصرف کالا به تفکیک کالا، واحدهای تحویل گیرنده و شخص تحویل گیرنده.
  • امکان گزارش گیری از اقلامی که به نقطه سفارش رسیده اند و گزارش سفارش های انجام شده و نشده.
  • امکان گزارش گیری از اقلام و قطعات پرمصرف و کم مصرف و گزارش کالاهای با موجودی صفر.
  • امکان گزارش گیری از فهرست روزانه و ماهانه دریافت کالا، تهیه کاردکس کالا و کاردکس کلی به تفکیک گروه کالاها.
  • امکان گزارش گیری از موجودی اول دوره.
  • امکان گزارش گیری از موجودی تعدادی و ریالی به تفکیک انبارها.
  • امکان گزارش گیری از درخواست های کالا از انبار، کالاهای رسیده به انبار، درخواست های خرید کالا، حواله های برگشتی و ابطال شده، درخواست های معوقه و انجام نشده.
  • امکان گزارش گیری از کالا های امانی وارده یا صادره.
  • امکان تهیه گزارش مغایرت بین حسابداری انبار و حسابداری مالی و تهیه گزارش تراز ریالی انبارها.
  • امکان مشاهده بازیابی و مقایسه اطلاعات قبلی و سال جاری سیستم انبار.
  • امکان گزارش گیری از فهرست فروشندگان، تامین کنندکان و مراکز هزینه.
  • امکان گزارش گیری از عملیات انتقال کالا بین انبارها.
  • امکان گزارش گیری از وضعیت کالای برگشتی به انبار، برگشتی به تامین کنندگان، برگشت از فروش، امکان گزارش گیری از قیمت کالای حواله شده و هزینه های انجام شده برای هر واحد سازمانی ویا مرکز هزینه
  • امکان تولید بارکد ( بارکدهای یک بعدی و دو بعدی QR ) بر روی حواله های انبار

امنیت و حدود دسترسی در نرم افزار انبارداری:

امکان تعریف کاربران و تعیین محدوده مجاز هر کاربر در اجرای عملیات کاربری به منظور افزایش اطلاعات (هر کاربر با توجه به رده و مسئولیت های سازمانی تا چه سطحی مجاز به حذف، اضافه، تغییر و یا مشاهده چه بخش هایی از اطلاعات است)

  • امکان تهیه پشتیبان کامل از اطلاعات سیستم
  • امکان ایجاد تدابیر امنیتی برای جلوگیری از دسترسی های غیرمجاز
  • امکان ثبت کلیه وقایع سیستم

ارتباط سیستم انبار با سایر سیستم ها:

برقراری ارتباط و تعادل اطلاعات میان سیستم انبار و سیستم های زیر برای دستگاه هایی که فاقد سیستم های عمومی یکپارچه می باشند، توصیه می شود. دستگاه های اجرایی باید ترتیبی اتخاذ نمایند که به مرور نسبت به یکپارچه سازی سیستم های عمومی خود به نحوی که امکان ارتباط و تبادل اطلاعات میان آن ها برقرار باشد اقدام نمایند.

  • امکان ارتباط و تبادل اطلاعات با سیستم اموال و دارایی های ثابت
  • امکان ارتباط و تبادل اطلاعات با سیستم مالی
  • امکان ارتباط و تبادل اطلاعات با سیستم خرید
  • امکان ارتباط و تبادل اطلاعات با سیستم فروش
  • امکان ارتباط و تبادل اطلاعات با سیستم پرسنلی
  • امکان ارتباط و تبادل اطلاعات با سیستم تدارکات
  • امکان ارتباط و تبادل اطلاعات با سیستم اتوماسیون اداری (نرم افزار دبیرخانه)
درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید