بازاریابی قطره ای یا بازاریابی شبکه ای؟ مسئله این است

  • چهارشنبه 25/آبان/1401
بازاریابی قطره ای یا بازاریابی شبکه ای؟ مسئله این است

بازاریابی قطره ای چیست؟

بازاریابی قطره ای (Drip Marketing) برگرفته از روش کشاورزی شناخته شده آبیاری قطره ای است. در آبیاری قطره ای، گیاهان با مقدار اندک آبی که به صورت قطره ای در طول زمان دریافت می کنند، رشد می کنند. بازاریابی قطره ای ابزارهای سودمندی را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید فروش محصول یا خدماتتان را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.
بازاریابی قطره ای یا همان چکه ای در اصل یک استراتژی ارتباطی و روشی در بازاریابی است که در آن اطلاعات مربوط به محصول، خدمات و به طور کلی کسب و کار خود را از طریق جریانی مستمر اما قطره ای به مخاطبان خود انتقال می دهیم. استفاده از این روش بازاریابی اصول و قواعدی دارد که عموما بر اساس تجارب شرکت های بزرگ به دست آمده است. این اصول و قواعد عموما بر زمان مناسب و محتوای ایمیل های تبلیغاتی متمرکز هستند. چنانچه می خواهید با این روش از بازاریابی آشنا شوید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

بازاریابی قطره ای چگونه به دید مشتری می رسد؟

بازاریابی قطره ای، که گاهی اوقات با نام های دیگر چون کمپین های قطره ای، بازاریابی چکه ای، کمپین های ایمیل خودکار، اتوماسیون بازاریابی، ایمیل های چرخه زندگی، پاسخ دهنده های خودکار و موارد دیگر نیز شناخته می شود، در واقع استفاده از مجموعه های خودکار ایمیل است که به دنبال برنامه یا رویدادی طبق برنامه ارسال می شوند.
راه اندازی ارسال این ایمیل ها ممکن است در نتیجه کارهایی چون خریدن کالای خاصی توسط کاربران، تعامل داشتن با یک پست وبلاگ، ثبت نام برای خدمات شما یا اضافه کردن محصولی به سبد خریدشان باشد. در واقع بازاریابی قطره ای ارسال دسته ای از ایمیل ها به صورت مداوم برای تشویق کاربر به انجام عملی خاص است.

کسب وکارهایی که نیاز به بازاریابی قطره ای دارند

شرکت های کوچک و بزرگ در صنایع مختلف می توانند از این نوع بازاریابی استفاده کنند و به طور مستقیم کالا یا خدماتشان را به مصرف کنندگان بفروشند اما اغلب شرکت ها و کسب و کارهایی بیشتر نیاز را به بازاریابی قطره ای دارند که خدمات و محصولات آن ها جزء نیازهای روزانه مصرف کنندگان نیستند. همه شرکت ها با استفاده از این نوع بازاریابی به مخاطبشان یادآوری می کنند تا برای خریدهای دوباره مراجعه نمایند.

انواع کمپین های قطره ای

هر کسب و کاری، مشتری و برنامه های بازاریابی منحصر به فرد خود را دارد، همچنین کمپین های بازاریابی قطره ای متفاوتی وجود دارد که می توانید براساس ویژگی های کسب وکار، نیاز خود، مشتریان و همچنین اهدافی که مد نظر دارید را از انواع مختلف آن بهره برداری کنید.

بازاریابی قطره ای

کمپین بازاریابی قطره ای اصلی (Top Of Mind)

منظور از این کمپین، کمپین های مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرند. هدف این کمپین ها تعامل با مشتریان اصلی و تاثیرگذاران در نقاط اصلی در طول فرآیند فروش است.

کمپین بازاریابی قطره ای دانشی (Educational)

در این کمپین برای مخاطبان اطلاعات و محتوای مفید و مرتبط فراهم می شود و به منظور متقاعدسازی برای فروش نیست.

کمپین قطره ای برقراری تعامل مجدد (Re-engagement) با مخاطبان

زمانی استفاده می شود که می خواهید با مخاطبانی که مدتی با برند شما در تماس بوده اند اما پس از مدتی ارتباط خود را قطع کرده اند مجدداً ارتباط برقرار کنید.
برای مثال، مشتریانی که کارت خرید الکترونیکی، یا بن تخفیف را پر می کنند اما هیچگاه برای چک کردن حساب کاربری خود باز نمی گردند و با یک خرید ارتباطشان با برند به پایان می رسد.

کمپین بازاریابی قطره ای رقابتی

در این نوع کمپین سعی بر آن است که مخاطبان رقبایتان را به سمت محصولات و خدمات خود جذب کنید.

کمپین بازاریابی قطره ای ترفیعی

به منظور ترفیع یکی از محصولات یا خدمات مورد استفاده قرار می گیرد، معمولاً با اعلام تخفیف یا بازه زمانی محدود برای خرید پیشنهاد داده می شود.

کمپین بازاریابی آموزشی (Training)

این مورد کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، اما در برخی از کسب و کارها بسیار مورد توجه مخاطبان است. در این نوع کمپین ها برنامه های آموزشی جهت استفاده از محصول، برنامه یا خدمات به مخاطبان داده می شود، یا توضیحاتی برای مشتریان جدید قرار داده می شود.

مزایای بازاریابی قطره ای یا تاثیر دریپ مارکتینگ بر روی کسب و کارها

استفاده نکردن از روش بازاریابی قطره ای، چکه ای یا دریپ مارکتینگ سبب می شود مشتریان کسب و کار شما را فراموش کنند و به سراغ رقبا روند.
با اعمال این نوع بازاریابی همیشه می توانید حواس مخاطب را به سمت خودتان جلب کنید. کمپین های بازاریابی قطره ای با افرادی به اشتراک گذاشته می شوند که تا حدی به برند شما علاقمند هستند.
با استفاده از روش بازاریابی قطره ای می توانید با مخاطب ارتباطی موثر بسازید و ریشه های اعتماد را در وجودش بگسترانید.
با اعمال این نوع بازاریابی می توانید مخاطب را به خرید در لحظه تشویق کنید.
در صورت عرضه درست اطلاعات به مشتری در زمان مناسب پیامتان مانند یادآوری عمل می کند. در زمان حراج های بزرگ پیام را به مشتری بفرستید تا احتمال خرید افزایش یابد.
در روش بازاریابی قطره ای افرادی هدف قرار می گیرند که مشتریان بالقوه محسوب می شوند بنابراین احتمال خرید افزایش می یابد.

بازاریابی قطره ای

دلایلی که باید از بازاریابی قطره ای استفاده کنید

جلب توجه مجدد مخاطب

با گذشت زمان، برخی از مخاطبین غیرفعال می شوند و هرگز به ایمیل های شما نگاه نمی کنند. ممکن است بخواهید یک کمپین خاص برای بازگرداندن مجدد این مخاطبین ایجاد کنید.
همراه با «سلام، دلتنگ شما هستیم!» کمپین تعامل مجدد و جلب توجه مجدد مخاطب را اجرایی کنید.

ایجاد ارتباط

کمپین های ایمیل قطره ای به شما این امکان را می دهد تا لید ایجاد کنید و با مشتریان خود بهتر و کارآمدتر تعامل ایجاد کنید. ایمیل های که براساس اقدامات کاربر فعال شده اند شانس بیشتری برای پاسخگویی دارند زیرا احتمالاً ارتباط بیشتر دارند.

بهترین فرصت برای ارسال پیام

کمپین بازاریابی قطره ای منجر به ایجاد لید می شود. فرض کنید که شما یک ایمیل درباره نرم افزار خود برای مشتری احتمالی ارسال می کنید، آن ها این ایمیل را باز می کنند و بر روی وب سایت شما کلیک می کنند. شما نمی خواهید این آخرین باری باشد که آن ها به شما فکر می کنند. یک کمپین خودکار برای آن ها ایمیل قطره دوم ارسال می کند که از آن ها برای مشاهده سایت شما تشکر می کند و در صورت تمایل آن ها را به شرکت در دوره آزمایشی رایگان تشویق می کند (بهترین فرصت برای ارسال پیام).

احتمال فروش بیشتر

از آنجا که این کاربران جامعه هدف بازاریابی قطره ای قبلا علاقه خود را به محصول شما نشان داده اند، بسیار مهم است که از طریق ارتباط منظم و عملکرد ماهرانه احتمال فروش آینده خود را نیز بالا ببرید. هر کمپین بازاریابی قطره ای که ارزش آن را داشته باشد، باعث جلوگیری از اتلاف وقت در بن بست ها، و تبلیغات اضافه برای افرادی می شود که پاسخ نمی دهند.

تشویق به خرید در لحظه

با ارائه اطلاعات و محتوای مناسب در زمان صحیح به مخاطب، پیام شما مانند یادآور عمل می کند؛ مانند ارسال پیام در زمان حراج های بزرگ. ارسال پیام در چنین مواقعی احتمال خرید مشتری از شما را بسیار افزایش می دهد.

همه می دانیم بازاریابی یک امر واجب برای هر کسب و کار است اما باید این را در نظر گرفت که هر کسب و کاری باید موقعیتش در بازار را شناسایی کند و با تحقیق و مطالعه متوجه شود چه نوعی از بازاریابی برای کسب و کارش جواب می دهد و هم باید این بازاریابی در طول زمان بررسی و درصورتی که لازم باشد نوع آن را تغییر کند.
بازاریابی چکه ای از نوع قوی بازاریابی محسوب می شود و اکثر کسب و کارها می توانند به هدف که همان فروش زیاد و افزایش مشتری و نگهداشتن مشتری های سابق است دست پیدا کنند. جمع آوری لیست تماس و ایمیل ها برای بازاریابی بسیار حائز اهمیت است. با کمک نرم افزارهای فروش و انبارداری می توانید به راحتی دسترسی خود را به مشتریان فراهم کنید. در نرم افزار انبار آنلاین می توانید گزارشی از مشتریان وفادار خود داشته باشید تا در ارسال پیامک و ایمیل ها شخصی تر وارد عمل شوید.

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید