فرمول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یا ROI

  • شنبه 02/آذر/1398
  • 0
فرمول محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یا ROI
نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

معادل ROI نرخ بازگشت سرمایه (Return on Investment) است. این نسبت سود حاصل از سرمایه گذاری را در قالب درصدی از هزینه ی اولیه به شما نشان می دهند. نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بصورت درصدی از هزینه ی خرید محاسبه می شود و به سرمایه گذاران نشان می دهد در پروژه X چقدر سود بدست آورده اند. بنابراین این نسبت برای ارزیابی چگونگی عملکرد سرمایه گذاری در اندازه های متفاوت از این نسبت استفاده می شود.
بطور مثال نرخ بازگشت سرمایه در سرمایه گذاری در بورس را می توان با سرمایه گذار دیگر در زمینه املاک مقایسه کرد. در مقایسه دو نرخ بازگشت سرمایه، نوع سرمایه گذاری مهم نیست، زیرا در محاسبه ROI فقط به هزینه ها و سود هر سرمایه گذاری توجه می شود.

نرخ بازگشت سرمایه
محاسبه ROI یکی از پرطرفدارترین نسبت ها در سرمایه گذاری است، مدیران از این نسبت برای مقایسه عملکرد در تجهیزات سرمایه ای استفاده می کنند و از طرف دیگر سرمایه گذاران با این نرخ تشخیص می دهند کدامیک از سهام خریداری شده بازگشت سرمایه بهتری برایشان داشته است.

فرمول نرخ بازگشت سرمایه

نرخ بازگشت سرمایه، با کم کردنِ هزینه از درآمد کل و تقسیم آن بر هزینه ی کل محاسبه می شود.
ROI = (سود از سرمایه گذاری – هزینه سرمایه گذاری) / هزینه سرمایه گذاری

محاسبه ROI

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) به سادگی انجام می شود اما در عین حال می تواند پیچیده باشد. زیرا هزینه و درآمد کل برای هر فرد می تواند متفاوت باشد. شاید برای یک مدیر، به جای درآمد و هزینه در این فرمول، فروش خالص و هزینه ی کالای فروخته شده مطرح باشد.
یا یک سرمایه گذار که دید جهانی تری دارد، از کل فروش و همه هزینه هایی که در فرایند تولید و فروش محصول پرداخت شده اند استفاده کند.

۲ دلیل محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

برای یک کارشناس بازاریابی دیجیتال اندازه گیری ROI دو دلیل اصلی دارد:

  1. بررسی تأثیر فعالیت های بازاریابی:با توجه به هزینه های زیادی که معمولاً تیم مارکتینگ صرف تبلیغات می کنند، مدیران دوست دارند نتیجه میزان اثرگذاری این تبلیغات را بدانند. محاسبه MROI به بررسی میزان اثرگذاری انواع تبلیغات بر سودآوری شرکت کمک می کند.
  2. تصمیم گیری برای صرف هزینه در انواع مختلف تبلیغات:می توانید MROI را برای کمپین ها و برنامه های مختلف تبلیغاتی به صورت جداگانه اندازه گیری کنید و با مقایسه، به کمپین های با ROI بالاتر، هزینه های مارکتینگ را بهینه کنید. بررسی MROI در تعیین بودجه بازاریابی، تخصیص بودجه به برنامه ها و کمپین های مختلف کمک می کند.

محاسبه ROI

توسعه نرخ بازگشت سرمایه

به تازگی، سرمایه گذاران و کسب وکارهای خاصی به توسعه شکل جدیدی از ROI به نام بازگشت اجتماعی سرمایه (SROI) علاقه نشان داده اند. SROI ابتدا در دهه پیش توسعه پیدا کرد و تاثیرات اجتماعی پروژه ها را در بر گرفت و تلاش کرد تا افرادی را که تحت تاثیر برنامه ریزی برای تخصیص سرمایه یا سایر منابع هستند را شامل شود.

بازگشت اجتماعی سرمایه (SROI)

طبق نظریه اقتصاد اجتماعی اسکاتلند، "SROI" یا ارزش افزوده سازمان ها از طریق پی گیری منافع اجتماعی، محیط زیستی و اقتصادی، و با دادن ارزش مالی به آنها، قابل ملاحظه است. این شیوه بر اساس اصول حسابداری استاندارد و تکنیک های ارزیابی کیفی سرمایه، صورت می گیرد.
در واقع سرمایه گذاران اجتماعی هم مانند دیگر سرمایه گذاران، در پی آن هستند که بدانند آیا سرمایه آن ها، درآمد اجتماعی دارد یا خیر؟!
بر خلاف دیگر سرمایه گذاری ها، در سرمایه گذاری اجتماعی، سنجش بازده سرمایه به صورت کمّی، امکان پذیر نیست. چراکه نمی توان به طور دقیق و با اعداد و ارقام نشان داد که مقدار بازگشت سرمایه اجتماعی به چه میزان بوده است.
به طور مثال اگر فرد نیکوکاری به یک موسسه خیریه، هدیه ای بدهد، "بازگشت" آن هدیه چگونه خواهد بود؟ چقدر نتیجه "خوب" حاصل خواهد شد؟

اولاً دانستن اینکه چه چیزی "خوب" است، بسیار سخت است و دوم اینکه معنی کردن "خوب" با محاسبات عددی و بر مبنای پول هم امکان پذیر نیست، مثل اینکه بخواهیم یک سمفونی را به شیمی آلی ترجمه کنیم، همچنین شناسایی علت و معلولات در فرآیند کارآفرینی اجتماعی نیز بسیار دشوار است. پس ما فقط می توانیم بگوئیم در این سرمایه گذاری اجتماعی «چند شغل» و «برای چند نفر» ایجاد شده است و..."

نرخ بازگشت سرمایه

نتیجه

در صورت مثبت بودن نرخ بازگشت سرمایه ، می توان آنرا بازگشت خوبی قلمداد کرد. مثبت بودن ROI، یعنی کل هزینه ی سرمایه گذاری به علاوه ی مقداری سود، به سرمایه گذار بازگشته است. نرخ بازگشت سرمایه ی منفی یعنی درآمد آن قدر نبوده که کل هزینه ها را پوشش دهد. پس نرخ بازگشت سرمایه هر قدر بالاتر باشد، بهتر است.
این نسبت، ارزش زمانیِ پول را در نظر نمی گیرد. البته برای خرید و فروش ساده ی سهام این حقیقت آن قدرها اهمیت پیدا نمی کند، اما برای محاسبه ی دارایی ثابتی مثل ساختمان یا خانه که هر سال به ارزش آن افزوده می شود، بسیار مهم است. به همین خاطر است که وقتی دریافتی های این فرمول را نسبت به ارزش فعلی محاسبه می کنیم، معمولا مقدار آن تغییر می کند.

پیشنهاد ویژه

شما هم می توانید جزء تیم تولید محتوای انبار آنلاین باشید و کسب درآمد کنید.

نویسنده شو
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید
دیگر مطالب انبار وب
لوگوها به نوعی هویت برند بوده و شرکتی خاصی را به ما معرفی می کند.
داشتن انبار، تجهیزات دفتری برای انبارداری، حسابداری انبار و انبارگردانی از ملزومات است.
فضای کسب‌ و کارها دائما در حال رقابتی‌تر شدن است و یک کارآفرین در صورتی موفق خواهد بود که یک برنامه‌ ریزی و استراتژی قوی برای خود داشته باشد.
به جای فراموش کردن ایده‌ها می‌توانید به سراغ دریافت وام کارآفرینی بروید.
هدف مزیت رقابتی عملکرد بهتر از رقبا است، نه صرفا برابری با عملکرد بقیه کسب و کارها.
انباردار چه شخصی است و دقیقا چه وظایفی را بر عهده دارد؟
در این مقاله ما چت آنلاین چیست و چه بهره ای می توان از این پلتفرم برد و چه کاربرد هایی دارد را با شما در میان می گذاریم.
در دنیای امروزی همه چیز بر پایه تحقیق و جست و جو در اینترنت پایه ریزی می شود و هر محصولی که ارائه می شود، ابتدای امر اطلاعات آن در اینترنت ثبت و در اختیار کاربران قرار می گیرد.
در تبلیغات گوگل درست در همان لحظه که مشتریان به شما، خدمت و محصول شما نیاز دارند، دیده می شوید.
باور فعالان اقتصادی این است در دوران تحریم و تورم بالا که به شدت روی کسب‌وکارها اثر گذاشته، دریافت مالیات از تراکنش‌ بانکی، فشار بسیار به آن ها وارد خواهد کرد.
در این مقاله به نقل از سایت سازمان غذا و دارو مارک های داروهای مزوتراپی و پد الکلی که مجوز ندارند را ارایه می دهیم.
بهترین و کاربردی ترین مرورگر ها به همراه لینک دانلود نسخه ویندوز
انبارداری یکی از مشاغل پرزحمتی است که نیازمند داشتن مسئولیت‌پذیری، کفایت اداره کردن و توان مدیریتی بالا است.
برای جان سالم در بردن در بازار رقابتی و فروش محصولات در حال تمام شدن تاریخ انقضا می توانید قیمت‌ محصولات خود را پایین‌تر بیاورید.
به شرکت های تولید کننده، شرکت های وارد کننده و شرکت های پخش دارو که مجوز فعالیت دارند؛ شرکت های دارویی گفته می شود.
بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) شرکتی آمریکایی در زمینه تولید ربات است.
در مبانی حاشیه سود Profit margin می دانیم که کسب و کارها و افراد در سراسر جهان، فعالیت های اقتصادی انتفاعی را با هدف ایجاد سود انجام می دهند.
در انبار آنلاین امکان تعریف فرمول، برای محصولات تولیدی فراهم شده است.
امروزه افراد ثروتمند که به دنبال یک زندگی لوکس هستند از برند ها استفاده می کنند. در این مقاله قصد داریم برند های معروف را معرفی و بررسی کنیم.