سوالات متداول سامانه مودیان اسفند ماه 1402

  • سه شنبه 15/اسفند/1402
  • مدت زمان تقریبی مطالعه
سوالات متداول سامانه مودیان اسفند ماه 1402

با عضویت در کانال مالیتور از آخرین اطلاعیه ها و تغییرات با خبر شوید. منبع

آپدیت اسفند

ثبت و ارسال صورتحساب الکترونیکی توسط مودیان فراخوان نشده مالیات بر ارزش افزوده که مبادرت به فروش کالا/خدمت مشمول مالیات بر ارزش افزوده مینماید؛ چگونه است؟

مودیان فوق الذکر، وفق ماده (4) قانون تسهیل تکالیف مودیان جهت اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، تا زمانی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور فراخوان نشده باشند؛ مجاز به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خریداران نمی باشند. دریافت کنندگان مشمول جریمه ای معادل دو برابر مالیات و عوارض دریافتی بوده و این جریمه قابل بخشودگی نمی باشد. همچنین مالیات بر ارزش افزوده پرداختی توسط این دسته از فعالان اقتصادی مادامی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور فراخوان نشده اند، به عنوان اعتبار مالیاتی آنان منظور نمی شود. با عنایت به موارد مطروحه، ضروری است این دسته از مودیان جهت صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت آن ها در سامانه مودیان از همان شناسه کالا/خدمات مندرج در سامانه ir.gov.tax.stuffid با امکان تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده به نرخ صفر استفاده نمایند.

نکته: چنانچه مودیان مذکور على رغم عدم فراخوان توسط سازمان امور مالیاتی کشور (به استثنای مؤدیانی که در اجرای فراخوان مرحله سوم به صورت اختیاری ثبت نام نموده اند) به هنگام ثبت نام در نظام مالیاتی مشمولیت در نظام مالیات بر ارزش افزوده را انتخاب نموده اند، میبایست جهت جلوگیری از تعلق جرائم مزبور نسبت به اصلاح مشمولیت اقدام نمایند.

بدین منظور مؤدیان میبایست با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس ir.gov.tax.my نسبت به اصلاح و ویرایش مشمولیت اقدام نمایند.

(منوی فهرست پرونده های مالیاتی–پرونده های عملکرد و ارزش افزوده - جزئیات پرونده - بروزرسانی و تکمیل ثبت نام - ویرایش اطلاعات ثبت نام - تعیین مشمولیت ارزش افزوده)

نظر به اینکه مسئولیت انتخاب مشمولیت یا عدم مشمولیت مالیات بر ارزش افزوده مؤدیان در هنگام ثبت نام با مؤدی می باشد، لذا ضروری است به منظور جلوگیری از تعلق جرائم مربوط نسبت به احراز مشمولیت یا عدم مشمولیت خود مطابق فراخوان های سازمان امور مالیاتی کشور اطمینان حاصل نمایند.

مصادیق عدم الزام به صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان کدامند؟

مصادیقی همانند: درآمد اجاره اموال غیر منقول - خرید و فروش سهام /اوراق بهادار، سود و زیان حاصل از تسعیر، سود سپرده های بانکی، سود سهام و اوراق بهادار، حق عضویت و کمک های بلاعوض.

در صورتی که شرکت برای کارمند خود بلیط هواپیما تهیه نماید، نحوه صدور صورتحساب الکترونیکی چگونه است؟

با توجه به اختیاری بودن ثبت فیلد شماره اقتصادی خریدار، در صورت درخواست شرکت و بهره مندی از اعتبار مالیاتی، میبایست شماره اقتصادی خریدار در صورتحساب درج شود. لازم به ذکر است که شماره اقتصادی درج شده در صورتحساب الکترونیکی (بلیط هواپیما) الزاما کد ملی مسافر نیست. برای ارسال صورتحساب با الگوی بلیط می توانید از مالیتور استفاده کنید.

آیا می توان در صورتحساب الکترونیکی نرخ مالیات بر ارزش افزوده را به صفر 0 تغییر داد؟

مطابق با سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی؛ فقط در دو صورت این امکان وجود دارد:

1- در صورتی که مودی در سامانه ثبت نام ir.gov.tax.my مودی غیر مشمول مالیات بر ارزش افزوده شناخته شود؛

2- در الگوی صادرات؛

که در این صورت این دسته از مودیان جهت صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت آن ها در سامانه مودیان از همان شناسه کالا / خدمات مندرج در سامانه ir.gov.tax.stuffid با امکان تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده به صفر استفاده نمایند.

برای ارسال صورتحساب صادرات می توانید از نرم افزار واسط مالیتور کمک بگیرید. ارسال صورتحساب با اکسل نیز فراهم است. برای شروع و ثبت نام رایگان از اینجا وارد شوید.

نحوه ی صدور صورتحساب الکترونیکی داخل در زنجیره تولید و توزیع فرآورده های نفتی و مشتقات نفتی چگونه است؟

با توجه به تصویب و ابلاغ " قانون تسهیل تکالیف مؤدیان جهت اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان" بر اساس تبصره (3) ماده 6 قانون موصوف ، کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده 29 قانون "برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران" و ماده 5 قانون "مدیریت خدمات کشوری" و سازمان های وابسته به آن ها که حسب مقررات قانونی متولی رصد و دریافت اطلاعات مربوط به جریان کالا و خدمات از مبادی تولید و واردات تا سطح خرده فروشی از طریق سامانه های دولتی از قبیل "سامانه جامع تجارت ایران" و "سامانه ثبت الکترونیکی معامالت نفتی (ثامن) " موضوع قانون "مبارزه با قاچاق کالا و ارز" میباشند، موظفند با رعایت الزامات صدور صورتحساب الکترونیکی موضوع این قانون، اطلاعات مذکور را به ترتیبی که سازمان مقرر می کند،

به سامانه مؤدیان منتقل کنند و در این صورت مودیان تکلیفی در خصوص ثبت مجدد اطلاعات یا صدور مجدد صورتحساب الکترونیکی معاملات مذکور ندارند.

بیشتر بدانید: سوالات متداول سامانه مودیان آبان ماه 1402

ارسال صورتحساب الکترونیکی با نوع خریدار مشارکت مدنی

جهت ارسال صورتحساب با خریداری که نوع آن مشارکت مدنی در سامانه مودیان است، می توانید از نرم افزار واسط مالیتور کمک بگیرید. کافیست در زمان ثبت مشتری نوع مشتری را مشارکت مدنی انتخاب کرده و کد ملی و اقتصادی را، کد اقتصادی قرار دهید. در این حالت در زمان نمایش صورتحساب در کارپوشه نوع مشارکت مدنی را برای خریدار مشاهده خواهید کرد.

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید