احراز هویت فروشگاه های اینترنتی با دریافت نماد اعتماد الکترونیک

  • دوشنبه 27/دی/1400
احراز هویت فروشگاه های اینترنتی با دریافت نماد اعتماد الکترونیک
برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیاز به مجوز هایی است که باید در اولین فرصت آن ها را تهیه کرد. اینماد یکی از مهم ترین آن هاست.

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک (E-Namad) چیست؟

اینماد یا نماد اعتماد الکترونیک E-Namad نشانه ای است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به کسب و کار های مجازی ارائه می شود. در اصل اینماد باعث اعتماد بیشتر کاربران در استفاده از سایت شما می شود. یکی از عوامل مهم تجارت الکترونیک، ایجاد اعتماد بین کاربران می باشد. با دریافت نماد اعتماد هویت صاحب سایت و محل کسب و کار احراز می شود و کاربران با اعتماد بیشتری وارد سایت شما می شوند.

لوگوی نماد اعتماد مناسب سایت های فروشگاهی می باشد. پس اگر سایت شما بصورت شرکتی و یا شخصی است نیازی به دریافت نماد الکترونیک ندارید. اما اگر یک سایت فروشگاهی دارید و کاربران از طریق درگاه پرداخت بصورت آنلاین خرید می کنند، حتما باید نماد اعتماد الکترونیک را روی سایت فعال کنید.

این نکته را مد نظر داشته باشید در صورت نیاز به درگاه پرداخت، حتما نسبت به ثبت نام اینماد اقدام کرده باشید، در غیر این صورت امکان فعال کردن درگاه پرداخت آنلاین را ندارید.

انواع اینماد

به طور کلی رتبه ‏بندی کسب و کار های اینترنتی در چهار سطح تعریف شده است و شامل سطح پذیرش، سطح پیشرفت، سطح توسعه و سطح تعالی است.

سطوح مختلف اینماد دارای تعداد ستاره های مشخصی هستند. ستاره های نماد، سطح اعتماد و کیفیت عملکرد سایت را نشان می دهد. تعداد ستاره های بالاتر، نشان دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد سایت است.

در سطح پذیرش، کسب و کار اینماد یک ستاره دریافت می کند. در سطح پیشرفت، به طور کلی شاخص ‏های پاسخگویی به شکایات، حسن رفتار تجاری، وضعیت مدیران، کیفیت خدمات، شاخص ‏های مالی، مدت زمان فعالیت، امنیت و رضایتمندی مشتری مورد ارزیابی قرار می ‏گیرد. بر اساس وضعیت کسب و کار در هر یک از شاخص‏ های فوق و امتیاز دریافتی در هر یک از این شاخص ها، امتیاز نهایی محاسبه شده و در براساس این امتیاز نماد دو یا سه ستاره به کسب و کار اعطا خواهد شد. پس از تکمیل ارزیابی و امتیاز دهی کسب و کار در سطح پیشرفت، در صورت دریافت حد نصاب لازم برای ورود به سطح توسعه، صاحب کسب و کار می تواند برای دریافت نماد چهار یا پنج ستاره اقدام کرده و درخواست خود را ثبت کند.

در این مرحله، فرایند ارزیابی وضعیت کسب و کار در سطح توسعه آغاز می ‏شود. به طور کلی شاخص‏ های ارزیابی و امتیاز دهی در این سطح عبارتند از: پیشینه کسب و کار، وضعیت مدیران، نظام مدیریتی، وضعیت مالی، اندازه، بیمه و ضمانت، کیفیت سرویس، امنیت و رضایت مندی مشتری. سطح تعالی در گام‏ های آتی رتبه ‏بندی اجرایی خواهد شد، و به رتبه ‏بندی کسب و کار در حوزه‏ های گوناگون از جمله زمینه فعالیت، کیفیت سرویس و غیره پرداخته خواهد شد. اما در حال حاضر نماد یک ستاره و دو ستاره اعطا می گردد.

شرایط دریافت نماد الکترونیکی

برای تهیه نماد اعتماد ابتدا باید یک سایت فروشگاهی داشته باشید. یعنی در سایت خود حداقل یک محصول داشته باشید تا امکان ثبت سفارش و افزودن به سبد خرید را داشته باشد. حتما باید محصولی که در سایت وجود دارد، دارای قیمت و توضیحات کاملی باشد. همچنین نماد اعتماد به نام مالک دامنه ثبت می شود.
در صورتی که کاربر حقیقی باشید نماد نیز بصورت حقیقی صادر می شود و می بایست حداقل ۱۸ سال داشته باشید. اما در صورتی که کاربر حقوقی باشید، اینماد به نام شرکت و یا مدیر عامل شرکت صادر می شود.

در حال حاضر نماد اعتماد به مدت دو سال به کاربران ارائه می شود، و پس از دوسال امکان تمدید مجدد آن وجود دارد.

اینماد

برای دریافت اینماد چه اطلاعاتی مورد نیاز است؟

اطلاعات مورد نیاز برای دریافت اینماد را می توان به دو دسته اطلاعات حقیقی و حقوقی تقسیم بندی کرد

اطلاعات حقیقی جهت دریافت نماد اعتماد الکترونیکی:

  1. تصویر شناسنامه (صفحه اول و توضیحات)
  2. عکس پرسنلی
  3. تصویر کارت پایان خدمت
  4. تصویر جواز
  5. تصویر پشت و روی کارت ملی
  6. اطلاعات شخصی فرد که شامل:

نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کدملی، آدرس پستی منزل، کد پستی منزل، تلفن ثابت، تلفن همراه، آدرس پستی محل کار، کد پستی محل کار، تلفن ثابت محل کار، ساعت فعالیت محل کار(...الی...)، ایمیل، صنفی یا غیر صنفی، نوع محل فروشگاه(تجاری-اداری-مسکونی)

اطلاعات مورد نیاز متقاضیان حقوقی (تجاری / غیر تجاری) جهت دریافت اینماد:

  • تصویر آگهی روزنامه رسمی
  • تصویر اصل اساسنامه (صفحاتی که شامل آدرس، موضوع فعالیت و اعضای هیات مدیره شرکت می باشد)
  • آگهی آخرین تغییرات آدرس
  • آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره
  • آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت
  • تصویر پروانه / مجوز فعالیت
  • نام ثبتی
  • شناسه ملی
  • اطلاعات محل شرکت (استان، شهر، کدپستی، آدرس)
  • اطلاعات تماس شرکت (شماره ثابت، شماره همراه، شماره فکس و پست الکترونیکی)
  • اطلاعات هویتی مدیرعامل / رییس هیات مدیره (نام، نام خانوادگی، نام پدر، کدملی، جنسیت، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، استان صدور و شهر محل صدور)
  • کد رهگیری مالیاتی

متقاضیان دولتی

تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وب سایت به دستگاه دولتی مزبور و معرفی نماینده معرفی شده در پرونده نماد در متن نامه

برای نماد الکترونیک این صفحات سایت باید فعال باشند و اطلاعات کامل داشته باشند:

  1. سوالات متداول
  2. نحوه ارسال
  3. نحوه پرداخت
  4. نحوه ثبت سفارش
  5. تماس با ما
  6. درباره ما
  7. قوانین و مقررات
  8. ضمانت بر اصل بودن کالا
  9. انتقادات و پیشنهادات

در ادامه به تعدادی از سوالات پر تکرار شما در رابطه با اینماد پاسخ داده ایم

مدت زمان اعتبار اینماد چقدر است ؟

در حال حاضر نماد اعتماد اعتبار دو ساله دارد.

ستاره های نماد اعتماد نشان دهنده چیست؟

سطح اعتماد و کیفیت عملکرد و ب سایت را نشان می دهد. تعداد ستاره های بالاتر، نشان دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت بهتر عملکرد و ب سایت است.

کسب و کار های اینترنتی چه هنگام می باید برای اخذ نماد اعتماد الکترونیکی اقدام نمایند؟

پس از راه اندازی کامل کسب و کار اینترنتی می باید درخواست نماد اعتماد الکترونیکی را ارائه نمایند.

مراحل دریافت نماد اعتماد چیست؟

مراحل به طور خلاصه عبارتند از:

1) ثبت نام
2) تکمیل اطلاعات (احراز اطلاعات هویتی)
3) افزودن کسب و کار
4) تاییدیه فنی
5) احراز صحت اطلاعات کسب و کار (احراز آدرس محل فعالیت، شماره تماس کسب و کار اینترنتی و احراز آدرس پست الکترونیکی)
6) تکمیل فرم نظر سنجی
7) بررسی چک لیست الزامات نماد اعتماد الکترونیکی
8) تعهد الکترونیکی
9) اعطای نماد
10) درج کد مجوز بروی سایت

آیا اتباع غیر ایرانی می توانند نماد اعتماد الکترونیکی دریافت نمایند؟

بله، مشروط به:
دارا بودن پروانه معتبر کار (اجباری) و پروانه اقامت (اجباری)
اخذ کد فراگیر اتباع و شرکت های خارجی از سازمان امور مالیاتی

حرف آخر

امروزه به علت بالا بودن تعداد سایت های فروشگاهی؛ سایتی موفق به فروش بیشتر می شود که بتواند اعتماد بیشتری را نسب به دیگران جلب کند. شما با گرفتن اینماد؛ اعتماد مشتریان نسبت به سایت خود را بدست می آورید.


درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید