loader

نقش انبارداری در تکمیل سفارشات فروشگاه های اینترنتی

چهارشنبه,16/مهر/1399 - 17:15:42 - 46
تمام کسب و کارهای موفق در تجارت الکترونیک یک وجه مشترک دارند و آن تحقق اصول تجارت الکترونیک به بهترین نحو ممکن است.

شاید شما یک محصول موفق یا یک وبسایت فوق العاده داشته باشید، یا روند فروش شما به راحتی مشتریان را به سمت پرداخت الکترونیک سبد خرید هدایت کند؛ اما اگر همه چرخ دنده های موجود در قلب تپنده تجارت الکترونیک شما سر جای خود و با سرعت متناسب نچرخند، تجارت مبتنی بر وب شما موفق نخواهد بود.

شاید فرایندهای تکمیل سفارش فروشگاه اینترنتی مانند بسته بندی و ارسال، آنچنان برای شما جذاب نباشد، ولی باید آن را یکی از مهم ترین قسمت های خرده فروشی آنلاین خود بشمار آورید.

در سال 2018 طی یک تحقیق مشخص شد که "حمل و نقل رایگان" جذاب ترین ویژگی یک خرده فروشی آنلاین برای مشتریان است. این ویژگی 83% از مشتریان را به خرید از فروشگاه های اینترنتی ترغیب می کند. علاوه بر این، هزینه های حمل و نقل، عامل اصلی در لغو سبدهای خرید می باشد. در این تحقیق، 54% از پاسخ دهندگان گفتند که به دلیل بالا بودن هزینه تکمیل سفارشات، از خرید کردن منصرف شده اند. 25% نیز سفارش خود را بخاطر سرعت پایین حمل و نقل لغو کردند.

قابل پیش بینی و دقیق بودن تکمیل سفارشات، باعث رضایت و بازخورد مثبت مشتریان می شود. فرآیندهای موثر برای تحقق سفارشات تجارت الکترونیک در وقت و هزینه شما صرفه جویی و باعث گسترش کسب کار شما می شود.

یک فرآیند موفق تکمیل سفارش در تجارت الکترونیک شامل تامین کنندگان متعدد و زمان بندی های مختلف است که باید مانند چرخ دنده های گریس خورده، بنرمی و سرعت بکار خود ادامه دهد. هر چه شما در مدیریت این عوامل متحرک بهتر عمل کنید، موفقیت و گسترش تجارت الکترونیک شما تضمین می شود.

بیشتر بدانید:روش های تامین محصولات فروشگاه اینترنتی

تکمیل سفارش تجارت الکترونیک چیست؟

در حقیقت فرایند های تکمیل سفارش از ابتدا جزئی مهم از کسب و کار شما بوده است. برخی از کسب و کارها خودشان این وظیفه را انجام می دهند و برخی پس از زیاد شدن سفارشات آن را به شرکت های لجستیکی سوم شخص یا همان 3PL ها برون سپاری می کنند.

تکمیل سفارشات تجارت الکترونیک آن بخش از تجارت شماست که وظیفه آماده سازی و رساندن محصولات به دست مشتریان را بر عهده دارد. فرایند تکمیل سفارشات شامل چندین مرحله می شود. ورود محصول به انبار، قرار گرفتن در قفسه ها، انتخاب، بسته بندی سفارشات، ارسال به سیستم های حمل و نقل و رهگیری بسته همگی جزئی از مراحل تحقق و تکمیل سفارشات می باشند.

چه عواملی در فرآیند تکمیل سفارش ها دخیل هستند؟

تکمیل سفارشات چیزی فراتر از انتخاب محصولات و بسته بندی آن ها می باشد. بهترین ارائه دهندگان خدمات تکمیل سفارش کمک می کنند تا خرده فروشی آنلاین شما بصورت یکپارچه و منظم اداره شود.

به شرکت طرف سوم ارائه دهنده خدمات تکمیل سفارش به چشم یک گسترش دهنده تجارت نگاه کنید. برون سپاری عملیات تکمیل سفارشات، شرکت شما را چابک می کند. شما می توانید با تغییر کردن نیازهایتان، فضای انبارهایتان را گسترش داده و قرارداد جدید منعقد کنید. علاوه بر این، برون سپاری به شما این امکان را می دهد تا هزینه ها و ریسک را به حداقل برسانید.

انبارداری فروشگاه اینترنتی

چهار مولفه اساسی تکمیل سفارشات تجارت الکترونیک:

  • یکپارچگی فروشگاه کسب و کار الکترونیک و مرکز تکمیل سفارشات
  • دریافت محصولات و مدیریت موجودی
  • تکمیل سفارشات
  • انجام فرآیند مرجوعی

در ادامه درباره هرکدام از این مولفه ها بحث خواهیم کرد. همچنین مطالبی درباره اهمیت فرایند تحقق و تکمیل سفارشات و برون سپاری آن ارائه خواهیم داد.

تکمیل سفارش ها چگونه اتفاق می افتد؟

تکمیل فرایند سفارشات یکی از عوامل حیاتی برای کسب و کار الکترونیکی شما می باشد. بنابراین، زمانی که شما مراحل آن را بخوبی درک کنید، بهتر می توانید برون سپاری این فرایند به شرکت های لجستیکی دیگر را مدیریت کنید.

خلاصه این مراحل بصورت کلی:

  • شما محصولات مورد نیازتان را به تولید کنندگان سفارش می دهید.
  • محصولات از انبارهای تولیدکنندگان بسوی انبار شما ارسال می شود.
  • انبار شما مرسولات را دریافت و آنها را به موجودی فعلی شما اضافه می کند.
  • مرسولات باز شده و پس از شمارش به قفسه های انبار اضافه می شوند.
  • سفارشات شما پس از ثبت در کانال های فروش مختلف بسوی انبار شما هدایت می شود.
  • نیروهای انبار شما اقدام به چاپ فاکتور و جمع آوری مرسولات می کنند.
  • مرسوله مشتری در کارتن خاص شما بسته بندی شده و با چاپ آدرس مشتری، آماده ارسال می شود.
  • با توجه به روش حمل و نقل انتخابی مشتری، سفارش به شرکت مربوطه تحویل داده می شود.
  • در صورت نیاز مشتری، کالای ارسالی برای وی رهگیری و وضعیت به وی اعلام می گردد.
  • در صورت مرجوعی کالا توسط مشتری، مراحل ثبت مرجوعی توسط نیروهای انبار شما انجام می شود.

شرکت لاجستیکی

یکپارچگی مراکز تکمیل سفارش

وقتی که به یک انبار تکمیل سفارشات فکر می کنید، ممکن است قفسه هایی را تصور کنید که از محصولات مختلف پرشده است. با این وجود، در دل هر مرکز تحقق سفارش خوب، یک شرکت فناوری است.

فروشگاه تجارت الکترونیک شما باید با مرکز تکمیل سفارشات یکپارچه و هماهنگ باشد. روند سفارشات شما باید مستقیماً به سمت افرادی که آن ها را بسته بندی و حمل می کنند، جریان داشته باشد. در ادامه سه مورد از ویژگی های یک مرکز تکمیل سفارش خوب را آورده ایم:

  • شرکت لاجستیکی طرف سومی (3PL) که با آن قرارداد منعقد کرده اید باید با پلتفرم فروش شما (هر مدلی که باشد) سازگار و یکپارچه باشد. مرکز تحقق سفارشات شما باید برای سفارشات ورودی از کانال های مختلف، یک برنامه اختصاصی ایجاد کند تا سفارش ها به راحتی پردازش شوند.
  • کارمندان مشغول در بخش فناوری اطلاعات شرکت شما به اندازه کارکنان بخش بسته بندی و ارسال سفارشات مهم و با ارزش هستند. مطمئن شوید که شرکت ارائه دهنده خدمات تکمیل سفارشات شما، مجهز به یک دپارتمان فناوری اطلاعات قوی باشد.
  • به دنبال یک مرکز تکمیل سفارش با حداقل وقفه و نقص باشید. همچنین یک مرکز پشتیبانی پاسخگو را انتخاب کنید تا بتوانید هرگونه مشکل در فرایند ها را به سرعت رفع کنید.

دریافت و مدیریت موجودی

پس از حمل پالت های کالای شما به انبار تکمیل سفارش، کالاهای موجود در پالت ها به موجودی انبار اضاف شده و در فضاهای مشخص شده ی قفسه ها قرار می گیرند. اکنون کالاها برای قرار گرفتن در سفارشات آماده هستند.

دریافت کالاها، مرحله ای است که بسیاری از شرکت های تحقق سفارشات ممکن است در انجام آن کوتاهی کنند. زمانی که پالت ها روی سکوی بارگیری پیاده می شوند، کالاهای آن ها هنوز جزئی از موجودی انبار شما نمی باشند. تا زمانی که کالاها به موجودی شما اضافه نشوند هم فروشی اتفاق نمی افتد و همانطور که می دانید این اصلا خوب نیست.

انقباض موجودی (Inventory Shrinkage) یکی دیگر از چالش های مدیریت موجودی می باشد. اصطلاح انقباض یک راه خوب برای بیان "ضرر، سرقت و شکستگی" می باشد. انقباض موجودی وقتی رخ می دهد که تعداد محصولات موجود کمتر از تعداد ثبت شده در لیست باشد. این اختلاف می تواند به علت خطای کارمندان، سرقت یا خسارت به کالاها باشد. بسیاری از مراکز تحقق سفارشات الکترونیکی، برای این کسری ها، میزان مجازی را در قرارداد ذکر می کنند. این یعنی آنها مسئولیت هزینه کالای گمشده را تا یک سقف معین به عهده می گیرند. معمولا رنج مجاز انقباض موجودی بین 2% تا 10% از موجودی انبار شما را شامل می شود.

بیشتر بدانید:لجستیک (Logistics) چیست و وظایف مدیر لجستیک

هنگام انتخاب شرکت ارائه دهنده خدمات تکمیل سفارشات به موارد زیر توجه کنید:

  • مرکز تحقق سفارشات تجارت الکترونیک شما باید پس از دریافت کالاها طی یک تا دو روز آن ها را به موجودی انبار اضافه کند.
  • شما باید اجازه و توانایی ورود به سیستم مدیریت موجودی خود را داشته باشید. این اطلاعات برای حفظ سطح موجودی گلدیلاکس (Goldilocks) ضروری می باشد. اصطلاح گلدیلاکس به معنای حفظ موجودی در حد متوسط می باشد، نه آن قدر زیاد که باعث ضرر و خواب سرمایه شود و نه آن قدر کم که احتمال تمام شدن موجودی و از دست دادن فروش وجود داشته باشد.
  • شرکت لاجستیکی طرف سوم (3PL) باید میزان کمتری از احتمال بروز خطا در موجودی (انقباض موجودی) را در نظر گرفته باشد. برخی از مراکز تکمیل سفارشات، مدیریت موجودی را در اولویت اصلی خود قرار داده اند. این شرکت ها مسئولیت کالاهای شکسته یا گم شده را می پذیرند. در این مورد، زمان محاسبه سطح ایده آل موجودی، نیازی به در نظر گرفتن "انقباض موجودی" نمی باشد.

انتخاب، بسته بندی و حمل و نقل

هنگامی که یک سفارش ثبت می شود، انبار تکمیل سفارش شما، کالاهای ثبت شده در فاکتور را با دقت جدا می کند. یک نفر از کارمندان، کالاهای سفارش را در جعبه مناسب بسته بندی می کند. شرکت ارائه دهنده خدمات لاجستیکی طرف سوم، بسته را برای مشتری ارسال می کند. این فرآیند انتخاب، بسته بندی و حمل و نقل است.

با وجود انبارهای مرکزی، سفارشات سریع تر به دست مشتریان می رسد. این نکته مهم است که شرکت های ارائه دهنده 3PL، سفارشات را به سرعت پردازش کنند. در غیر این صورت، شما سود کوتاه شدن زمان حمل و نقل را از دست خواهید داد.

دقت در تکمیل سفارشات یک امر حیاتی است. اشتباه در جمع آوری و بسته بندی سفارشات برای مشتریان هزینه در بر خواهد داشت.

بسته بندی و حمل و نقل

در اینجا سه روش را ذکر کرده ایم که مرکز تکمیل سفارشات می تواند به شما کمک کند تا انتظارات مشتریان را برآورده و حمل و نقلی سریع و ارزان تری را داشته باشید:

  • از بین شرکت های ارائه دهنده 3PL، شرکتی را انتخاب کنید که امکان ارسال سفارشات در روز بعد از ثبت آن یا حتی ارسال در همان روز را داشته باشند.
  • انبارهایی را انتخاب کنید که در مرکز شهر واقع شده اند، زیرا شرکت های 3PL باید سفارشات را در دو روز یا کمتر به دست مشتریان برسانند.
  • اطلاعات ضریب بروز خطا در بسته بندی و ارسال سفارشات را از شرکت ارائه دهنده خدمات لاجستیکی طرف سوم درخواست کنید.

پردازش مرجوعی ها: لاجستیک معکوس

مرجوع شدن کالاها در تجارت الکترونیک امری غیر قابل انکار و سهولت در مرجوع کردن و بازگرداندن محصولات برای خریداران آنلاین امری مهم تر است. این یک عامل اصلی برای پیشرفت در کسب و کار شما می باشد. ورود به مرجوعی کالاها یکی از عملکردهای مهم تکمیل سفارشات تجارت الکترونیک می باشد.

هرچه شرکت ارائه دهنده خدمات تکمیل سفارشات، فرآیند مرجوعی را سریع تر انجام دهد، استرداد وجه به مشتریان سریع تر انجام خواهد شد. اگر فرآیند مرجوع کردن کالا کارآمد باشد، کالای شما به قفسه های انبار باز می گردد و امکان فروش مجدد فراهم می شود.

در ادامه به سه روشی اشاره می کنیم که شریک طرف سوم شما می تواند با استفاده از آن ها عملیات مرجوعی را برای شما و مشتریان تسهیل کند:

  • به دنبال انبار تکمیل سفارشی باشید که طی یک الی دو روز کالای مرجوعی را به قفسه های انبار بازگرداند.
  • به شرکت 3PL خود اجازه دهید خدمات مرجوعی مشتریان را مدیریت کند، تا شما بتوانید بر افزایش فروش خود تمرکز کنید.
  • فرایندی را برای مدیریت کالاهای آسیب دیده ایجاد کنید. به فکر راه اندازی یک وبسایت ثانویه برای فروش کالاهای برگشتی با قیمت پایین تر باشید. همچنین مطمئن شوید که شرکت ارائه دهنده خدمات تکمیل سفارشات می تواند به ارزیابی کالاهای مرجوعی و فروش با تخفیف آن ها کمک کند.

آیا باید فرآیند تکمیل سفارشات در تجارت الکترونیکی را برون سپاری کرد؟

شاید سفارشات شما کم وزن باشند و شما یک فرآیند قوی برای تکمیل سفارشات در خانه خود داشته باشید. در این حالت، احتمالا نیازی به برون سپاری فرایند تکمیل و تحقق سفارشات نباشد. زمانی که کسب و کار شما گسترش می یابد، راه حل های خانگی می توانند مانعی برای پیشرفت شما باشند. برون سپاری فرآیند تکمیل سفارشات روشی اقتصادی می باشد که باعث گسترش و توسعه کسب و کار شما می شود.

چند مورد از مزیت های برون سپاری فرایند های تکمیل سفارشات در تجارت الکترونیک:

  • فضای انبار و انبار داری انعطاف پذیر می باشد و با گسترش تجارت شما، فضای انبار هم گسترش می یابد.
  • سفارشات توسط افراد آموزش دیده و حرفه ای جمع آوری و بسته بندی می شوند.
  • منابع شما برای توسعه کسب و کارتان آزاد خواهد بود.
  • نیاز به پرداخت اجاره بها برای فضا و مکانی که از آن استفاده نمی کنید را ندارید.
  • شما می توانید ارائه دهنده ای را انتخاب کنید که فرایند تکمیل سفارشات را به سرعت انجام می دهد.

نحوه انتخاب بهترین ارائه دهنده خدمات تکمیل سفارش برای کسب و کارتان

شیوه تکمیل سفارش برای همه ی کسب و کارها مثل هم نیست. در زمان انتخاب شرکت 3PL باید به چندین فاکتور مهم توجه کنید. انتخاب یک مرکز ارائه دهنده خدمات تحقق سفارش که خدماتی عالی دارد کافی نیست. شما به یک شریک نیاز دارید که در نگهداری و حمل و نقل کالاهای شده شما تخصص کافی را داشته باشد، همچنین به محدوده مشتریان شما نزدیک باشد.

لاجستیک معکوس

موقعیت مرکز تکمیل سفارش

ممکن است شما از خانه ای خلوت در گوشه ای از کشور کسب و کار آنلاین خود را مدیریت کنید، ولی انبار کالاهای شما باید در مراکز مهم شهرها واقع شده باشند. در شرایط ایده آل، شما باید سفارشات مشتری را طی یک الی دو روز کاری ارسال کنید. البته برای بعضی کسب و کارهای آنلاین مانند بوتیک ها، ارسال تا هفت روز یا بیشتر قابل قبول می باشد.

از دیگر مزایای قرار گرفتن مرکز تکمیل سفارش در یک موقعیت مرکزی، کاهش هزینه های حمل و نقل می باشد. هزینه ی بسیاری از روش های حمل و نقل بر اساس فاصله تا مقصد محاسبه می شود.

هزینه های بالای حمل و نقل عامل اصلی لغو شدن بسیاری از سفارش های آنلاین می باشد. روش های حمل و نقل سریع، ارزان یا حتی رایگان برای موفقیت تجارت الکترونیک بسیار مهم است. برای انتخاب شرکت 3PL، ابتدا باید روندهای فروش خود را تحلیل کنید. انبارهای موجود در منطقه مورد نظر خود را بررسی کنید. مطمئن شوید که شرکت ارائه دهنده خدمات لاجستیکی شما، انتظارات شما را برآورده می کند.

تخصص مرکز تحقق سفارش

حتی در بین بهترین ارائه دهندگان خدمات تکمیل سفارش، تفاوت هایی در مهارت اصلی آن ها وجود دارد. ممکن است یکی از این ارائه دهندگان کاملا منطبق و سازگار با کسب و کار شما باشد، ولی دیگری حتی باعث ضرر و زیان برای شما شود.

برای تشخیص یک شرکت 3PL متناسب با کسب و کار خود، اندازه و شکل محصولات شما بسیار مهم است. اگر محصولاتتان شما را با چالش در ارسال آن ها روبرو می کند، شما به یک شرکت 3PL نیاز دارید که در رابطه با آن چالش متخصص باشد.

یک مرکز تکمیل سفارش با تجربه در حمل و نقل کالاهای مشابه محصولات خود انتخاب کنید. این امر در صورت بزرگ و شکننده بودن محصولات شما بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

خدمات مشتریان مرکز تحقق سفارش

خدمات مشتریان مرکز تکمیل سفارش تجارت الکترونیک، دو جنبه دارد. شما می خواهید یک شرکت 3PL را انتخاب کنید که به سوالات و درخواست های شما بطور سریع پاسخ دهد. بعلاوه، این شرکت باید بتواند از مشتریان نهایی شما پشتیبانی کند.

به دنبال مراکزی باشید که داشبورد اختصاصی در اختیار شما قرار می دهند، تا بتوانید روند تکمیل سفارشات را پیگیری کنید و از آن ها بخواهید تا به درخواست های مشتریان پاسخگو باشند. وقتی صحبت از خدمات مشتریان می شود، شفافیت مهم است. اگر مشتری بتواند بسته های خود را رهگیری کند، در نتیجه تماس های کمتری به مرکز خدمات مشتریان خواهد داشت.

نتیجه گیری

فرایندهای تکمیل سفارش (order fulfillment) ناکارآمد، توسعه کسب و کار آنلاین شما را بشدت کند می کند. بسته بندی ضعیف، خطاهای ارسال و تاخیر همه باعث نارضایتی مشتریان شما و ثبت بازخوردهای منفی از جانب آنها می شود.

حال که شما با مراحل تکمیل سفارش بصورت تخصصی تر آشنا شدید، می توانید شرکت های لجستیکی سوم شخص را برای تکمیل سفارشات فروشگاه اینترنتی خود ارزیابی کنید تا شریکی لجستیکی مورد اعتماد خود را پیدا کنید.

تکمیل سفارشات یکی از پایه های مهم موفقیت کسب و کار آنلاین است. شاید شما نیاز دارید تا جنبه های مختلف فرایند تکمیل سفارش خود را با دقت بررسی کنید تا بتوانید نقصان های آن را مرتفع کنید. بیاد داشته باشید که فرایند های مرجوعی کالا و بازگشت وجه نیز جنبه دیگری از تکمیل سفارشات است. هر چه فرایند ها برای مشتری نهایی شما آسان تر باشد، رضایت آنها از شما بیشتر می شود.

منبع:aftabrasan.com


به منظور استفاده کاربردی از این مقاله می توانید با سیستم انبارداری انبار آنلاین آشنا شوید.

نقاط کنترلی در انبار چیست؟

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...