• بمناسبت شروع 12مین سال فعالیت شرکت، پلن 12 ماهه را 14 ماهه تمدید و خرید کنید. از 12 ظهر 6 اردیبهشت تا 12 ظهر 12 اردیبهشت
  • خرید

قوانین و مقررات در فروشگاه های اینترنتی

  • سه شنبه 19/دی/1402
قوانین و مقررات در فروشگاه های اینترنتی

در دنیای مدرن امروزی با توجه به این که درصد قابل توجهی از مشاغل اینترنتی شده است ، برای فعالیت یک سایت تجاری و راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی، باید بر نحوه فعالیت آن ها کاملا نظارت شود. در گذشته به دلیل ثبت نشدن سایت های اینترنتی و فروشگاه های آنلاین و نداشتن مجوز رسمی از نهاد های رسمی کشور آمار دقیقی از میزان و نحوه تخلفات این فروشگاه های اینترنتی وجود نداشت.

بنابراین امروزه برای اعتبار بخشی به فروشگاه و جلب اعتماد مشتری قوانین خاصی برای کسب و کارهای اینترنتی وضع شده است. کلیه این مقررات و ضوابط مطابق با قوانین جمهوری اسلامی و قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان می باشد. در این مقاله شما را با این قوانین و مقررات و ویژگی های فروشگاه های اینترنتی آشنا خواهیم کرد.

ویژگی های قوانین و مقررات فروشگاه های اینترنتی

ابتدا برخی از این ویژگی ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

شفافیت داشته باشد.

یکی از ویژگی های یک فروشگاه خوب از نظر مشتری ، شفاف سازی می باشد. به این صورت که وقتی خریدار کالایی را خریداری می کند، تاریخچه و قیمت خرید محصول هر زمانی که بخواهد به آسانی در دسترسش قرار بگیرد. یک فروشگاه اینترنتی موفق باید تمامی خدمات خود را به صورت واضح و شفاف در اختیار مشتری قرار بدهد. به عنوان مثال :قیمت کالا، نحوه ارسال کالا ، شرایط کالاهای مرجوعی، تخفیف های اعمال شده، ساعات کاری فروشگاه و تمامی قوانین و مقررات فروشگاه را واضح و شفاف در اختیار مخاطب قرار بدهد.

فعالیت مرتبط با اتحادیه خود داشته باشد.

ویژگی دیگری که قابل ذکر است، مرتبط بودن کالای ارائه شده با اتحادیه می باشد. مثلا اگر شما فروشگاه پوشاک دارید، نمی توانید محصولات آرایشی ،بهداشتی به فروش برسانید. این کار نقض قوانین فروشگاه به حساب می آید. زیرا هر صنفی با توجه به خدمات و کالاهایی که به مشتری ارائه می دهد، دارای قوانین و ضوابط مربوط به حیطه کاری خود می باشد.

فروشگاه دارای ایمیل اختصاصی باشد.

هر فروشگاه اینترنتی برای ارتباط برقرار کردن بیشتر با مشتری، باید دارای ایمیل اختصاصی باشد. کارفرما باید توجه داشته باشد که حتما ایمیل به نام فروشگاه و یا ایمیل شخصی خودش باشد. او می تواند از ایمیلی با نام فروشگاه و یا ایمیل سازمانی استفاده نماید و در تمامی شبکه های مجازی و سایت خود، اقدام به معرفی آن نماید. در این صورت مشتری تنها به آن ایمیل اعتماد نموده و این موضوع باعث جلب اعتماد کاربران می شود.

دارای سرشماره مخصوص باشد.

فروشگاه های اینترنتی حتما باید دارای سرشماره های مخصوص باشند و از پیام دادن با شماره های شخصی خودداری کنند. باید تمام پیامک های ثبت سفارش، ارسال کالا، پیگیری کالا و حتی پیامک های تبلیغاتی با سرشماره مخصوص فروشگاه برای مخاطب ارسال شود.

بیشتر بدانید: نقش پیامک در فروشگاه اینترنتی

ساعات کاری فروشگاه مشخص باشد.

زمانی که یک فروشگاه به صورت اینترنتی فعالیت می کند، بهتر است در انتهای سایت و یا پیج، خریداران را از روز و ساعات کاری فروشگاه مطلع گرداند. به طور مثال می توان گفت: این فروشگاه اینترنتی از شنبه تا چهار شنبه از ساعت 8 الی 17 و روز پنج شنبه به صورت نیمه وقت در خدمت شما عزیزان می باشد. این فروشگاه روزهای جمعه تعطیل می باشد. این اطلاع رسانی باعث می شود که خریدار با برنامه ریزی بهتری اقدام به خرید کالای مورد نطر خود کند.

انواع شرایط مرجوعی

در فروشگاه های اینترنتی چون کالا به صورت غیر حضوری فروخته می شود، احتمال مرجوع شدن کالا وجود دارد. یکی از قوانین فروشگاه های آنلاین به این صورت می باشد که فروشنده باید در سایت فروشگاهی خود ذکر کند که خریدار در چه مواقع و چه شرایطی می تواند کالای خریداری شده را به فروشگاه ارجاع بدهد.

بطور مثال: اگر کالای ارسال شده از لحاظ رنگ، سایز و یا سایر موارد با کالای انتخابی انطباق نداشته باشد و یا کالای ارسالی شکسته شده باشد، خریدار می تواند آن را باز پس گرداند. یا در فروشگاه های مواد غذایی اگر تاریخ انقضای محصول به پایان رسیده باشد، مشتری می تواند آن را ارجاع کند.

روش های بازگشتی

بعد از این که کالایی از طرف خریدار ارجاع داده شد، صاحبان فروشگاه های اینترنتی باید شرایط بازگشت پول را به مشتریان توضیح دهند. مثلا آیا پول به حساب مشتری ریخته می شود و یا اکانت خریدار شارژ می شود. بهتر است این موضوع از پیش مشخص شود که آیا خریدار پس از مرجوع کالا، کالایی با کیفیت تر را دریافت خواهد نمود، پول به حسابش بازگردانده می شود و یا اکانت او در فروشگاه شارژ می شود.

معرفی بخش اپن باکس

بعضی از فروشگاه های اینترنتی در مجموعه خود قسمتی به عنوان اپن باکس دارند. در این قسمت به مشتریان توضیح کامل داده می شود که اجناسی که در حمل و نقل کارتون آن ها آسیب دیده و بدون کارتون هستنذ فروخته می شود. البته باید توجه داشته باشید که این کالاها با قیمت پایین تر و به صرفه تر فروخته می شوند. حتی در فروشگاه های مواد غذایی هم موادی که تاریخ انقضای کمی دارند با قیمت کمتر به فروش می رسانند که زودتر فروخته شده و مصرف شود.

ایجاد دسترسی آسان برای ورود کاربران

یکی از مهم ترین کارهایی که فروشگاه های آنلاین باید انجام بدهند ایجاد دسترسی آسان برای ورود کاربران به سایت می باشد. آن ها با کمک برنامه نویس باید فرصتی ایجاد کنند که کاربران پس از یک بار لاگین کردن در سایت و گرفتن رمز عبور، اطلاعات آن ها در بخش privacy سایت ذخیره شود. با این کار کاربران برای لاگین کردن دیگر نیازی به رمز عبور و دادن اطلاعات ندارند. زیرا اطلاعات آن ها در سایت ذخیره شده است و کاربران به راحتی می توانند وارد سایت شوند.

حذف تامین کننده های با مرجوعی بالا

بعضی از فروشگاه های اینترنتی ، مارکت پلیس هستند. یعنی فقط مختص فروش محصولات خودشان نیستند و بقیه هم می توانند محصولات خود را در این مجموعه به فروش برسانند. برای مثال: دیجی کالا، با سلام و ترب عضو این نوع فروشگاه ها هستند. در این صورت کارفرما باید توجه داشته باشد که تامین کننده هایی که محصولاتشان مرغوب نیست و مرجوعی بالایی دارند، از مجموعه خود حذف کند. زیرا این محصولات مرجوع شده همان محصولاتی هستند که مرجوعی یک فروشگاه دیگر می باشند.

قوانین لازم برای گرفتن اینماد سایت

برای راه اندازی هر نوع سایت در فروشگاه های اینترنتی، گرفتن یک سری مجوز و نماد اعتماد الکترونیکی ضروری می باشد. چرا که در صورت داشتن اینماد و یا همان نماد اعتماد الکترونیکی اعتماد مشتری به فروشگاه بیشتر می شود. البته لازم به ذکر است که یکی از شرایط گرفتن اینماد این است که فروشنده در سایت خود در کنار قیمت محصولات، اطلاعات و مشخصات کامل محصولات را ارائه دهد. در ضمن نام دامنه فروشگاهی باید به نام فردی باشد که مالک وب سایت می باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت اینماد

  • شماره تلفن فرد متقاضی و همچنین مدیرعامل
  • ارائه تصویر شناسنامه و کارت ملی شخص حقیقی
  • ثبت آدرس سایت و نام دامنه سایت
  • ساخت یک ایمیل اینفو به آدرس دامنه
  • کد اقتصادی (فقط برای برخی از اشخاص حقوقی)

قوانین مقررات

چند نمونه از قوانین و مقررات فروشگاه های موفق

قوانین و مقررات دیجی کالا

مسئولیت های مربوط به کیفیت، قیمت، محتوا، شرایط و همچنین خدمات پس از فروش محصول بر عهده فروشندگان است.

فاکتور کالاهایی که توسط فروشندگان در سایت عرضه می شود، در صورت درخواست خریدار توسط فروشنده ارسال می شود.

خریداران حداکثر تا 2 روز بعد از ثبت سفارش و قطعی شدن آن، فرصت دارند درخواست ارسال فاکتور را ثبت کنند.

سفارش هایی که دارای حداقل یک کالا از فروشندگان باشند و تا ساعت 16 هر روز کاری نهایی شوند، حداقل 1 روز کاری بعد (طبق زمان تحویل اعلام شده در سایت) در تهران و شهرستان ها، ارسال خواهند شد.

1 روز کاری فاصله زمانی تحویل برای کالاهای فروشندگان، به معنای این است که در صورت خرید کالای فروشندگان، شروع پردازش سفارش حداکثر 1 روز پس از زمان سفارش گذاری در دیجی کالا است.

در صورت بروز تاخیر در پردازش سفارش شما، این موضوع از طریق پیامک به شما اطلاع رسانی شده و دیجی کالا تلاش خواهد کرد محصول مورد نظر شما را ظرف 24 ساعت تامین کند، درصورت عدم تامین کالا بعد از 24 ساعت، اقلام در انتظار تامین سفارش شما بصورت سیستمی لغو خواهد شد.

بیشتر بدانید: اصول انبارداری حرفه ای در فروشگاه های اینترنتی

در شرایط خاص مثل فروش شگفت انگیز، احتمال لغو شدن سفارش مربوط به محصولات فروشندگان به دلایلی مانند: اتمام موجودی کالا وجود دارد و دیجی کالا مجاز است بدون اطلاع قبلی نسبت به توقف سفارش ‏گیری جدید، اقدام و فروش را متوقف کند.

نحوه برگشت از فروش کالاهای فروشندگان طبق رویه دیجی کالا است، با این تفاوت که فروشنده مسئولیت هرگونه عدم مطابقت را به عهده می گیرد.

خدمات پس از فروش دیجی کالا تنها درصورتی درخواست مشتری مبنی بر بازگرداندن کالای فروشندگان را می پذیرد که لیبل بارکد نارنجی رنگ که روی کالا نصب شده است، جدا نشده باشد.

قوانین و مقررات ترب

برای مثال: قوانین و مقررات سایت ترب، به شرح زیر می باشد.

قوانین محتوا

اکثر محتواهای موجود در ترب ابتدا توسط خزشگرها از فروشگاه های اینترنتی معتبر (دارای اینماد) جمع آوری می شود. سپس توسط هوش مصنوعی و مسئولین محتوای ترب بررسی شده و پس از تایید در ترب قرار می گیرد.

قوانین فروش محصول

محصولاتی که نمایش آن ها در ترب ممنوع است عبارتند از:

  • انواع دخانیات مثل سیگار و تنباکو
  • مشروبات الکلی
  • آنتی ویروس eset
  • محصولاتی که مغایر با قوانین جمهوری اسلامی باشد.

قوانین و مقررات خرید کالا و خدمات

یادآور می شود که پس از انتخاب محصول و فروشگاه در ترب، فرایند خرید، از طریق وب سایت فروشگاه ها انجام می پذیرد و ترب در فرایند خرید دخالتی نداشته و داده ی مربوط به خرید تنها در اختیار فروشگاه ها بوده و ترب به آن ها دسترسی ندارد. بنابراین تمام اشتباهات و مشکلاتی که ممکن است در زمان خرید بوجود بیاید، بر عهده ی فروشگاه ها می باشد. همچنین تمامی خدماتی که فروشگاه ها ارائه می دهند (مانند گارانتی یا پست رایگان) بر عهده ی خودشان بوده و در صورت نقض هر کدام، ترب مسئول نمی باشد. البته شایان ذکر است که ترب به منظور حفظ کیفیت خدمات و جلوگیری از سوء استفاده از اعتماد کاربران به ترب، فرایند پیگیری سفارش را برای موارد ضروری در وبسایت و اپلیکیشن ترب پیاده سازی کرده است.

کاربران می توانند از طریق پیگیری سفارش در ترب، ملاحظات خود را در خصوص سفارشاتشان از فروشگاه ها به اطلاع ترب برسانند. ترب نهایت سعی خود را در رفع مشکل کاربران از طریق فرایند پیگیری سفارش خواهد داشت. همچنین پیگیری سفارش کاربران در ترب به صورت خودکار در امتیازدهی فروشگاه ها تاثیرگذار بوده و این امتیازات نیز در لیست فروشگاه ها برای تمامی کاربران قابل مشاهده خواهد بود.

ما در این مقاله شما را با چکیده ای از مقررات و قوانین فروشگاه های اینترنتی، انواع ویژگی های مقررات فروشگاهی، شرایط گرفتن اینماد و چند نمونه از قوانین فروشگاه های موفق آشنا کردیم. امیدواریم که توانسته باشیم برای کمک به آشنایی بیشتر شما با فروشگاه های اینترنتی و قوانین و مقررات آن قدمی برداشته باشیم. انبارآنلاین می تواند سیستم انبارداری شما را سروسامان دهد و موجودی لحظه ای کالاها را در اختیار شما قرار دهد. دمو رایگان را دریافت کنید و امکانات نرم افزار انبارداری را مشاهده کنید.

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید