آپدیت و تغییرات جدید بهمن ماه در مالیتور

  • چهارشنبه 09/اسفند/1402
  • مدت زمان تقریبی مطالعه
آپدیت و تغییرات جدید بهمن ماه در مالیتور

چرا صورتحساب ها pending می شد؟

در بازه زمانی 16 بهمن ماه 1402 تا 5 7 اسفند ماه 1402 سامانه مودیان صورتحساب ها را بصورت Pending-in-progress و معلق نگه داشته و با تاخیر بررسی می کرد. این تاخیر برای برخی صورتحساب ها به 2 روز نیز رسید. پاسخ استعلام ها نیز با تاخیر انجام می شود و انگار همه صورتحساب ها در صف بررسی قرار می گرفتند تا رسیدگی شوند. در مالیتور مورد داشتیم 90 استعلام 51 استعلام... این درحالیست که تمام ارسال ها به سامانه مودیان انجام شده و استعلام آن ها نیز پاسخ داده شده است، اما با تاخیر!

در اینجا قصد دفاع و یا حمله به سامانه مودیان رو نداریم. می دانیم و قطعا این سامانه با ایرادات و اشکالاتی مواجه هست؛ ولی از نظر فنی این تغییرات جدید مثبت بوده و گامی رو به جلو است. از دیدگاه فنی، برنامه نویسی قطعی و اختلال وجود دارد. این مورد را افرادی که با حجم زیادی داده در ارتباط هستند، تایید می کنند. البته این اختلالات قابل پیش بینی بود ولی ایجاد صف و پردازش آفلاین و ارائه پاسخ، یکی از بهترین راه حل ها بوده که انجام شده است. همچنین ممکن است این راه حل در روزهای آتی هم تغییر کند.

نیاز به اشاره درباره این نکات از مطالعه نقدهای برخی صفحات در زمینه عدم ارسال صورتحساب ها و اختلال ایجاد شده است.

نرم افزار ویندوزی یا نرم افزار آنلاین برای ارسال به سامانه مودیان

همیشه در انتخاب یک سیستم ویندوزی و آنلاین موضوع دسترسی به اطلاعات مطرح است. هرچند در سیستم آنلاینی مانند سامانه مودیان این موضوع چندان معتبر نیست که اطلاعات محفوظ و فقط در کامپیوتر شما می ماند! (چرا که بالاخره باید از طریق اینترنت به سامانه مودیان ارسال شود). مساله استعلام نیز مورد جدیدی بود که نیاز آن در این سه هفته بیشتر حس شد.

در سیستم سامانه مودیان که استعلام بخش مهمی از آن است، اگر نرم افزار ویندوزی استعلام ها را انجام ندهد، در واقع کاربر بایستی خودش در هر ساعتی از شبانه رو به سیستم خود رسیده و برای استعلام تلاش کند. اگر این کار را انجام دهد یعنی به صورتحساب شما نیز دسترسی دارد.

در سیستم های آنلاین این استعلام سیستمی انجام شده و همواره سریع تر از پیگیری فرد به فرد خواهد بود.

نگرانی امنیت داده ها از جانب کاربران قابل درک است اما شرکت های فعال در حوزه کسب و کار آنلاین با توجه به رسمی بودن و با دریافت مجوز های لازم فعالیت می کنند. در واقع داده هایی که خود احرازی برای مالیات هستند، چه نگرانی ای می تواند داشته باشد! همینکه صورتحساب شما به درستی در کارپوشه قرار گیرد مسئولیت شما تمام شده است و نگرانی وجود ندارد.

کمک شما در زمان مشکل دار شدن سامانه آنلاین

صبر کنید و در زمان مشاهده خطای سرور، از تلاش بیهوده دست بردارید. در سامانه مودیان اگر صورتحسابی در حالت pending باشد و بدون تغییر چندین بار هم که ارسال کنید، قبول نکرده و دوبار ثبت نخواهد شد. فقط لازم است صبر کنید تا نتیجه از سرور نهایی شود.

درست است که پنل کند عمل می کند، اما رفرش های مکرر بار روی سرور را زیاد کرده و آسیب بیشتری به آن وارد می کند. ممکن است در این وسعت کار تخصیص منابع به سامانه کم باشد، اما لازم است رم بهتر و سرور های بیشتر برای آن پیش بینی شود. مانند الگوی بانک ها که هزینه و نگهداری سرور را بیشتر در نظر می گیرند. همچنین سرویس های آنلاین همواره در معرض نفوذ بوده و در حال مقابله هستند. همین کار نیز باعث درگیر شدن بیشتر سرور می شود.

بیشتر بدانید: بررسی علل اختلال در سامانه مودیان

آپدیت و تغییرات جدید در مالیتور

مالیتور علاوه بر به روز رسانی روش های استعلام، همراه با سامانه مودیان، مواردی را در نرم افزار خود به روز و امکاناتی اضافه کرده است که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

پشتیبانی مالیتور

بهبود بخش کامنت و نظرات

شما می توانید نظر خود را در مالیتور به راحتی ثبت کنید. در این اختلال حدود 600 کامنت توسط پشتیبان های مالیتور، فقط در صفحه پیشخوان پاسخ داده شده است. در واقع بخشی از سوال و جواب ها و پشتیبانی مالیتور، علاوه بر تلگرام در بخش نظرات اتفاق افتاده داده است. پاسخ سریع پشتیبان علاوه بر ثبت در پیشخوان، به ایمیل کاربر پرسشگر نیز ارسال می شود. اگر سوالی پرسیده باشید در سمت چپ صفحه پیشخوان می توانید آن را مشاهده کرده و با ورود به لینک پاسخ خود را ببینید، برای دیگران بفرستید.

همچنین در این بخش می توانید نظرات دیگر کاربران را دیده و به آن ها پاسخ دهید.

گزارش خرابی

گزارش خرابی شناسه کالا و خدمت

در صفحه شناسه کالا و خدمت لیستی از شناسه های عمومی و خصوصی با ارزش افزوده های 0 و 9 درصد قرار دارند. اگر شناسه ای میبینید که ارسال موفق ندارد و در سایت https://stuffid.tax.gov.ir استاف آیدی نیست؛ می توانید گزارش خرابی ارسال کنید. در اسرع وقت این خطاها برطرف شده و می توانید شناسه های صحیح را به مودی خود اضافه کرده و صورتحساب ارسال کنید.

شناسه کالا و خدمت صحیح

در مالیتور شناسه های قرمز رنگ به این معنی است که در مالیتور جدید بوده و ارسال موفق نداشته است. اگر شناسه جدید اضافه می کنید لازم است حتما در سایت https://stuffid.tax.gov.ir چک کنید و از نرخ ارزش افزوده و عنوان آن مطمئن شوید.

پندینگ سامانه مودیان

نمودار پیشخوان

نمودار پیشخوان در مالیتور صورتحساب های معوق را در لحظه نمایش می دهد. در این بازه که تعداد معوق ها بالا بود می توانستید گزارش دقیقی از تمامی سامانه داشته باشید.

افراد آنلاین در لحظه

تعداد افزار آنلاین در مالیتور در منوی بالای پنل به شما نمایش داده می شود. حجم شلوغی سامانه مالیتور در بازه های پر مصرف را از این طریق مشاهده کنید و در زمان های خلوت تر اقدام به ارسال داشته باشید.

الگوی ارز

الگوی ارز طبق مستندات ارائه شده به روز شد و امکان ارسال صورتحساب الکترونیکی با الگوی ارز فراهم است. الگوی ارز برای فروشندگان ارز، صرافی ها و .. است. توجه داشته باشید با الگوی صادرات اشتباه نگیرید.

امکانات دیگر مالیتور را در ویدئو زیر مشاهده نمایید.

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید