جمع سپاری (Crowdsourcing) چیست؟

  • چهارشنبه 26/شهریور/1399
جمع سپاری (Crowdsourcing) چیست؟
جمع سپاری از نظر مفهومی عبارت است از حمایت داوطلبانه گروهی از مردم از یک پروژه، فرایند، اجرا یا ایده.

مقدمه ای بر جمع سپاری Crowd Sourcing

این حمایت می تواند به صورت مالی یا معنوی باشد. شخص یا گروهی برای اجرای ایده خودشان در شروع کار از دیگران دعوت می کند از آنها حمایت کنند تا بتوانند ایده خوشان را به سرانجام برسانند. حمایت کنندگان در این روش به دنبال سود مستقیم نیستند و درصورت شکست ایده، مجریان را مورد بازخواست قرار نمی دهند. امروزه جمع سپاری نسبت به روزهای آغازین خود از نظر اجرایی و کیفی رشد زیادی کرده است. تجربه ها و شکست های متعدد به صورت یک دانش کوچک و قابل انتقال درآمده و به سرعت در حال توسعه است.

تاریخچه جمع سپاری

گفته می شود که اولین بار مارک رابینسون نویسنده آمریکایی در سال ۲۰۰۶ در حوزه فناوری اطلاعات از جمع سپاری صحبت کرده و به آن رسمیت بخشیده است اما وب سایت معروف جمع سپاری کیک استارتر نوشته که افرادی مثل موتزارت، بتهوون، ویتمن، مارک تواین اولین هنرمندانی بودند که رسما از روش جمع سپاری به جای فروش مستقیم، برای تأمین هزینه آثارشان استفاده کرده اند. بنابراین می توان نزدیک به یک قرن تاریخچه برای جمع سپاری به شیوه امروزی در نظر گرفت، فناوری اطلاعات به گسترش این فرهنگ کمک زیادی کرده است و بر خلاف بسیاری از نظرات، ایده جمع سپاری یکی از ابداعات فناوری اطلاعات نیست.

جمع سپاری فقط دریافت حمایت مالی نیست

جمع سپاری فقط به این معنی نیست که درخواست حمایت مالی کنید، وقتی یک شبکه تلویزیونی از بیننده گان خود می خواهد که خبرنگار افتخاری آن ها باشند و درخواست ارسال ویدئو و عکس می کند، وقتی یک روزنامه، خوانندگان خود را به روزنامه نگاری آماتوری دعوت می کند، وقتی یک برند برای حمایت کمپین تبلیغاتی خود درخواست مشارکت دارد، یا مثلا پروژه های متن باز آزاد مثل دانشنامه ویکی پدیا که هرکسی می تواند آن را کامل کند و ده ها پروژه آزاد دیگر نمونه های بارز جمع سپاری هستند که ماهیت کاملا غیر مالی دارند، حمایت های جمع سپاری به دو صورت مالی و معنوی صورت می گیرد.

جمع سپاری

فواید و مزایای جمع سپاری

اگر به ترکیب واژه جمع سپاری دقت کنید به دو کلمه جمع و سپردن خواهید رسید، در یک پروژه جمع سپاری ایده خودتان را مطرح کرده و درخواست حمایت می کنید، ما در اینجا حمایت مالی را مثال می زنیم، حالا اگر این درخواست واریز مبلغ را با فروش مقایسه کنید به این نکته پی خواهید برد که حمایت کنندگان به نوعی واقعی ترین مشتریان شما هستند، برای یک کسب و کار نوپا شناخت مشتریان واقعی و متقاعد کردن آن ها از مهمترین بخش هایی اجرایی است. بخشی که سرنوشت یک کسب و کار را رقم می زند.

پس در جمع سپاری حتی اگر شکست هم بخورید و نتوانید حد نصاب حمایت لازم را کسب کنید، آمار نسبتا دقیقی از مشتریان و مخاطبان واقعی خود پیدا خواهید کرد. علاوه براین سایت ها و مراکز جمع سپاری اعتبار اجتماعی و تخصصی بالایی دارند و مانند یک رسانه، شما و ایده تان را معرفی می کنند بدون صرف هزینه ای، حتی بهتر از یک مرکز تخصصی تبلیغات.

جمع سپاری یک چالش جدی

جمع سپاری به معنای واقعی مهارت های ارتباطی و میزان اعتبار ارزشی را که تصمیم دارید خلق کنید، به چالش خواهد کشید. کم نیستند متخصص های خوش ایده ای که با پشتکار فراون خودشان را در اطاق کار حبس می کنند تا کسب و کار خود را داشته باشند اما همین که می خواهند کسب و کارشان را به دیگران معرفی کنند به ضعیف ترین شکل ممکن این کار را انجام می دهند. در یک پروسه جمع سپاری به خوبی می توانید روش ارتباط و ایجاد انگیزه پروژه های موفق دنیا را الگو برداری کنید.

اعتبارسنجی به نیاز ارزش خلق شده و نوع مخاطب، دیگر چالش جمع سپاری است، یکی از بدترین چیزهایی که ممکن است برای یک کسب و کار یا ایده اتفاق بیفتد اجرای یک کار عالی و با کیفیت است که مشکلی را از کسی حل نمی کند و مخاطب خاصی ندارد! در جمع سپاری ایده و کسب و کار شما در همان مراحل اولیه اعتبار سنجی می شود. اگر به دقت و با هدف به جمع سپاری نگاه کنید حتی در صورت شکست درس هایی خواهید آموخت که با سایر روش ها قابل قیاس نیست.

انواع روش های جمع سپاری

الگوهای جمع سپاری را می توان به دو دسته کلی یعنی مالی و معنوی تقسیم کرد. هر کدام از این دو دسته می تواند در یکی از روش های زیر اجرایی شود:

1- حمایت کاملا داوطلبانه و آزاد

در این روش حمایت کننده صرفا بر پایه علاقه به رشد و توسعه یک ایده یا پروژه حمایت خود را انجام داده و هیج انتظاری در مورد دریافت سود نداشته و در بسیاری از موارد قضاوتی هم در مورد سرانجام آن کار نخواهند داشت.

2- حمایت با انگیزه پرداخت سود

این روش برای کسانی مناسب است که نیاز به منابع مالی مثل وام دارند اما امکان دریافت آن میسر نیست ولی حاضرند در قبال دریافت مبلغی بازگشت سود، به حمایت کننده داشته باشند.

3- حمایت با انگیزه مالیکت

همانند شرکت هایی که بخشی از سهام آن واگذار می شود در این روش هم حمایت کننده ها در قبال دریافت کمک، بخشی از مالکیت موقت یا دائم خدمات و محصولات خود را به حمایت کنندها واگذار می کنند.

4- حمایت شونده و حمایت کننده همزمان

نمونه این سایت خود بسترهای جمع سپاری هستند، این سرویس ها علاوه بر اینکه امکانات حمایت از ایده ها و پروژه ها را فراهم می کنند خودشان از همین طریق حمایت می شوند. مثلا وب سایت با ما آنلاین یک نمونه از این سایت ها است.
جمع سپاری

رایج ترین اشتباه در مورد جمع سپاری

به نظر من کاملا اشتباه است که کمک های بشر دوستانه و احساسی مثل عملکرد خیریه ها را نقطه مقابل جمع سپاری تلقی کرد و بعد به دنبال تفاوت میان آنها گشت، بلکه این حمایت ها هم “یکی از انواع” جمع سپاری محسوب می شود. جمع سپاری بیشتر از آن که یک فرایند سرمایه گذاری یا اقتصادی باشد یک فرهنگ پیشرفت و درک ارزش هاست، حمایت کنندگان به دنبال چیزی فراتر از سود اقتصادی و حتی احساس خوب کمک به دیگران هستند، چرا که افرادی که به سود مالی می اندیشند بهترین بانک ها و صندوق های سرمایه گذاری را سراغ دارند و کسانی که دنبال حس همدردی و کمک به دیگرانند بیشتر به انجمن های خیریه می پیوندند.

جمع سپاری در ایران

جمع سپاری در ایران هم به شکل سنتی تاریخ و پیشنیه زیادی دارد اما به شکل امروزی با ابزارهای توسعه و فناوری اطلاعات قدمت زیادی ندارد، وب سایت های راه اندازی شده برای این امر همگی در ابتدای راه هستند و هنوز پروژه های بزرگ و زیادی از این طریق اجرا نشده اند، از لحاظ تاریخی و سنتی کارهای عام المنفعه بصورت حمایت گروهی قدمت زیادی دارد که بسیاری از آن ها با عرف و مذهب هم آمیخته شده است. در حال حاضر دونیت donateفعالترین وب سایت جمع سپاری فارسی است که توانسته پروژه های موفقی را به سرانجام برساند. می توانید سایر سایت های مشابه را در این بخش مشاهده نمایید در این مقاله نگاهی کوتاه به جمع سپاری داشتیم، اگر چه ماهیت Crowd Funding به عنوان یک دانش مدون نسبت به سایر رشته ها جوان است اما سرعت و تأثیرگذاری فوق العاده ای داشته است.

منبع:netstart.ir

درباره این مقاله دیدگاهی بنویسید...
برای ثبت دیدگاه باید ابتدا وارد سایت شوید. جهت ورود را کلیک کنید